Miejskie call center wspiera robot

Na zdjęciu pracownik Biura Poznań Kontakt przy biurku, na którym stoją dwa monitory i telefon. - grafika rozmowy
Obecnie w Biurze Poznań Kontakt pracuje ok. 50 konsultantów zatrudnionych na stanowiskach brokerów informacji merytorycznej.
Miejskie call center wspiera robot

Infolinia Poznań Kontakt ma nowego "pracownika". Voicebot - bo o nim mowa - to komputerowy program głosowy pełniący rolę automatycznego asystenta. Stara się zrozumieć intencje klienta i przekierować go w jak najkrótszym czasie do właściwego konsultanta. To innowacyjne rozwiązanie wprowadzono w celu wsparcia obsługi rosnącego zapotrzebowania na kontakt z Miastem w czasie pandemii.

Rok 2020 był dla konsultantów miejskiej infolinii bardzo pracowity. Obsłużyli oni wtedy ponad 730 tys. rozmów. To aż o 100 tys. więcej niż w roku 2019. Dlatego w trosce o jakość obsługi klienta Biuro Poznań Kontakt uruchomiło voicebota. Program obecnie znajduje się w fazie testowej - wspiera brokerów w ich codziennej pracy, a także skraca czas dotarcia do właściwego konsultanta, który pomaga klientowi w jego sprawie. Docelowo również bot będzie odpowiadał na część pytań zadawanych przez mieszkańców. Najpierw jednak program musi przeprowadzić wystarczającą liczbę rozmów, aby lepiej zrozumieć intencje dzwoniących.

- Działanie voicebota opiera się o algorytm uczenia maszynowego. Program na podstawie bazy intencji, w skład której wchodzą słowa kluczowe, ich kolejności czy częstotliwości występowania, uczy się coraz lepiej rozumieć pytania zadawane przez klientów. Skala zapytań pojawiających się w Biurze Poznań Kontakt jest jednak bardzo obszerna. Liczba możliwych intencji daleko przekracza doświadczenia, jakie z botami mają banki czy telekomy. Stąd też uzupełnienie zasobów wiedzy bota jest czasochłonne. Po każdym etapie testów, program "jest karmiony" kolejną porcją wiedzy. Następnie przychodzi czas na kolejne testy, wyłapywanie wadliwych odpowiedzi i ich korekty. Nasz bot ciągle się uczy, więc mogą zdarzać mu się drobne pomyłki, np. źle przekieruje klienta. Prosimy o wyrozumiałość dla naszego "nowego pracownika" - mówi Konrad Zawadzki, dyrektor Biura Poznań Kontakt. 

Biuro Poznań Kontakt zostało powołane do życia w lutym 2009 roku na bazie projektu "Sprawni w pracy urzędu. Teleinformacja w wydziałach obsługi bezpośredniej UMP". Głównym celem utworzenia miejskiej infolinii było połączenie zatrudnienia osób z orzeczoną niepełnosprawnością z udostępnieniem mieszkańcom łatwej, szybkiej i nowoczesnej formy kontaktu z Urzędem Miasta Poznania oraz z podległymi mu wydziałami i jednostkami organizacyjnymi. 

Obecnie w Biurze Poznań Kontakt pracuje ok. 50 konsultantów zatrudnionych na stanowiskach brokerów informacji merytorycznej. Do zadań pracowników należy informowanie klientów gdzie, kiedy, na jakim formularzu, wraz z jakimi dokumentami, za jaką opłatą, mogą złożyć właściwy w danej sprawie wniosek. W skład oferty wchodzi również łączenie rozmów, rezerwacja wizyt w urzędzie, a także przeprowadzanie badań i zasięganie opinii mieszkańców. W wyniku pandemii konsultanci udzielają także odpowiedzi na pytania o obostrzenia, punkty szczepień czy usługi dla seniorów (Zakupy dla seniora, Maseczka dla seniora). Co więcej, poprzez Biuro Poznań Kontakt można zarejestrować się do punktu szczepień powszechnych na stadionie miejskim przy Bułgarskiej. 

JZ