- To kolejny rok, w którym przeznaczamy duże środki finansowe na naprawę torowisk w Poznaniu. Jeszcze w 2014 roku wydatki na remonty torowo-sieciowe nie przekraczały 3 milionów zł. Od 2015 roku kwoty te systematycznie rosły. W ostatnich latach co roku przeznaczaliśmy na ten cel od 20 do 30 milionów zł rocznie i podobnie będzie w roku 2021. Licząc bieżący rok, wydatki na remonty od 2015 roku przekroczą 165 milionów. Konsekwentne, stałe podnoszenie jakości infrastruktury torowo-sieciowej poprawia bezpieczeństwo, komfort jazdy pasażerów, ale także prędkość przejazdów i niezawodność komunikacji. Jeżeli tramwaje i autobusy mają być alternatywą dla samochodów, to muszą one jeździć szybko i sprawnie, a przede wszystkim bezpiecznie - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
O skali prowadzonych w minionych latach remontów najlepiej świadczą liczby - w latach 2015-2020 na odnowę infrastruktury tramwajowej wydano ok. 145 milionów złotych. Za tę kwotę zmodernizowano 20,5 km torowisk, 27 przystanków, 8 podstacji zasilających sieć trakcyjną, a także wymieniono 40,2 km sieci trakcyjnej, 36 zwrotnic i 24,7 km kabli trakcyjnych i zasilających.
Koordynacja z inwestycjami
Zaplanowane prace remontowe trzeba było skoordynować z inwestycjami transportowymi dofinansowanymi przez Unię Europejską.
- Plan remontowy w 2021 roku obejmuje prace w różnych częściach miasta. Są one ściśle skoordynowane z dużymi inwestycjami podnoszącymi standard transportu w Poznaniu, takimi jak np. trasa na Naramowice, przebudowa ronda Rataje, remont ul. Wierzbięcice, czy kolejny etap Programu Centrum. Przygotowany plan remontów został tak opracowany, żeby prace były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców i pasażerów transportu publicznego - zaznacza Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Pierwsze prace rozpoczną się w maju od remontu przy pętli Zawady, jednak już w marcu zamontowano łuk torowy przy placu Wiosny Ludów, który połączył torowiska na ulicy Strzeleckiej i Podgórnej. Pasażerowie zyskali dzięki niemu możliwość przejazdu tramwajem pomiędzy węzłami Jana Pawła II/Kórnicka i AWF. Jest to niezwykle ważne w obliczu już prowadzonych prac modernizacyjnych na ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego w ramach kolejnego etapu Programu Centrum, uniemożliwiających przejazd tramwajem w tej części miasta.
- Cieszymy się, że ten awangardowy pomysł został sprawnie wdrożony i z powodzeniem służy pasażerom. Łuk torowy pozwolił utrzymać transport tramwajowy w centrum i znacznie uelastycznił sieć tramwajową - wyjaśnia Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.- Ułatwienie w przemieszczaniu się zamierzamy także wprowadzić podczas planowanych w wakacje prac na pętli Piątkowska. Choć pętla zostanie zamknięta, to wprowadzimy komunikację dwukierunkowymi tramwajami do przystanku Os. Winiary. Zdajemy sobie sprawę, że organizacja transportu zastępczego w tym rejonie miasta jest mało efektywna, a chcemy maksymalnie ułatwić dojazd mieszkańcom Sołacza, Bonina i Winiar.
Tam, gdzie jest to możliwe, zgrane zostały terminy prac z różnych branż. Tak będzie między innymi na Starołęce, gdzie remont podstacji trakcyjnej zasilającej m.in. trasę tramwajową, będzie się odbywał równolegle z pracami Aquanetu, prowadzonymi m.in. w rejonie torowiska na ulicy Starołęckiej.
Plany na 2021
- Służby MPK Poznań przez cały rok prowadzą bieżące prace utrzymaniowe, dbając o to, aby stan torowisk i sieci trakcyjnej pozwalał na realizację zadań przewozowych. Jednak bardziej długotrwałe prace, wymagające również większego zaangażowania sił i środków, tradycyjnie już są prowadzone wtedy, gdy aura jest bardziej sprzyjająca. Podobnie będzie w tym roku - mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o. o. - Jestem przekonany, że podobnie jak w minionych latach, wszystkie zadania zrealizujemy zgodnie z założonym harmonogramem, oraz że pandemia nie pokrzyżuje nam planów na 2021.
Jeszcze przed wakacjami planowane są prace na pętli Zawady, gdzie wymienione zostaną szyny na wjeździe i wyjeździe z pętli, wraz z odnowieniem nawierzchni drogowej. Roboty nie będą miały wpływu na komunikację tramwajową, ponieważ z uwagi na zmiany w transporcie wynikające z modernizacji ronda Rataje pętla jest czasowo zamknięta. Z niewielkimi utrudnieniami będą musieli się liczyć wyłącznie kierowcy - na ulicy Podwale (w kierunku ul. Hlonda) będzie wówczas wprowadzone zwężenie jezdni.
Podobnie bez wpływu na układ linii będą przebiegać zaplanowane remonty platform na przystankach: Poznańska na ul. Pułaskiego (kierunek centrum) oraz Klin (w obu kierunkach). Odbędą się one odpowiednio przed wakacjami i jesienią.
