Telewizja, radio, gazety, portale internetowe codziennie dostarczają nam dziesiątki informacji dotyczących pandemii. Czy i w jaki sposób ten przekaz wpływa na nasze zachowanie? Naukowcy z Zakładu Komunikacji Społecznej Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM pod kierownictwem prof. Doroty Piontek postanowili przyjrzeć się bliżej temu zagadnieniu.
Badacze zauważyli, że w trudnej sytuacji pandemii media masowe mają ogromne znaczenie. W szczycie zachorowalności to właśnie one były często głównym (a często jedynym) źródłem informacji o liczbie zakażonych, zgonów oraz o wprowadzanych w kraju obostrzeniach. Warunki pandemii mogły jednak znacząco wpłynąć zarówno na jakość i rzetelność publikowanych treści, jak i na zmianę nastrojów i zachowań społecznych. Użytkownicy mediów spotykali się z dużą ilością informacji, często sprzecznych, czy niepełnych i nie byli w stanie na bieżąco weryfikować ich prawdziwości. Oznacza to, że odpowiedzialność za dostarczanie informacji spoczywała na mediach, a wydźwięk newsów miał wpływ na opinię publiczną, a co za tym idzie - na wzbudzanie lub wyciszanie paniki.
Naukowcy postawili dwie główne hipotezy. Pierwsza z nich głosi, że retoryka zagrożenia - obecna w przekazach mediów informacyjnych głównego nurtu, dotycząca pandemii - ma wpływ na decyzje i zachowania ich odbiorców. Przykładem mogą być np. częstsze i większe zakupy artykułów trwałych i pierwszej potrzeby. Druga hipoteza mówi, że przekazy medialne w warunkach pandemii mają negatywny wpływ na kreowanie nastrojów społecznych, co wynika ze zmian w standardach dziennikarstwa informacyjnego.
Czy tak jest w rzeczywistości? W odpowiedzi na to pytanie pomoże naukowcom analiza wyników ankiety, którą wypełnić może każdy. Dostępna jest na stronie: mediacovid.amu.edu.pl/ankieta. Udział w badaniu polega na udzieleniu odpowiedzi na kilka pytań. Naukowcy pytają m.in. o to, jakie emocje wywoływały w badanych obejrzane czy przeczytane newsy; czy dostarczały wystarczających informacji oraz czy i jak wpływały na konkretne działania.
Badanie jest w pełni anonimowe, odpowiedzi nie będą udostępniane nikomu spoza zespołu badawczego. Wypełnienie ankiety zajmuje około 15 minut.
Zwieńczeniem drugiego etapu badania będzie upowszechnienie jego wyników - wydanie publikacji prezentującej wnioski i efekty zrealizowanego projektu. Wyniki badań ukażą się w języku angielskim, w otwartym dostępie w wersji drukowanej oraz elektronicznej.
Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie mediacovid.amu.edu.pl
AW