- Szacuje się, że ok. 45 proc. młodych ludzi w Europie ma krótkowzroczność - mówi Jędrzej Solarski, zastępca prezydenta Poznania. - Ta wartość znacząco się zwiększyła w ostatnich dwóch dekadach, także z powodu pandemii COVID-19. Przyczyniła się do tego nauka zdalna, przez co dzieci większość czasu spędzały przed ekranami mobilnymi, a bardzo mało na świeżym powietrzu. Dlatego Miasto Poznań zaangażowało się w kampanię edukacyjną.
Kampanię "Epidemia krótkowzroczności u dzieci. Co rodzic musi wiedzieć?" prowadzi Fundacja "Okulistyka 21". Na jej czele stoi prof. Andrzej Grzybowski - okulista z wieloletnim doświadczeniem, który od ponad 15 lat udziela konsultacji w Poradni Okulistyki Dziecięcej w Owińskach. To założyciel i koordynator międzynarodowej grupy lekarzy zajmujących się leczeniem krótkowzroczności, mający na koncie liczne prace naukowe dotyczące epidemiologii i leczenia tej wady wzroku w Polsce i na świecie.
- Celem kampanii jest szerzenie wiedzy na temat czynników ryzyka występowania, metod zapobiegania i wczesnego diagnozowania krótkowzroczności - wyjaśnia prof. Andrzej Grzybowski. - Zachęcamy do stosowania prostych zasad, które pozwolą uchronić dzieci przed tą wadą wzroku, a w przypadku jej wystąpienia - pozwolą na odpowiednią korekcję i ewentualne podjęcie leczenia. Dzieci powinny minimum dwie godziny dziennie spędzać na zewnątrz oraz jak najmniej czasu korzystać z urządzeń mobilnych. Raz w roku powinny zostać poddane badaniu wzroku. Rodzic powinien też reagować na wszelkie objawy, które mogą wskazywać na gorsze widzenie u dziecka i udać się z nim na badanie okulistyczne. Zachęcam wszystkich rodziców z dziećmi do badań w gabinetach okulistycznych, również w naszej Poradni w Owińskach. Tam dzięki kontraktowi z NFZ są one bezpłatne.
https://www.youtube.com/watch?v=43cTK2n7stE
Projekt "Epidemia krótkowzroczności u dzieci. Co rodzic musi wiedzieć?" rozpoczął się 1 października tego roku i potrwa do 23 grudnia. Kampania edukacyjna jest skierowana do rodziców i opiekunów prawnych dzieci. Wykorzystuje środki masowego przekazu, takie jak telewizja, internet (Facebook i YouTube) oraz strona internetowa realizatora.
W ramach kampanii opracowane i udostępnione zostaną materiały edukacyjne dotyczące krótkowzroczności i artykuły popularnonaukowe, które w przystępny sposób wyjaśniają podstawowe zagadnienia dotyczące tej wady wzroku. Aby trafić do jak największego grona odbiorców i zachęcić ich do robienia badań profilaktycznych, zostaną przygotowane 3 krótkie spoty edukacyjne, które będą wyemitowane w telewizji oraz umieszczone na stronie internetowej realizatora.
Więcej informacji na temat kampanii można znaleźć na specjalnie przygotowanej stronie www.miopia.pl.
Do uczniów poznańskich szkół i ich rodziców trafią najważniejsze informacje dotyczące profilaktyki krótkowzroczności oraz kampanii edukacyjnej.
- Szkoły i przedszkola to kluczowe miejsca, jeśli chodzi o rozprzestrzenianie takich informacji - podkreśla Przemysław Foligowski, dyrektor Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Poznania. - Chcemy dotrzeć do rodziców i przypomnieć im, jak ważne jest uczenie dzieci dobrych zachowań. Będziemy to robić za pośrednictwem dyrektorów szkół, z wykorzystaniem takich systemów jak np. dziennik elektroniczny. Zakładamy również, że nauczyciele będą dokładać starań, by wyrabiać dobre nawyki u dzieci.
Krótkowzroczność (inaczej miopia), wzrasta przede wszystkim u dzieci i młodzieży. Jeśli wystąpi u dziecka przed rozpoczęciem lub na początku nauki szkolnej, może do osiągnięcia dojrzałości wzrosnąć do poziomu tzw. krótkowzroczności wysokiej (czyli powyżej 6 dioptrii). Ta zaś często prowadzi do wielu poważnych konsekwencji, takich jak odwarstwienie siatkówki, jaskra czy zaćma.
AW