Na placach budowy nie ma wakacji

Plac Kolegiacki. Na pierwszym planie grupa osób w kaskach i kamizelkach odblaskowych. Na dalszym planie plac budowy. W tle budynek urzędu miasta. - grafika rozmowy
Na placu Kolegiackim roboty budowlane zmierzają ku końcowi.
Na placach budowy nie ma wakacji

Na poznańskich inwestycjach praca wre - lada moment pierwsi pasażerowie będą korzystać z fragmentu nowej trasy na Naramowice. Tramwaje wróciły już na rondo Rataje, a za kilka tygodni pojawią się również na nowym torowisku na Wierzbięcicach. Jeszcze w tym roku poznaniacy i poznanianki będą mogli zrobić zakupy na przebudowanym Rynku Łazarskim, a niedługo później - odpocząć na placu Kolegiackim.

Przez całe lato na najważniejszych poznańskich inwestycjach trwają intensywne prace.

- Na placach budowy nie ma wakacji - podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta miasta. - Dzięki temu duża część inwestycji będzie mogła zostać oddana do użytku jeszcze w tym roku. Postępy prac nie zawsze widać gołym okiem - czasami najważniejsze i najtrudniejsze roboty prowadzone są pod ziemią, jak miało to miejsce np. na Wierzbięcicach. Wykonawcy często muszą mierzyć się z niespodziewanymi przeszkodami: niekiedy są to wyjątkowe odkrycia archeologiczne, a innym razem niespodziewana infrastruktura podziemna, niezaznaczona na starych dokumentach. Zawsze jednak robimy wszystko, by przeprowadzić inwestycję dokładnie i porządnie oraz by zakończyć ją w terminie.

Gotowe są już zasadnicze elementy pierwszej części trasy tramwajowej na Naramowice:  torowisko i słupy trakcyjne. Trwają przygotowania do uruchomienia tramwaju do przystanku Włodarska - nastąpi to jeszcze tego lata. Większość torowiska pokrywa rozchodnik - odporna na suszę, wytrzymała roślina. Prowadzone są ostatnie prace wykończeniowe związane z montażem małej architektury, takiej jak ławki i kosze na śmieci. Stanęły również wiaty przystankowe.

Na pozostałych odcinkach trwa budowa układów drogowego i torowego. Uruchomienie trasy tramwajowej do ul. Błażeja planowane jest na wiosnę 2022 roku.

Także na rondo Rataje wróciły już - trzy tygodnie przed planowanym terminem - pierwsze tramwaje. Na razie tylko na ul. Jana Pawła II i Zamenhofa, ale za kilka miesięcy, gdy przebudowane zostanie torowisko pomiędzy rondem a mostem Królowej Jadwigi - wszystkie tramwaje będą jeździć po nowo ułożonych szynach. Na moście Królowej Jadwigi tymczasowo wprowadzono buspas, a na ul. Zamenhofa trwają prace przy budowie chodników, ścieżek rowerowych i jezdni. Zakończenie zasadniczych robót budowlanych w ramach inwestycji planowane jest na wiosnę przyszłego roku.

Wierzbięcice - tramwaje wrócą we wrześniu

Już na przełomie sierpnia i września na ul. Wierzbięcice zakończą się najważniejsze roboty, a ulicą znów pojadą samochody. W drugim tygodniu sierpnia układane będzie zielone torowisko - planuje się, że tramwaje wrócą na tę ulicę już we wrześniu. Pojadą nie tylko ciszej niż obecnie, ale też szybciej - nie będą bowiem blokowane przez samochody.

W tej chwili na zachodniej jezdni ulicy układana jest masa bitumiczna, budowane są również chodniki. Do wykonania została jeszcze konstrukcja nawierzchni na wschodniej jezdni - od ul. Spychalskiego do ul. 28 Czerwca 1956 roku. Następnie prace przeniosą się na węzeł rozjazdowy u zbiegu ulic Górna Wilda, Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku, a na przełomie października i listopada - na ul. 28 Czerwca 1956 roku. Zakończenie wszystkich robót zaplanowano na wiosnę 2022 roku.

