Wyniki badań drgań na ul. Ratajczaka

Wizualizacja - grafika rozmowy
Poglądowa wizualizacja ul. Ratajczaka po przebudowie
Wyniki badań drgań na ul. Ratajczaka

Ekspertyza wykonana na zlecenie Miasta przed budową trasy tramwajowej na ul. Ratajczaka jest korzystna dla mieszkańców. Miała ona sprawdzić wpływ drgań na budynki i ludzi w nich przebywających. 

Podczas konsultacji społecznych prowadzonych przez Miasto, poprzedzających inwestycję budowy nowej trasy tramwajowej w śródmieściu, mieszkańcy zgłaszali swoje obawy i wątpliwości w zakresie wpływu przejeżdżających nową trasą tramwajów na okoliczne budynki. Aby upewnić się, że przyjęte rozwiązania projektowe są poprawne, Miasto zleciło ekspertyzę oceniającą aktualną sytuację w zakresie drgań generowanych przez ruch uliczny. Analizę tę zestawiono z założeniami projektowymi. 

W ramach ekspertyzy wykonano pomiary i obliczenia w kilkunastu budynkach w ciągu ulic: Ratajczaka i Niezłomnych na odcinku od ulicy 27 Grudnia i plac Wolności do ulicy Stanisława Matyi. Budynki pochodzą z różnych historycznie okresów i znajdują się w różnym stanie technicznym. Wykonane badania dały wymierne dane wyjściowe, które odniesiono następnie do założeń projektowych i przyjętej technologii budowy trasy. 

Potwierdzono poprawność zamierzeń związanych z wprowadzeniem wibroizolacji torowiska w systemie identycznym, jaki zastosowano przy przebudowie ul. Św. Marcin na odcinku pomiędzy ulicami Gwarą i Ratajczaka. Zdaniem autorów ekspertyzy rozwiązanie takie pozwoli uniknąć pogorszenia komfortu użytkowania i stanu technicznego obiektów w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanej trasy

Zamierzenia związane z zastosowaniem "cichej technologii torowiska", dzięki której tłumione będą drgania i ograniczony zostanie hałas, zakładają zamontowanie zarówno mat antywibracyjnych, jak również wypełnienie torowiska masą poliuretanową. Projekt zakłada także ułożenie cichej nawierzchni na jezdniach, a nowa organizacja ruchu ograniczy ruch tranzytowy ulicą. Wszystko wpływać będzie pozytywnie na komfort akustyczny okolicznych mieszkańców. Zgodnie z przewidywaniami, hałas powodowany przez ruch uliczny po zakończeniu inwestycji będzie mniejszy niż dziś, mimo wprowadzenia w ulicę tramwaju.

Badania i analizy wykonała, między 8 a 12 lutego br., wrocławska firma KOMES sp. z o.o. we współpracy z Głównym Instytutem Górnictwa w Katowicach oraz firmą METRIS.

Budowa trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka jest II etapem Projektu Program Centrum zakładającym gruntowna przebudowę dużej części śródmieścia. Oprócz powstałej nowej trasy tramwajowej, przebudowany zostanie w ramach inwestycji węzeł komunikacyjny u zbiegu ul. Królowej Jadwigi, al. Niepodległości, ul. Niezłomnych i ul.  Matyi. Uporządkowana zostanie przestrzeń publiczna, ułożone zostaną nowe szersze chodniki, nasadzona zostanie zieleń, wprowadzona zostanie infrastruktura służąca rowerzystom a ruch samochodowy zostanie uspokojony.   

Inwestycja poprawi infrastrukturę techniczną centrum miasta i przywróci śródmieście mieszkańcom. 

RB, BKPiRM