Wiadukt w ciągu ul. Gołężyckiej prawie gotowy

Galeria zdjęć z budowy wiaduktu w ciągu ul. Gołężyckiej - grafika rozmowy
Wiadukt w ciągu ul. Gołężyckiej prawie gotowy
Wiadukt w ciągu ul. Gołężyckiej prawie gotowy

Zgodnie z zapowiedziami, w tym roku znów będzie można przejechać ul. Gołężycką nad torami kolejowymi. Przebudowa wiaduktu dobiega końca. Wysłużoną konstrukcję zastąpiła nowa, dzięki czemu poprawi się bezpieczeństwo i komfort użytkowników. W najbliższych miesiącach skończą się również inne inwestycje po wschodniej stronie Warty - przebudowa ronda Rataje i budowa wiaduktu wzdłuż ul. Kurlandzkiej. 

- Jeszcze w tym miesiącu przejezdny będzie wiadukt w ciągu ul. Gołężyckiej. Ma on szczególne znaczenie dla komunikacji południowo-wschodniej części Poznania. Zasadnicze roboty budowlane już się zakończyły i wiadukt jest niemal gotowy. Chcemy jak najszybciej udostępnić go mieszkańcom - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

FILM

- Dzięki wiaduktowi skróci się droga dojazdu do centrum z południowych dzielnic. Po oddaniu obiektu pojadą też tamtędy autobusy komunikacji miejskiej - 189 i 194. Będzie można nimi dojechać do pętli tramwajowych na Starołęce i Unii Lubelskiej, skąd pasażerowie będą mogli się przesiąść na tramwaj w kierunku centrum - dodaje Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

W ostatnich dniach na wiadukcie pojawiły się balustrady, a aktualnie montowane są bariery drogowe.  Trwają także prace związane z oświetleniem. W ramach inwestycji wymieniana jest również nawierzchnia na ok. 800-metrowym odcinku ul. Gołężyckiej prowadzącym do wiaduktu od ul. Warownej. Do wykonania pozostało jeszcze m.in. oznakowanie drogowe.

Przy okazji inwestycji poprawi się również bezpieczeństwo ruchu przy pobliskiej szkole podstawowej przy ul. Baranowskiej. Prace polegać będą m.in. na doświetleniu i przesunięciu przejścia dla pieszych.

Wybudowana na nowo przeprawa biegnie nad liniami kolejowymi nr 272 (Kluczbork - Poznań Główny) oraz 352 (Swarzędz - Poznań Starołęka). Roboty budowlane zostały tak skoordynowane, by nie było konieczności wstrzymania na dłużej ruchu kolejowego.

Prace rozpoczęły się w połowie marca tego roku. Inwestycja była konieczna z uwagi na zły stan techniczny wiaduktu. W ramach zadania stara konstrukcja została całkowicie zdemontowana, a w jej miejscu pojawiła się nowa. Prace obejmowały m.in. budowę na nowo przyczółków, podpór, konstrukcji nośnej i płyty wiaduktu. Skarpa została umocniona, powstał też system odwodnienia, którego wcześniej brakowało. Piesi będą mogli przejść na drugą stronę torów wygodnym chodnikiem. Zamontowane zostaną jeszcze bariery, poręcze, osłony przeciwporażeniowe. Rejon wiaduktu zyska także nowe oświetlenie.

W tym roku również wiadukt przy Kurlandzkiej

Postępy prac widać też na budowie wiaduktu przy ul. Kurlandzkiej i układu komunikacyjnego po obu jego stronach. Oddanie do użytku budowanego tam wiaduktu nastąpi do końca tego roku. 

Przebudowa wiaduktu w ciągu ul. Kurlandzkiej była konieczna ze względów bezpieczeństwa, bo stan techniczny nie pozwalał na dalszą eksploatację. W jego miejsce powstaje nowy wiadukt czteroprzęsłowy z chodnikiem oraz ścieżką rowerową. Po obu stronach, czyli na skrzyżowaniach ul. Kurlandzkiej z Wiatraczną i Bobrzańską, będą ronda. W odróżnieniu od dotychczasowego, nowy wiadukt będzie posiadał odwodnienie. Wody opadowe, tak jak z nowych rond, będą odprowadzane do kolektorów deszczowych. Przebudowane zostanie oświetlenie, sieci elektroenergetyczne oraz fragment sieci gazowej, powstanie kanalizacja teletechniczna, a także wymieniony zostanie fragment sieci wodociągowej.

W ramach prac wykonawca nasadzi również ponad 9300 sztuk roślin, w tym drzewa, krzewy i byliny. Wzdłuż przebudowywanego odcinka ulicy Kurlandzkiej, od strony osiedla Orła Białego, posadzony zostanie szpaler lip oraz krzewy jaśminowca. Ponadto w rejonie inwestycji posadzonych zostanie około 170 drzew w ramach nasadzeń rekompensacyjnych.

RB, PIM