W efekcie poruszanie się po ulicy będzie dużo wygodniejsze nie tylko dla pasażerów komunikacji miejskiej, ale również dla pieszych, rowerzystów i kierowców. Dzięki wydzielonemu - w dużej mierze zielonemu - torowisku tramwaje nie będą blokowane przez samochody. Przy ul. św. Czesława powstaną przystanki wiedeńskie, a przy rynku Wildeckim zostanie wybudowany zintegrowany węzeł przesiadkowy. Wszystkie odnowione przystanki będą wyposażone w tablice informacji pasażerskiej. Po obu stronach torowiska powstanie jezdnia uwzględniająca ruch rowerowy. 

Jako że zakres przebudowy obejmuje także infrastrukturę oświetleniową, deszczową, wodociągową, gazową, elektryczną i ciepłowniczą - poprawi się nie tylko komfort mieszkańców, ale też estetyka ulicy. Z kamienic stojących wzdłuż przebudowywanego odcinka znikną przewody trakcyjne i oprawy oświetleniowe.

Dobra wiadomość dla kierowców: wiadukty jeszcze w tym roku

Sprawnie idą również roboty przy wiadukcie w ciągu ul. Kurlandzkiej. Trwają już przygotowania do zabetonowania jego płyty. Gotowa jest instalacja kanalizacji deszczowej, a także części rond po obu stronach wiaduktu. Trwa przygotowanie konstrukcji pozostałych odcinków jezdni. Zamontowano też już ekrany akustyczne.

W rejonie inwestycji posadzonych będzie ponad 9,3 tys. drzew, krzewów i bylin, w tym około 170 drzew w ramach nasadzeń rekompensacyjnych. Zakończenie prac zaplanowano na koniec 2021 roku.

Równie szybko posuwają się roboty przy wiadukcie w ciągu ul. Gołężyckiej - to konstrukcja, która wymagała przebudowy ze względu na swój stan techniczny. Zamontowano już płytę wiaduktu, trwają prace związane z montażem jej izolacji, a wkrótce wykonane zostaną kapy chodnikowe.

Zakończenie robót planowane jest na czwarty kwartał tego roku - to oznacza, że jeszcze w tym roku po konstrukcji przejadą samochody. Po remoncie znacznie zwiększą się bezpieczeństwo oraz komfort ruchu. To bardzo ważna inwestycja - zwłaszcza dla mieszkańców południowo-wschodniej części Poznania. Po zakończeniu remontu wiaduktu będzie można uruchomić połączenie autobusowe nowej pętli przy ul. Unii Lubelskiej z Minikowem. Dzięki temu pasażerowie szybciej dostaną się do centrum miasta.

Z myślą o rowerzystach i pieszych

Dobre wiadomości czekają również na rowerzystów: trwa przebudowa Wartostrady na odcinku pomiędzy mostami Królowej Jadwigi a Przemysła I. Obecnie prowadzone są tam prace związane z przygotowaniem gruntu pod budowę trasy, a wkrótce ułożone zostanie kruszywo. Wykonywane są również roboty związane z budową oświetlenia. Ich koniec zaplanowano na przełom 2021 i 2022 roku. 

W tym samym czasie planowane jest zakończenie prac projektowych związanych z budową połączenia Wartostrady z ul. Hetmańską, po południowej stronie mostu Przemysła I. Będzie on znacznym ułatwieniem dla rowerzystów - zwłaszcza tych jadących z rejonu Starołęki. Dzięki temu łącznikowi będą mogli łatwo dostać się na Wartostradę i szybko przejechać do zachodniej części Poznania. 

Również na ul. Grunwaldzkiej, na odcinku sąsiadującym z rondem Skubiszewskiego, ułożono już masę bitumiczną. To jedna z najważniejszych i najbardziej oczekiwanych tras rowerowych w mieście. Jej wydłużenie do ronda Skubiszewskiego jeszcze lepiej skomunikuje osiedla i tereny zielone w południowo-zachodnim Poznaniu z centrum. Obecnie drogowcy pracują na kolejnym odcinku, prowadzącym w stronę ul. Jugosłowiańskiej. Koniec robót zaplanowano na wrzesień tego roku, w październiku planowane jest wprowadzenie organizacji ruchu, a w listopadzie - nasadzenia drzew.

