- Sytuacja komunikacyjna ma wielkie znaczenie dla jakości życia mieszkańców. Dlatego staramy się tworzyć jak najbardziej dogodne możliwości przemieszczania się, rozwijając w szczególności transport publiczny - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Wprowadzenie w 2019 roku minibusów w rejonie Ogrodów poprawiło dostęp do komunikacji publicznej okolicznym mieszkańcom. Było to rozwiązanie pilotażowe w naszym mieście, które się sprawdziło i w związku z tym planujemy powstanie nowych tras obsługiwanych przez tego typu pojazdy.
Idea linii minibusowych to element strategii Zarządu Transportu Miejskiego. Jej celem jest ciągłe podnoszenie jakości i dostępności transportu zbiorowego w Poznaniu. Dzięki tego typu rozwiązaniom można wytyczyć m.in. linie przebiegające wąskimi, krętymi ulicami o ograniczonej nośności czy w miejscach, gdzie występują duże odległości do najbliższych przystanków tradycyjnej komunikacji (tzw. "białe plamy").
- Minibusy pozwalają na zwiększenie dostępności komunikacji zbiorowej, zwłaszcza tam, gdzie nie mogą kursować standardowe pojazdy ze względu na swoją szerokość oraz ograniczoną nośność jezdni i wykluczające warunki techniczne. Tego typu linie sprawdzają się przede wszystkim obsługując osiedla z dużym zapotrzebowaniem na transport publiczny, gdzie odległość do przystanków tramwajowych i autobusowych może zniechęcać potencjalnych pasażerów - mówi Wojciech Miechowicz, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu ds. Publicznego Transportu Zbiorowego.
Linie minibusowe charakteryzują się stosunkowo krótkim zasięgiem. Ich głównym zadaniem jest dowiezienie pasażerów do linii tramwajowych i autobusowych, ale także zapewnienie komunikacji w obrębie osiedla, co podnosi atrakcyjność transportu publicznego.
Udany pilotaż z linią nr 121
Pierwszy połączeniem minibusowym w Poznaniu jest linia nr 121. Pojazdy kursują z Ogrodów ulicami Nowina i 5 Stycznia na osiedle Nowe Ogrody, które cały czas się rozbudowuje.
- Zainteresowanie tą linią okazało się na tyle obiecujące, że chcemy rozwijać tego typu połączenia w innych częściach Miasta. W najbliższym czasie planujemy konsultować z radami osiedli projekty uruchomienia trzech kolejnych takich linii, oznaczonych numerami 122, 123 i 127 - wskazuje W. Miechowicz.
Propozycja trzech nowych linii: 122, 123 i 127
Linia nr 122 na Junikowie pozwoliłaby na obsługę ulic: Wieruszowskiej, Ziębickiej, Kamiennogórskiej, Dziewińskiej i Cmentarnej, zapewniając dojazd do tramwajów kursujących ulicą Grunwaldzką po przesiadce na jednym z przystanków: Cmentarna, Grotkowska (wjazd autobusu na wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy) i Rondo Skubiszewskiego.
Odwiedzający cmentarz Junikowo zyskaliby regularny dojazd w rejon wejścia na nekropolię od strony ulicy Cmentarnej.
Linia nr 122: JUNIKOWO - Grunwaldzka - Wieruszowska - Junikowska - Ziębicka - Grunwaldzka -
Smoluchowskiego - Kamiennogórska - Dziewińska - Braniborska - Ścinawska - Kmicica -
Dziewińska - Grunwaldzka - Cmentarna - Cmentarna Parking - Cmentarna - Grunwaldzka - JUNIKOWO
Linia nr 123 zapewniłaby połączenie rejonu pętli autobusowej na Starołęce z Krzesinami poprzez Minikowo i Garaszewo. Minibus kursowałby ulicami: Żeglarską, Oświęcimską i Garaszewo. Oprócz skomunikowania ze sobą tych dwóch osiedli (obecnie przejazd między nimi transportem zbiorowym jest bardzo utrudniony), linia zapewniać będzie dojazd ze Starołęki do liceum w Krzesinach.
Linia nr 123: STAROŁĘKA - Starołęcka - Żeglarska - Oświęcimska - Sandomierska - Niżańska - Garaszewo - KRZESINY
Linia nr 127 umożliwiałby obsługę osiedla Antoninek, zapewniając komunikację wewnętrzną osiedla, a także łącząc przystanek tramwajowo-autobusowy Mogileńska z pętlą na Franowie. Jednocześnie pasażer miałby możliwość wygodnej przesiadki na tramwaje kursujące na Miłostowo lub Franowo.
Linia nr 127: MOGILEŃSKA - Pusta - Bożeny - Jaromira - Leszka - Ziemowita - Browarna - Piwna - Stalowa - Folwarczna - FRANOWO
Wszystkie powyższe linie planowane są do uruchomienia jako pilotażowe. Ich przebieg oraz rozkłady jazdy będą dostosowywane do potrzeb mieszkańców.
Podobnie jak już posiadane przez MPK 2 minibusy typu Kapena Urby, które obsługują linię nr 121, minibusy do obsługi kolejnych 3 linii będą miały część z niską podłogą, dostępną dla osób niepełnosprawnych, czy osób z wózkami dziecięcymi.
RB, ZTM