Trwa metamorfoza ul. Wierzbięcice, zmieni się także ul. 28 Czerwca 1956 r.

Galeria zdjęć z przebudowy ul. Wierzbięcice - grafika rozmowy
Trwa metamorfoza ul. Wierzbięcice, zmieni się także ul. 28 Czerwca 1956 r. fot. PIM
Trwa metamorfoza ul. Wierzbięcice, zmieni się także ul. 28 Czerwca 1956 r.

Na ul. Wierzbięcice, na odcinku od dawnego dworca PKS (obecnie Nowy Rynek) do skrzyżowania z ul. 28 Czerwca 1956 r., toczą się prace w ramach przebudowy torowiska. W następnym etapie zmieni się ul. 28 Czerwca 1956 r. Przebudowana trasa tramwajowa będzie wygodniejsza i bezpieczniejsza.

- To kolejna inwestycja, która poprawi jakość komunikacji miejskiej w Poznaniu. Odczują to nie tylko podróżujący nią, ale także okoliczni mieszkańcy. Dzięki przebudowie torowiska tramwaje będą bowiem tym odcinkiem jeździły szybciej i ciszej. Przyczyni się do tego zastosowana technologia, ale także położone tzw. zielone torowisko. Zarówno na ul. Wierzbięcice, jak i na 28 Czerwca 1956 r. pojawią się też nowe drzewa i zieleń niska - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

FILM

- Aktualnie skupiamy się na ul. Wierzbięcice. W ostatnim czasie rozpoczęliśmy roboty drogowe na odcinku od ul. Wujka do św. Czesława, gdzie montowane są m.in. krawężniki pod miejsca parkingowe. Równolegle trwają prace związane z przebudową torowiska tramwajowego i nad infrastrukturą podziemną - mówi Grzegorz Bubula. wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Inwestycja przyczyni się do poprawy sprawności komunikacji tramwajowej i tym samym konkurencyjności tego środka transportu. Rozwiąże problem blokowania tramwajów przez samochody, torowiska będą bardziej ciche, a przystanki - wygodniejsze.

Tory tramwajowe wymieniane są na nowe, a zastosowane rozwiązania ograniczą drgania i hałas wywoływane przez poruszające się tramwaje. Modernizowana jest także sieć trakcyjna. Z punktu widzenia pasażerów, istotne są zmiany przystanków na wygodniejsze. Przy ul. św. Czesława powstaną przystanki wiedeńskie, które ułatwią wsiadanie do tramwaju w szczególności osobom z niepełnosprawnościami, seniorom czy np. rodzicom z wózkami dziecięcymi. Przy rynku Wildeckim - w wyniku przeniesienia przystanków z ul. Wierzbięcice i Górna Wilda - planowany jest zintegrowany węzeł przesiadkowy w formie antyzatok. Pojawi się tam również parking na rowery. Wszystkie odnowione przystanki na przebudowywanym odcinku zostaną wyposażone w tablice informacji pasażerskiej.

Sprawniejszą jazdę tramwajów umożliwi odseparowanie ruchu samochodowego od torowiska (poza odcinkiem przebiegającym przez rynek Wildecki). Docelowo po obu stronach torowiska będzie jednopasowa jezdnia uwzględniająca ruch rowerowy, przebudowane zostaną także chodniki.

Kolejną zmianą będzie wprowadzenie zielonego torowiska na przeważającej części modernizowanej trasy. Przewidziane są nasadzenia piętnastu drzew - miłorzębów i klonów (większość na ul. 28 Czerwca 1956 r.). Ponadto wzdłuż przebudowywanych ulic pojawi się ok. 2 tys. sztuk krzewów i zieleni niskiej. Całość uzupełnią elementy małej architektury: ławki, kosze na śmieci oraz stojaki rowerowe.

Zakres przebudowy obejmuje także infrastrukturę oświetleniową, deszczową, wodociągową, gazową, elektryczną i ciepłowniczą. Za sprawą podpisanych porozumień spółka PIM działa jako inwestor zastępczy dla Aquanetu i Polskiej Spółki Gazownictwa. Takie skoordynowanie działań inwestycyjnych pozwala przeprowadzić prace w tym samym czasie i ograniczyć związane z nimi utrudnienia.

Koniec prac budowlanych na ul. Wierzbięcice planowany jest na lato obecnego roku. Termin jest zależny m.in. od warunków atmosferycznych i dużej liczby niezinwentaryzowanej infrastruktury podziemnej. Po zakończeniu prac na ul. Wierzbięcice, ekipy budowlane przeniosą się na węzeł rozjazdowy u zbiegu ulic Górna Wilda, Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r., a później na ul. 28 Czerwca 1956 r., gdzie remontowany będzie odcinek do skrzyżowania z ul. Kilińskiego i Krzyżową.

Etap inwestycji obejmujący ul. 28 Czerwca 1956 r. zostanie skoordynowany z planowanym przez MPK Poznań remontem torowiska tramwajowego oraz sieci trakcyjnej na dalszej części ul. 28 Czerwca 1956 roku - od ul. Krzyżowej do ul. Hetmańskiej.

Projekt został dofinansowany kwotą ponad 27 mln zł ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

RB, PIM