W czerwcu, z podziałem na dwa etapy, prowadzone będą prace utrzymaniowe na węźle Most Dworcowy. Są one konieczne w związku z zaplanowanym w drugiej połowie roku rozpoczęciem kolejnego etapu Programu Centrum, który obejmie skrzyżowanie ul. Św. Marcin z al. Niepodległości.
W okresie wakacyjnym zaplanowane są także prace torowe na pętli Piątkowska. W celu umożliwienia kursowania tramwajów na Sołacz, Bonin i Winiary przy przystanku Os. Winiary utworzona zostanie tzw. końcówka czołowa. Umożliwi to funkcjonowanie linii tramwajowych obsługiwanych wagonami dwukierunkowymi. Będzie to pierwsze tego typu rozwiązanie na tej trasie, bowiem w poprzednich latach wszelkie prace na odcinku prowadzącym od ul. Pułaskiego do pętli Piątkowskiej, wiązały się z wyłączeniem ruchu tramwajowego na czas robót.
Podczas wakacji letnich zamknięty będzie ruch tramwajowy na ul. Starołęckiej (od pętli Starołęka Mała do pętli Starołęka). Będzie tam prowadzona przebudowa stacji trakcyjnej, zasilającej sieć m.in. na ul. Starołęckiej. Tramwaje jeżdżące w kierunku Starołęki będą kończyły kursy na pętli Starołęka Mała, w kierunku Starołęki zostanie uruchomiona autobusowa komunikacja zastępcza. W tym czasie planowana jest również wymiana wyeksploatowanego przejazdu samochodowego przez torowisko na ul. Starołęckiej przed rondem (od strony Starołęki), co na jeden weekend wstrzyma ruch tramwajów do pętli Starołęka Mała. Ruch samochodowy będzie tymczasowo skierowany na przejazd, z którego dziś korzysta linia autobusowa nr 190.
Także na wakacje zaplanowano wymianę nawierzchni torowej wraz z odtworzeniem nawierzchni z kostki kamiennej na ul. Podgórnej - na odcinku od Al. Marcinkowskiego do ul. Szkolnej. Te roboty nie będą miały wpływu na komunikację i są skoordynowane z inwestycją unijną - kolejnym etapem Projektu Centrum.
Latem planowane jest usunięcie rozjazdu tymczasowego i odtworzenie torów na ul. Zamenhofa. Na początku br. w celu umożliwienia dojazdu tramwajów do przystanków Os. Piastowskie zbudowano tzw. końcówkę czołową. Wykonano ją po to, aby zmniejszyć uciążliwość przebudowy ronda Rataje. W momencie kiedy zaawansowanie prac na rondzie umożliwi przywrócenie tam ruchu tramwajowego w relacji Starołęka-Śródka (ulicami Zamenhofa i Jana Pawła II), trzeba będzie przywrócić torowisko do stanu pierwotnego. Prace w ramach modernizacji ronda od tego momentu skupią się na ulicy Krzywoustego i tam zostanie uruchomiona komunikacja zastępcza.
Przebudowa przystanków Rynek Jeżycki i Sielska
Na lato zaplanowano również przebudowę przystanków Rynek Jeżycki w ciągu ul. Dąbrowskiego oraz Sielska (przystanek w kierunku Górczyna). Powstaną tam przystanki wiedeńskie, dzięki czemu będzie można bezpieczniej oraz dużo łatwiej wsiąść i wysiąść z tramwaju.
Przystanki wiedeńskie budowane są tam, gdzie pasażerowie wsiadają do pojazdu komunikacji miejskiej bezpośrednio z jezdni. Aby to ułatwić, fragment jezdni na długości przystanku podwyższa się do poziomu chodnika (pierwszy raz takie rozwiązanie zastosowano w Wiedniu, stąd nazwa). To udogodnienie ma szczególne znaczenie w przypadku osób starszych, z niepełnosprawnościami, mających problem z poruszaniem się, ale także opiekunów z dziećmi w wózkach oraz dzieci. Ważny jest też aspekt bezpieczeństwa, ponieważ kierowcy samochodów przed przystankiem wiedeńskim są zmuszeni zwolnić, z uwagi na wjazd na wyniesioną platformę jezdni.
Nowa jakość na Wildzie
Jesienią planowane są punktowe remonty torowiska na ulicy Górna Wilda, ale będą one przeprowadzone dopiero w momencie, kiedy w ramach modernizacji ul. Wierzbięcice ruszy przebudowa węzła rozjazdowego u zbiegu ulic Górna Wilda, Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. Prace te uniemożliwią przejazd tramwajów, dlatego ten czas zostanie wykorzystany na reperacje torów na Górnej Wildzie.
Zakończenie powyższych robót wpłynie na termin rozpoczęcia kolejnych prac na Wildzie - odnowy torowiska na ul. 28 Czerwca 1956 r. (od ul. Krzyżowej do ul. Hetmańskiej). Ich efekt pasażerowie z Wildy odczują dopiero w 2022 roku.
Przebudowane zostaną także przystanki Kosińskiego i Pamiątkowa. Oba będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, na czym zyskają nie tylko pacjentki i pacjenci Ortopedyczno-Rehabilitacyjnego Szpitala Klinicznego im. Wiktora Degi, ale wszyscy pasażerowie komunikacji miejskiej.
Jesienią zaplanowany jest też remont sieci trakcyjnej i prace utrzymaniowe na torowisku ul. Reymonta, utrudnienia będą ograniczone jedynie do weekendów.
RB, MPK, ZTM