"
HERpowerment"

Schematyczny rysunek kobiety widzianej z profilu, wokół niej dużo różowych haseł - grafika rozmowy
Kampania ma walczyć z przemocą słowną/ animacja: Olga Mrozek i Maria Horowska
"
HERpowerment"

Słowa mogą ranić - przypomina o tym kampania społeczna stworzona przez stowarzyszenie Eclectic Movement i współfinansowana przez Miasto Poznań. Krótka animacja uświadamia, jak bolesna może być przemoc werbalna.

Realizowany przez stowarzyszenie projekt "HERpowerment" to kampania społeczna na rzecz praw kobiet. Składa się z kilku elementów. Pierwszym była ankieta online przeprowadzona na grupach na Facebooku oraz poprzez profile społecznościowe. Organizatorzy poprosili w niej, by kobiety wypisały komentarze, z jakimi musiały się w życiu mierzyć. Są to często słowa, które niektórym wydają się zabawne, a w rzeczywistości zawstydzają, poniżają lub powodują dyskomfort. Drugie pytanie dotyczyło historii, którymi ankietowane mogły i chciały się podzielić. 

- Idea narodziła się w chwili, gdy sama usłyszałam zawstydzający tekst w klubie - mówi Aleksandra Sudolska, pomysłodawczyni kampanii. - W zamyśle miał pewnie być śmieszny - nie był, straciłam po nim ochotę na zabawę. To wydarzenie zainspirowało mnie do stworzenia kampanii, która zwróciłaby uwagę na problem przemocy słownej. Przeprowadzona przez nas ankieta wykazała, że jej sprawcami są zarówno mężczyźni, jak i kobiety.

https://www.youtube.com/watch?v=QNk7wlOWOqQ

Ważnym elementem kampanii jest animacja, która powstała na podstawie ankiety. Przedstawia małą dziewczynkę, idącą przez życie i na każdym etapie dorastania spotykającą się z różnymi komentarzami, które z nią już zostają. Teksty te wyświetlają się w tle, by na końcu krótkiego filmu pojawić się w jednym kadrze. Te wszystkie słowa, określenia, uwagi wpływają na jej poczucie własnej wartości. I niszczą je.

Autorkami animacji są: Olga Mrozek i Maria Horowska; za muzykę odpowiada Grażyna Biedroń.

- Miasto wspiera działania na rzecz kobiet i z ich udziałem - mówi Magdalena Pietrusik-Adamska, dyrektorka Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych UMP. - Poznanianki są odważne, mówią głośno i bez tabu o swoich problemach i oczekiwaniach. Rolą Miasta jest nie tylko ochrona ich praw, ale również podejmowanie inicjatyw, które wzmacniają trudny i niewygodny przekaz o dyskryminujących zachowaniach. Jednym z takich działań stała się ta kampania.

Kampania zrealizowana została ze środków Miasta Poznania przeznaczonych na wsparcie inicjatyw antydyskryminacyjnych i realizację polityki równościowej. Obecnie w kanałach społecznościowych można obejrzeć spot. Wcześniej, w grudniu, w ramach kampanii w Klubie Schron odbył się performance z udziałem artystki, tancerki i performerki Katarzyny Leszek.

AW