- Tempo prac na rondzie Rataje robi wrażenie. Cieszę się, że po zaledwie 4 miesiącach od wyłączenia możemy przywrócić tam ruch tramwajowy, bo to bardzo istotne z punktu widzenia funkcjonowania komunikacji publicznej w naszym mieście. Przed nami jeszcze dalsze prace na ul. Krzywoustego związane z przebudową jezdni oraz budową peronów przystankowych, dróg rowerowych oraz chodników, a także nasadzenia zieleni. Wiosną przebudowany układ komunikacyjny będzie w pełni dostępny dla pasażerów, zmotoryzowanych, pieszych i rowerzystów - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Tramwaje przejadą przebudowanym odcinkiem między mostem Królowej Jadwigi a rondem, jednak nie będą zatrzymywały się jeszcze na przystankach Rondo Rataje (na wysokości dworca) oraz Serafitek. W w obu kierunkach na tych dwóch przystankach nie będzie więc możliwości wsiadania do tramwaju i wysiadania. Ze względów bezpieczeństwa tramwaje na tym odcinku pojadą z ograniczoną prędkością.
- Potraktowaliśmy priorytetowo umożliwienie tramwajom przejazdu przez rondo we wszystkich możliwych kierunkach, zwłaszcza w kontekście nadchodzącej modernizacji ul. 28 Czerwca 1956 r. Torowisko zostało gruntownie przebudowane, a nad nim pojawiła się nowa sieć trakcyjna. Zmieniamy jeszcze przystanki tak, by docelowo zatrzymywały się przy nich także autobusy. Pojawią się nowe wiaty, kosze na śmieci i tablice informacji pasażerskiej - mówi Justyna Litka, prezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
W pierwszej kolejności trasa tramwajowa została przebudowana na ul. Jana Pawła II, na odcinku między ul. Kórnicką a rondem Rataje. W kolejnym kroku zmodernizowano torowisko na ul. Zamenhofa, do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego. W celu zminimalizowania utrudnień dla mieszkańców, przebudowa trasy na ul. Krzywoustego, na odcinku między mostem Królowej Jadwigi a rondem rozpoczęła się tego lata, po powrocie tramwajów na zmodernizowane torowisko w ulicach Jana Pawła II i Zamenhofa. Wyłączone w sierpniu z użytku torowisko tramwajowe między mostem Królowej Jadwigi a rondem zostało całkowicie rozebrane i wybudowane od nowa, z zastosowaniem technologii ograniczającej hałas i drgania. Po torowisku będą mogły jeździć także autobusy komunikacji miejskiej. Po zakończeniu wszystkich robót na peronach, autobusy i tramwaje będą mogły zatrzymywać się w tych samych przystankach. Takie rozwiązanie usprawni przesiadki między tymi środkami transportu.
Przypominamy także o trwającej wymianie nawierzchni jezdni na ul. Królowej Jadwigi, na odcinku od mostu do skrzyżowania z ul. Strzelecką i Drogą Dębińską. Organizacja ruchu będzie zmieniać się dynamicznie wraz z postępem prac. Przejezdność w obu kierunkach pozostaje zachowana, jednak ograniczana jest liczba pasów ruchu.
Odcinek pomiędzy rondem Rataje a mostem Królowej Jadwigi jest już ostatnim przewidzianym do przebudowy w ramach inwestycji. Wcześniej zrealizowano prace na ul. Jana Pawła II pomiędzy rondem a ul. Kórnicką, na ul. Zamenhofa na odcinku do ul. Piłsudskiego i Wioślarskiej, a także na ul. Krzywoustego od strony autostrady i S11. Prace od samego początku inwestycji były dzielone na etapy tak, by nie było konieczności całkowitego wyłączenia ronda z ruchu.
W zakres inwestycji obejmującej rondo Rataje i przyległe do niego ulice wchodzi nie tylko modernizacja torowiska i jezdni, ale też oświetlenie drogowe, monitoring wizyjny, kanalizacja teletechniczna i sygnalizacja świetlna (dostosowana do obecnych przepisów). Zmodernizowane zostały również perony i plac przed dworcem autobusowym Rataje. Stopniowo też oddawane do użytku są przebudowane chodniki i drogi rowerowe - w ostatnim czasie udostępniony został odcinek po stronie os. Piastowskiego, między rondem a ul. Juracką. W kolejnych miesiącach pojawią się także nowe nasadzenia zieleni, zarówno na tarczy ronda jak i przylegających ulicach. Koniec wszystkich robót planowany jest na wiosnę 2022 roku.
Więcej o zmianach w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej na stronie ZTM Poznań.
RB, PIM