Uchwała krajobrazowa określi zasady sytuowania nośników reklamowych, małej architektury i ogrodzeń. W lutym i marcu z projektem można było się zapoznać i zgłosić swoje uwagi. Do urzędu miasta wpłynęło ich ok. 160. W większości dotyczyły one dopuszczenia obiektów reklamowych o większych powierzchniach i wymiarach, wydłużenia okresów dostosowawczych czy wprowadzenia nowych definicji do dokumentu lub doprecyzowania już istniejących. Część uwag odnosiła się do ewentualnych skutków planowanych regulacji w tym m.in. swobody prowadzenia działalności gospodarczej, prawa do dysponowania nieruchomością, a w szczególności sposobu jej zagospodarowania, równego traktowania czy ochrony praw nabytych.
Uwagi skonfrontowano z zapisami uchwały i podjęto decyzję o uwzględnieniu części z nich w projektowanych przepisach.
- Poznaniacy cenią sobie porządek i estetykę. Uchwała krajobrazowa to skuteczne narzędzie służące poprawie jakości przestrzeni publicznej. Zależało nam na tym, by w prace nad tym dokumentem włączyli się zarówno mieszkańcy, rady osiedli, jak i firmy reklamowe, przedsiębiorcy czy społecznicy. Dziękuję wszystkim, którzy zaangażowali się w te działania - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Po wejściu w życie uchwała pozwoli wyeliminować z przestrzeni miasta krzykliwe i chaotyczne reklamy oraz inne elementy powodujące dewastację krajobrazu.
Zanim dokument z poprawkami trafi do Biura Rady Miasta, zgodnie z wymogiem ustawowym, zostanie ponownie wyłożony do publicznego wglądu. Od 20 października do 12 listopada z aktualnymi zapisami projektu uchwały krajobrazowej można się zapoznać na stronach internetowych: www.poznan.pl/krajobrazowa oraz https://bip.poznan.pl/. Uwagi można zgłaszać przez cały okres wyłożenia, a także w ciągu 14 dni od jego zakończenia - w nieprzekraczalnym terminie do 28 listopada.
● pocztą tradycyjną na adres Wydziału Urbanistyki i Architektury, pl. Kolegiacki 17, 61-841 Poznań
● mailowo na adres: krajobrazowa@um.poznan.pl
W korespondencji należy podać imię, nazwisko i adres zamieszkania lub w przypadku osoby prawnej - nazwę i adres siedziby, a także treść uwagi oraz oznaczenie nieruchomości, której uwaga dotyczy.
Co zawiera aktualny projekt uchwały?
Według zapisów zawartych w wykładanym do publicznego wglądu dokumencie Poznań ma zostać podzielony na cztery obszary. Pierwszy z nich to obszar staromiejski, który obejmuje Stary Rynek i okolice oraz Chwaliszewo i Śródkę. Drugi to obszar centrum i historycznych dzielnic, odpowiadający nieco poszerzonej strefie ochrony konserwatorskiej. Kolejny, to obszar zurbanizowany, obejmujący osiedla mieszkaniowe oraz założenia usługowe i przemysłowe oraz obszar przyrodniczy wpisujący się w klinowo-pierścieniowy system zieleni.
Największe nośniki reklamowe - billboardy - w maksymalnym rozmiarze (18 m²) dopuszczone zostały tylko w obszarze zurbanizowanym i na skrajach obszaru obejmującego centrum i historyczne dzielnice - przy drogach głównych i głównych ruchu przyspieszonego. Słupy ogłoszeniowo-reklamowe oraz tzw. citylighty będą dopuszczone we wszystkich obszarach, ale w obszarze staromiejskim z ograniczeniami.
Niemal całkowicie zakazane zostały za to wielkoformatowe banery. Mogą się pojawić tylko na rusztowaniach w czasie prowadzonego remontu elewacji. Dopuszczalne nadal będą murale reklamowe na ścianach szczytowych budynków - z ograniczeniem ich wielkości w zależności od strefy.
Katalog możliwości, jakie uchwała zapewnia przedsiębiorcom, którzy chcą wywiesić szyld, jest bardzo szeroki. Są w nim m.in. szyldy semaforowe, szyldy tradycyjnie umieszczane nad oknami, tablice zbiorcze i pylony. Największa forma szyldu - pylon o maksymalnej wysokości do 25 m (czyli aż o 10 m niższy, niż stosowane obecnie) może pojawić się tylko przy budynkach o powierzchni zabudowy powyżej 15 tys. m² i tylko w ramach obszaru zurbanizowanego.
Dokument reguluje również zasady dotyczące budowania ogrodzeń: powinny być ażurowe, nie można stawiać ich np. z betonowych prefabrykatów. Ponadto określa warunki lokalizowania obiektów małej architektury: nie mogą przekraczać wysokości 5 m.
Uchwała określa także terminy dostosowania do obowiązujących w mieście zakazów, zasad i warunków określonych w uchwale. W przypadku nośników reklamowych są one różne dla poszczególnych części miasta. Dla obszaru staromiejskiego oraz terenów położonych w granicach pasa drogowego w obrębie całego miasta - 12 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały, centrum i historycznych dzielnic - 2 lata, zurbanizowanego i przyrodniczego - 5 lat z wyłączeniem obiektów lub obszarów indywidualnie wpisanych do rejestru zabytków, dla których ustalono termin 2 lat na dostosowanie.
Dla ogrodzeń pełnych wykonanych z prefabrykowanych betonowych przęseł lub blachy okres adaptacji do zapisów uchwały wynosi 5 lat od wejścia w życie. Pozostałe rodzaje ogrodzeń nie wymagają dostosowania, podobnie jak obiekty małej architektury.
JZ