Roboty trwają także na całej długości ul. Złotowskiej, wzdłuż której powstanie droga rowerowa. Zapewni ona nie tylko komfortowy przejazd, ale także znacząco poprawi bezpieczeństwo rowerzystów i pieszych. Na jej budowie zyskają m.in. mieszkańcy osiedla Ławica. Obecnie prowadzone są prace ziemne i brukarskie - budowa kanalizacji deszczowej i przygotowanie podbudowy pod drogę rowerową i chodniki. Koniec prac zaplanowano na koniec 2021 roku.

Na ukończeniu są też roboty na ul. Mateckiego. Zakończono prace związane z nawierzchnią, trwa regulacja pobocza i wykonanie dodatkowych zjazdów, a także przygotowanie nawierzchni przystanków do montażu wiat. Dzięki tej inwestycji poprawi się nie tylko wygoda, ale przede wszystkim bezpieczeństwo osób mieszkających przy tej ulicy. Zakończenie prac zaplanowano na ostatnie dni sierpnia.

Ulica św. Wawrzyńca: bezpieczniej na Jeżycach

Jeszcze w tym roku, w czwartym kwartale, powinny zakończyć się prace związane z budową ul. św. Wawrzyńca. Usunięto już kolizje wodociągowe i gazowe, na swoją kolej czekają jeszcze energetyczne i telekomunikacyjne. Na ukończeniu są też prace związane z profilowaniem skarpy nasypu kolejowego. Trwa budowa kanału technologicznego, kanalizacji deszczowej i oświetlenia drogowego, a także przebudowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Żeromskiego. Tam prowadzone są też roboty związane m.in. z budową dodatkowego pasa ruchu.

To inwestycja, na której skorzystają nie tylko mieszkańcy Jeżyc. Powstanie nowej części ulicy odciąży część śródmiejskiego odcinka ul Dąbrowskiego. Zwiększy też bezpieczeństwo pieszych, a kierowcom zagwarantuje lepszy wyjazd z tej części Poznania. 

Święty Marcin: stawiamy na zieleń

Na ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego trwa realizacja kolejnego etapu Programu Centrum. Wszystko przebiega zgodnie z harmonogramem. Obecnie wykonawca prowadzi prace związane z sieciami wodociągową, kanalizacyjną i elektryczną, a także z siecią kablową trakcji tramwajowej.  

Po przebudowie wymieniona zostanie infrastruktura podziemna, ale jeszcze więcej zmieni się na powierzchni. Dla wygody i bezpieczeństwa pieszych chodniki będą poszerzone, jezdnia - przebudowana, a torowisko - wymienione i przesunięte. Dla rowerzystów wyznaczony zostanie osobny kontrapas, pojawi się też nowe oświetlenie i zieleń.

Wiosną 2022 roku w Al. Marcinkowskiego nasadzonych zostanie 36 dębów kolumnowych, które stworzą nową perspektywę widokową na gmach Muzeum Narodowego i ul. Paderewskiego. Na przebudowanym obszarze pojawią się także m.in. berberysy i irgi, przed muzeum założony zostanie kwietnik nawiązujący do istniejących, pojawią się też trawniki. Z kolei na przebudowanym odcinku ul. Św. Marcin, gdzie dotychczas nie było żadnej zieleni, stanie 10 donic z kwitnącymi roślinami.

W efekcie prac pomiędzy ul. Ratajczaka i ul. Podgórną zostanie wprowadzona strefa zamieszkania, czyli przestrzeń publiczna łączącą funkcje ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców. Na pozostałym odcinku ruch odbywać się będzie z maksymalną prędkością 30 km/h.  

Zakończenie robót budowlanych planowane jest na wakacje 2022 roku. Przywrócenie ruchu tramwajowego przez węzeł Podgórna ma nastąpić wcześniej, bo w pierwszym kwartale przyszłego roku. 

