Przystanki wiedeńskie powstają tam, gdzie pasażerowie wsiadają do pojazdu komunikacji miejskiej bezpośrednio z jezdni. Aby to ułatwić, fragment jezdni na długości przystanku podwyższa się do poziomu chodnika (krawędź peronowa będzie wyniesiona o 22 cm powyżej główki szyny). Pierwszy raz ten sposób zastosowano w Wiedniu - stąd nazwa.
Przystanek wiedeński to rozwiązanie szczególnie istotne dla osób starszych, o obniżonej sprawności ruchowej, a także dla opiekunów z dziećmi w wózkach. Dzięki niemu bowiem łatwiej jest wsiąść i wysiąść z pojazdu. Takie rozwiązanie zastosowano już w Poznaniu m.in. na przystankach na ulicach Gwarnej, Strzeleckiej ("Plac Wiosny Ludów" i "Łąkowa"), Górna Wilda ("Różana"). Teraz zostanie wykorzystane na ul. Głogowskiej, a dokładnie - na przystanku "Sielska" w kierunku Górczyna.
Pprzedsięwzięcie, zlecone przez MPK Poznań w ramach umowy powierzenia realizowanej z ZTM, przewiduje m.in. wykonanie peronu i jego krawędzi o długości 45 metrów oraz jezdni (na długości przystanku) wraz z rampami wjazdową i wyjazdową.
Prace, które będzie prowadził wybrany w postępowaniu przetargowym wykonawca, rozpoczną się w najbliższą sobotę. Nie spowodują one zmiany tras tramwajów ani autobusów nocnych - tymczasowy przystanek autobusowo-tramwajowy "Sielska" w kierunku Górczyna zlokalizowany zostanie przed skrzyżowaniem ul. Głogowskiej z Sielską. Zmieniona jednak zostanie organizacja ruchu drogowego.
Kierowcy pojazdów osobowych powinni liczyć się z utrudnieniami związanymi ze zwężeniem jezdni w kierunku Górczyna (zamknięty zostanie skrajny pas ruchu). Jazda na wprost i skręt w prawo w ul. Sielską odbywać się będzie tylko z jednego pasa, po którym będą poruszać się również tramwaje (z ul. Bosej możliwość wyjazdu tylko w prawo). Natomiast kierujący pojazdami o masie powyżej 3,5 t (za wyjątkiem pojazdów MPK Poznań) będą musieli korzystać z objazdu wytyczonego ulicami Palacza, Arciszewskiego i Ściegiennego.
Po przebudowie platformy przystankowej na ul. Głogowskiej wprowadzone zostaną także zmiany w organizacji ruchu. W bezpośrednim sąsiedztwie przystanku samochody pojadą jednym pasem i będą zatrzymywane na światłach przed skrzyżowaniem z Sielską, jeśli na przystanek wjedzie tramwaj. To znacząco poprawi komfort i bezpieczeństwo pasażerów wsiadających i wysiadających z tramwajów. Ponadto na całym odcinku od ul. Palacza aż do ul. Ściegiennego torowisko zostanie wydzielone. Dotychczas ruch samochodowy odbywał się tu zarówno po jezdni, jak i po torach tramwajowych, co bardzo często powodowało blokowanie i spowalnianie ruchu tramwajów, szczególnie przy dojeździe do ul. Sielskiej.
Prace potrwają około miesiąca.
AW