Ningbo Tuopu Group jest notowana na giełdzie w Szanghaju. To lider technologii w zakresie produkcji komponentów do aut, działający w branży od ponad 30 lat. Toupu współpracuje ze światowymi liderami z branży motoryzacyjnej, m.in. Audi, BMW, Fiat-Chrysler, GM, Geely, Ford, Mercedes-Benz, Porsche czy Volkswagen. Poznański zakład będzie produkował ramy pomocnicze dla samochodów elektrycznych.
- O ulokowaniu nowej inwestycji Tuopu w Poznaniu w dużej mierze zdecydowało strategiczne położenie Polski na mapie Europy. Na decyzję przełożyła się też świetnie rozwinięta baza poddostawców i tamtejsza infrastruktura oraz bardzo dobre zaplecze i otoczenie przemysłowe. Doceniamy wsparcie władz samorządowych i publicznych w całym procesie, zwłaszcza ze strony Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Wsparcie PAIH i Miasta Poznania bardzo nam pomogło, m.in. jeśli chodzi o budowanie bazy lokalnych poddostawców, ale też oferowane warunki związane z lokowaniem inwestycji w tym właśnie regionie - mówi Bob Zheng, dyrektor generalny Tuopu Poland.
Fabryka o powierzchni ponad 30 tys. m2 powstanie na terenie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Jej budowę będzie realizował polski deweloper 7R, w 7R City Park na poznańskim Franowie. Będzie to pierwszy zakład produkcyjny chińskiej firmy w Europie. Ma w nim działać wysoce zrobotyzowana linia spawalnicza. Dzięki inwestycji zatrudnienie znajdzie docelowo 450 osób, ale jeszcze w tym roku firma planuje zatrudnić 20 pracowników. Chiński inwestor szuka m.in. wykwalifikowanych specjalistów, inżynierów, ale też sprawnego zespołu wspierającego procesy operacyjne.
- Bardzo cieszymy się, że firma Tuopu zdecydowała się zlokalizować swoja pierwszą fabrykę w Europie właśnie w Poznaniu. Podzespoły dostarczane przez zakład, wykorzystywane będą do budowy samochodów elektrycznych, które zyskują na popularności - podkreśla Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Nowa inwestycja oznacza utworzenie 450 miejsc pracy, w tym wielu wyspecjalizowanych. Cieszy też chęć współpracy firmy Tuopu z regionalnymi poddostawcami.
- Staramy się stwarzać w mieście proinwestycyjny klimat, wspierając przedsiębiorców prowadzących tutaj biznes. Wybór stolicy Wielkopolski potwierdza, że nasz region jest atrakcyjny dla branży motoryzacyjnej. Położenie Poznania, pomiędzy Warszawą a Berlinem oraz dostęp do poddostawców w bliskim sąsiedztwie, tworzy dobry klimat do rozwoju tej branży. Od lat Poznań jest postrzegany jako tzw. brama do Europy m.in. przez firmy azjatyckie - dodaje Bartosz Guss, zastępca prezydenta Poznania.
Polska jest jednym z głównych dostawców podzespołów i części samochodowych dla światowych graczy motoryzacyjnych w Europie. Poznań także od lat wyróżnia się na tym rynku, będąc siedzibą takich gigantów jak Volkswagen, Solaris, Bridgestone czy wielu lokalnych poddostawców. Lokalizacja, dostępna infrastruktura i przyjazny klimat inwestycyjny, przekonują wiele firm z branży automotive.
- Polska Agencja Inwestycji i Handlu towarzyszyła Tuopu od momentu ich decyzji o ulokowaniu inwestycji w Wielkopolsce. W ramach doradztwa pomogliśmy firmie nie tylko poznać narzędzia wsparcia, ale wskazaliśmy te najbardziej optymalne, dopasowane do całego projektu. Ponadto, firma mogła na nas liczyć w kontaktach z deweloperami oraz koordynacji relacji z administracją publiczną. Zakład w Poznaniu to pierwsza fabryka firmy w Europie. Co ciekawe, wśród inwestorów chińskich obserwujemy duże zainteresowanie poddostawców części samochodowych, ale i producentów baterii i ich podzespołów do pojazdów EV. Mam nadzieję, że decyzja Tuopu będzie bodźcem dla kolejnych inwestorów, którzy rozważają realizację swoich projektów w Polsce. Z każdym miesiącem tych argumentów za Polską nam zresztą przybywa - podsumowuje Marcin Fabianowicz, zastępca dyrektora Centrum Inwestycji w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
BOI/JZ