Rynek Łazarski jeszcze przed Bożym Narodzeniem 

Na Rynku Łazarskim i w jego sąsiedztwie wykonano już większość prac związanych z przebudową. Rewaloryzacji podlega nie tylko przestrzeń rynku, ale także tzw. mała płyta i skwer im. Kazimierza Nowaka oraz ulice go okalające. 

Wykonano już prawie wszystkie prace podziemne. W większości przestrzeni ułożono granitowe nawierzchnie, wylano masę bitumiczną na jezdniach. Zamontowano oświetlenie uliczne, zawieszono dach nad targowiskiem, postawiono pawilony handlowe i pomieszczenia gospodarcze, wybudowano i uruchomiono testowo fontannę. 

Na terenie inwestycji pojawiła się już prawie połowa zieleni wysokiej. W tym etapie prac posadzono 21 drzew. Przestrzenie pomiędzy nimi zostaną uzupełnione nasadzeniami zieleni niskiej. Reszta drzew (ponad 30) posadzonych zostanie jesienią. Po zakończeniu inwestycji w obszarze rynku pojawi się 50 nowych drzew. 

W kolejnych miesiącach wykonawca kontynuować będzie prace wykończeniowe. Montowane będą także elementy małej architektury. Jeszcze latem rozpoczną się odbiory techniczne, by późną jesienią zaprosić kupców i klientów na nowy Rynek Łazarski, który zacznie działać w pełni z początkiem grudnia. 

Po przebudowie miejsce to stanie się przestrzenią wielofunkcyjną, wychodzącą naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom mieszkańców. Powstaną nowe szersze chodniki, a teren ten umożliwi organizację wydarzeń plenerowych - targów, jarmarków czy wydarzeń kulturalnych. Pojawi się także miejsce na kawiarniane ogródki. Co więcej, w obszarze rynku zachowana zostanie obecna liczba miejsc parkingowych, a teren stanie się strefą zamieszkania z wyniesionymi skrzyżowaniami.

Plac Kolegiacki na ostatniej prostej 

Także na placu Kolegiackim roboty budowlane zmierzają ku końcowi. Udało się rozwiązać liczne problemy projektowe, których dostarczały cenne pozostałości architektury dawnej Kolegiaty św. Marii Magdaleny oraz również liczne pochówki i konieczne do wykonania ekshumacje zmarłych (ponad 4,5 tys.). 

W związku z dokonywanymi odkryciami archeologicznymi, wielokrotnie zmieniał się projekt budowlany. Część instalacji znajdowała się w innych miejscach, niż wskazane na mapach geodezyjnych. Liczne zachowane pozostałości architektury najwyższego swego czasu kościoła w Polsce, stanowiące zabytek klasy zerowej, wymuszały zmianę rozwiązań projektowych. Aktualnie procedowane jest uzyskanie zamiennego pozwolenia na budowę dla budynku podziemnego, gdzie mieścić się będzie aparatura obsługująca plac. Po jego otrzymaniu roboty w podziemiach ruszą pełną parą.

Na placu Kolegiackim rosną już wszystkie drzewa - dorodne platany. Posadzona została także duża część zieleni niskiej. Położono większość wielobarwnej kamiennej nawierzchni. Zamontowane zostały słupy oświetleniowe, montowane jest oświetlenie posadzkowe, tworzące wyjątkowy klimat tego miejsca. Ustawiono także część elementów wyposażenia przestrzeni - takie jak ławki czy kosze na śmieci.

Przed nami kilka bardzo ważnych, trudnych, ale i widowiskowych etapów inwestycji. Wykonywanie przeszklonej posadzkowej ekspozycji prezentującej historię Kolegiaty, montaż dwóch "naw ekspozycyjnych", a także budowa fontanny. I najtrudniejszy element - stawianie 12-metrowego obelisku z polerowanej stali - tzw. "zegara historii", symbolizującego dzieje nieistniejącej już dziś Kolegiaty św. Marii Magdaleny.

Roboty mają zakończyć się z końcem grudnia, a plac ma zostać oddany do użytku z początkiem 2022 roku.

AW/JZ/PIM/BKPiRM