Przetarg na przebudowę kolejnego odcinka ul. Św. Marcin

Wizualizacja - grafika rozmowy
Poglądowe wizualizacje przebudowanej ul. Św. Marcin od mostu Uniwersyteckiego do ul. Gwarnej
Przetarg na przebudowę kolejnego odcinka ul. Św. Marcin

Zbliża się kolejny etap Programu Centrum, w ramach którego metamorfozę przechodzi Św. Marcin wraz z sąsiednimi ulicami. Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła przetarg, którego celem jest wyłonienie wykonawcy prac budowlanych na odcinku od mostu Uniwersyteckiego do ul. Gwarnej.

- Konsekwentnie zmierzamy do celu, jakim jest przywrócenie blasku reprezentacyjnej ulicy Poznania. Zależy nam na stworzeniu na Świętym Marcinie przyjaznej i estetycznej przestrzeni oraz podniesieniu tym samym atrakcyjności tego miejsca. Jednocześnie, w ramach tej inwestycji, poprawimy funkcjonalność komunikacji miejskiej poprzez utworzenie prawoskrętu dla tramwaju z ul. Towarowej w ul. Św. Marcin i nowego przystanku przy CK Zamek. Uspokojenie ruchu samochodowego przełoży się z kolei na większe bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

FILM

To kolejny element Programu Centrum realizowanego przy pomocy dofinansowania unijnego. Najpierw przebudowany został odcinek pomiędzy ul. Ratajczaka a Gwarną. Aktualnie trwają prace na ul. Św. Marcin od ul. Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego wraz z fragmentem Al. Marcinkowskiego do placu Wolności. Zbliżająca się przebudowa jest kontynuacją inwestycji odmieniającej ul. Św. Marcin, dlatego będzie nawiązywać wyglądem do pozostałych fragmentów objętych metamorfozą i tworzyć spójną całość.

- Tym razem łączymy dwa zakresy zadania, czyli odcinek między Gwarną a al. Niepodległości oraz od al. Niepodległości do mostu Uniwersyteckiego. Realizacją wszystkich prac zajmie się jeden wykonawca. Właściwie mówimy nie tylko o ul. Św. Marcin, bo kompleksowej przebudowie ulegną też skrzyżowania z al. Niepodległości, ul. Towarową oraz Kościuszki. Zakres prac jest bardzo szeroki, obejmuje m.in. sieci podziemne, torowisko, jezdnię. Całość uzupełni zieleń i mała architektura - mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Zieleń, skręt i nowe przejście

Na ul. Św. Marcin od Gwarnej do mostu Uniwersyteckiego przebudowane zostanie torowisko tramwajowe w technologii poprawiającej bezpieczeństwo i ograniczającej hałas. Umożliwienie skrętu tramwajów z ul. Św. Marcin w ul. Towarową pozwoli odciążyć węzeł Kaponiera, zwiększy pulę wariantów tras np. w czasie objazdów, a w przyszłości może stanowić element przedłużonej trasy tramwajowej przez Wolne Tory.

Wprowadzenie nowego skrętu wiąże się z przesunięciem przystanków tramwajowych na ul. Towarowej, które także zostaną przebudowane. Położony u zbiegu ul. Towarowej i al. Niepodległości cypel parku Romana Maciejewskiego przejdzie remont nawierzchni i zostanie uzupełniony o elementy małej architektury, przy czym fontanna Felderhoffa pozostanie w dotychczasowym miejscu.

Zmieni się oś torowiska w ul. Św. Marcin przed Zamkiem. Podróże tramwajem usprawni nowy przystanek, odpowiednik tego dla pasażerów poruszających się w stronę centrum. Dziś brakuje tam bliźniaczego dla tramwajów jadących w stronę ronda Kaponiera. Wszystkie przystanki objęte inwestycją zostaną przebudowane i wyposażone w nowe elementy małej architektury i infrastruktury przystankowej (w tym tablice ITS).

Przebudowie ulegnie także układ drogowy. Zmieni się nawierzchnia jezdni i chodników. W planach jest nowe przejście dla pieszych łączące Akademię Muzyczną i plac Mickiewicza, które ułatwi poruszanie się w tym rejonie. Przejście to będzie wyposażone również w przejazd rowerowy.

Na fragmencie ul. Św. Marcin pomiędzy ulicami Kościuszki i Gwarną zaplanowano przestrzeń łączącą funkcje ulicy, deptaku i parkingu - podobnie jak na przebudowanym już odcinku od Gwarnej do Ratajczaka. Piesi będą mogli korzystać z całej szerokości ulicy, a nie jedynie z chodników i przejść przez jezdnię. Parkowanie będzie możliwe tylko na wyznaczonych miejscach, a prędkość będzie ograniczona do 20 km/h. Nawierzchnia tego odcinka zostanie wykonana z granitu strzelińskiego. Z kolei na fragmencie ulicy Św. Marcin pomiędzy al. Niepodległości a ul. Kościuszki obowiązywać będzie strefa Tempo 30, czyli z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Zaplanowano tam także pasy rowerowe po obu stronach ulicy. Od al. Niepodległości do mostu Uniwersyteckiego ścieżki rowerowe wyodrębnione będą z powierzchni chodnika i jezdni. W ramach robót na tym odcinku m.in. aktualnie dość wąski chodnik wzdłuż budynku poczty będzie poszerzony.  

Projektanci zachowali reprezentacyjny charakter strefy przed CK Zamek. Istniejący przed budynkiem murek zostanie rozebrany i przesunięty, przy czym tworzące go bloki kamienne zostaną poddane renowacji i uzupełnieniu. Na wysokości Zamku oraz budynków Uniwersytetu Ekonomicznego, w centralnym pasie ulicy wzdłuż torów tramwajowych, zaplanowano kompozycję dwóch szpalerów drzew. W planach są także nasadzenia zieleni niskiej. Nowa zieleń pojawi się także wzdłuż chodnika przed Aulą Uniwersytecką i Collegium Iuridicum w postaci szpalera drzew po północnej stronie ul. Św. Marcin.

Ponadto inwestycja obejmuje przebudowę i budowę sieci uzbrojenia podziemnego, a także wymianę oświetlenia ulicy i wyposażenie jej w elementy małej architektury, takie jak ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe.

Na metamorfozę odcinka między mostem Uniwersyteckim a ul. Gwarną wyłoniony w postępowaniu przetargowym wykonawca będzie miał maksymalnie 516 dni od podpisania umowy. Zainteresowane podmioty mają czas na nadsyłanie ofert do 18 czerwca.

RB, PIM