Tu po raz pierwszy w 1957 roku Polacy mieli okazję wypić Coca-Colę, w 1929 roku zobaczyć pierwszy w Polsce telewizor, a w 1956 roku dzięki zagranicznym dziennikarzom uczestniczącym w targach, świat dowiedział się o wielkim strajku robotników w Poznaniu i jego krwawym stłumieniu przez władze.
Targi od początku były miejscem rynkowych premier, gdzie nawiązywano wartościowe kontakty handlowe i promowano polską gospodarkę. Dzięki temu jeszcze przed II wojną światową, Poznań wyrósł na czwarty pod względem wielkości ośrodek targowy w Europie. Dziś Grupa MTP jest największym organizatorem targów w Polsce i bezapelacyjnym liderem w Europie Środkowo-Wschodniej.
Przez sto lat targi bardzo się zmieniły, tak jak zmieniły się gospodarka i kultura. Dziś nie ma już jednej, trwającej dwa tygodnie, międzynarodowej imprezy - w portfolio Grupy MTP jest blisko setka wydarzeń targowych, zarówno tych dla biznesu, jak i dla pasjonatów. Każdego roku targi poznańskie odwiedza przeszło milion osób z całego świata. Jedno pozostaje niezmienne: zawsze były, są i będą miejscem spotkań, do którego przyjeżdża się, by zobaczyć rynkowe nowości i wraca do domu z głową pełną wrażeń i pomysłów.
- Mam wielki sentyment do tego miejsca. Kiedy byłem dzieckiem, wizyta na targach była najważniejszym wydarzeniem w ciągu roku. Było to okno na świat. Mogłem zobaczyć, jak wygląda życie za żelazną kurtyną. To wykreowało we mnie marzenie, by Poznań w przyszłości stał się jak miasta zachodnioeuropejskie - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Jestem przekonany, że w drugim stuleciu swojej działalności Międzynarodowe Targi Poznańskie będą liderem nie tylko na arenie ogólnopolskiej, ale zajmą jeszcze mocniejszą pozycję na rynku Europejskim. Chcę podziękować całej załodze targów i prezesowi Tomaszowi Kobierskiemu za odwagę w podejmowaniu trudnych decyzji. Mam tu na myśli budowę szpitala tymczasowego, który przysłużył się mieszkańcom Poznania, jak i regionu - dodaje.
Świętowanie jubileuszu rozpoczęło się w piątek, 28 maja. Na Wolnym Dziedzińcu urzędu miasta odbył się wernisaż plenerowej wystawy zdjęć i wspomnień z targów. Otworzył ją Bartosz Guss, zastępca prezydenta Poznania. Wiele z zaprezentowanych pamiątek napłynęło jako zgłoszenia w konkursie "Historie z Iglicą w tle". W trakcie wydarzenia wręczono nagrody ich autorom.
Jubileuszowe flagi pojawiły się na ul. Św. Marcin. O tym, że targi odbywały się w wielu miejscach stolicy Wielkopolski (np. Zamku czy nad Maltą) przypomina także okolicznościowy tramwaj, który wyjechał na ulice Poznania i - na początek - kursuje na trasie linii 8. Niebawem ukaże się też książka Pawła Cieliczki "Historia Grupy MTP w stu fotografiach", zawierająca niepublikowane wcześniej zdjęcia z targowego archiwum.
- Nie przypuszczaliśmy, że stulecie targów poznańskich przypadnie w roku największego kryzysu branży targowej - przyznaje Tomasz Kobierski, prezes zarządu Grupy MTP. - W roku jubileuszu nie zorganizowaliśmy jeszcze żadnych targów, ale to, mam nadzieję, niebawem się zmieni. W nowe stulecie wchodzimy inni, ale mocniejsi niż wcześniej.
To dopiero początek
Grupa MTP zajmuje się nie tylko organizacją targów i innych wydarzeń. Od lat rozwija inne obszary działalności, które wyrosły z organizacji targów - np. reklamę zewnętrzną czy gastronomię. Wyrazem tego było stworzenie w 2018 roku parasolowej marki Grupa MTP, która zastąpiła Międzynarodowe Targi Poznańskie. Dzięki tej dywersyfikacji spółce udało się przejść przez pandemiczny kryzys, czas ten wykorzystując na rozwijanie dotychczasowych i tworzenie nowych marek - np. agencji interaktywnej r360, diety pudełkowej City Diet czy aplikacji do zamawiania jedzenia ZiO app. Był to też czas przygotowywania wielu inwestycji.
- Budujemy parking podziemny, nad którym powstanie piękny plac ze Strefą Kultury, gastronomią i przyjazną zielenią. To nowe rozwiązanie otworzy tereny targowe dla mieszkańców i stanie się atrakcyjnym miejscem spotkań. Przed nami także kompleksowa modernizacja hali Arena, która jest jedną z ikon miasta, a po renowacji pomieści nawet 9 tys. osób - wymienia Elżbieta Roeske, wiceprezes zarządu Grupy MTP. - Przygotowujemy się też do budowy butikowego biurowca z komercyjną powierzchnią na wynajem, a wisienką na torcie jest remont stuletniej restauracji w pięknym Parku Sołackim, która w nowej odsłonie powita swoich gości jako Port Sołacz.
Jesień to także czas wielu targów - o ile zostanie umożliwiona ich organizacja. Pierwsze imprezy rozpoczną się już w ostatnich dniach sierpnia i będą to targi przemysłowe ITM Industry Europe oraz Meble Polska. Po nich odbędą się m.in. Instalacje, DREMA (Międzynarodowe Targi Maszyn, Narzędzi i Komponentów dla Przemysłu Drzewnego i Meblarskiego), POLECO, Poznań Game Arena, Poznań Motor Show czy Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury BUDMA.
- Kołem napędowym branży targowej w pierwszej kolejności będą targi konsumenckie, targi pasji, a zaraz potem targi biznesowe. Wynika to z tego, że ludzie chcą rozwijać swoje pasje, co widać np. na rynku motoryzacyjnym (samochody kolekcjonerskie, kampery) czy też gamingowym - tłumaczy Filip Bittner, wiceprezes zarządu Grupy MTP. - Zamierzamy inwestować w ten sektor naszej działalności wprowadzając w kalendarz Grupy MTP wydarzenia skierowane do szerokiej publiczności wśród których znajdziemy między innymi Targi Polskich Win i Winnic WINO, targi aktywności sportowych czy też wydarzenia poświęcone naszym pupilom.
- Mimo iż się rozwijamy w wielu obszarach, trzonem naszej działalności pozostają targi - deklaruje Tomasz Kobierski. - Od stu lat je organizujemy i nadal będziemy to robić. Łącząc przedsiębiorców i oferując im zestaw narzędzi, dzięki którym będą skuteczniej sprzedawać swoje produkty i usługi, a także promować polską gospodarkę na arenie międzynarodowej. Jesteśmy spółką samorządową, od stu lat nierozerwalnie związaną z Poznaniem. Dlatego zależy nam też na tym, by działać dla dobra miasta, tworząc nowe miejsca dla wypoczynku czy rozrywki lub wpływając na estetykę miasta poprzez stawianie nowych, eleganckich wiat na przystankach - dodaje.
Grupa MTP, poza uznanymi w świecie biznesowymi imprezami targowymi, organizuje kongresy, konferencje, wydarzenia kulturalne, sportowe, w tym megaeventy, przyciągające ponad milion gości z całego świata. W swoim portfolio ma około stu autorskich imprez. W 2019 roku w organizowanych przez nią imprezach wzięło udział 1,4 mln osób. Do Grupy MTP należą takie marki jak: IdeaExpo, zajmująca się projektowaniem i budową stoisk, City Marketing, odpowiadający za reklamę zewnętrzną, bileteria ToBilet, restauracje GARDENcity, agencja interaktywna r360 czy CityDiet.
MTP/JZ