- Przyszłością miast jest zrównoważony transport, dlatego staramy się, by coraz więcej poznaniaków wybierało rower jako środek komunikacji. Możemy zachęcić do tego poprzez wygodne i bezpieczne trasy, dlatego co roku inwestujemy w nową infrastrukturę. Cieszę się, że coraz więcej mieszkańców widzi w rowerze nie tylko rekreację, ale też codzienną możliwość dojazdu do pracy, szkoły, sklepu. I to bez względu na porę roku - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Mieszkańcy korzystają już z nowych tras, a w planach są kolejne - m.in. na 2021 rok zaplanowano kontynuację prac związanych z budową drogi rowerowej wzdłuż ul. Grunwaldzkiej. Nowy odcinek połączy ul. Jugosłowiańską z rondem Skubiszewskiego.
- Dzięki inwestycjom zrealizowanym w 2020 roku przez Poznańskie Inwestycje Miejskie rowerzyści mogą korzystać z kilku kilometrów nowych tras na terenie miasta. Powstawały one zarówno w ramach odrębnych zadań, jak i jako element bardziej złożonych przedsięwzięć. Każda realizowana przez nas inwestycja w infrastrukturę rowerową przybliża powstanie w mieście spójnej sieci bezpiecznych tras dla cyklistów - mówi Justyna Litka, prezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Nowa, licząca ok. 1,5 km, droga rowerowa wzdłuż ul. Grunwaldzkiej, jest przedłużeniem 2-kilometrowej trasy oddanej do użytku jesienią 2019 roku, łączącej tereny przy Międzynarodowych Targach Poznańskich ze skrzyżowaniem z ul. Słoneczną i Rycerską. Dzięki zbudowanemu w tym roku odcinkowi od skrzyżowania z ul. Słoneczną i Rycerską do ul. Jugosłowiańskiej, rowerzyści mogą już bezpiecznie i wygodnie dojechać z okolic stadionu miejskiego do centrum. Dodatkowo, w ramach tej inwestycji, stworzone zostało połączenie ciągu pieszo-rowerowego z parku Manitiusa z ruchem rowerowym wzdłuż ul. Wyspiańskiego.
Dzięki tegorocznej inwestycji na ul. Dolna Wilda rowerzyści uzyskali liczący ponad kilometr długości dwukierunkowy trakt, który łączy okolice parku Jana Pawła II z ul. Półwiejską i Krakowską. Biegnie on po zachodniej stronie ul. Dolna Wilda, na odcinku od ulic Świętego Jerzego do Górna Wilda, a dalej - po wschodniej stronie ul. Górna Wilda - w kierunku ul. Królowej Jadwigi. Ostatni, około 70-metrowy odcinek drogi, połączył wzdłuż ulicy Półwiejskiej ul. Królowej Jadwigi z ul. Krakowską.
Od wiosny do dyspozycji użytkowników jest nowy, 1,3-kilometrowy odcinek Wartostrady pomiędzy mostem Królowej Jadwigi a schodami i pochylnią przy parku w Starym Korycie Warty. Od wakacji można już korzystać z ok. półkilometrowego odcinka łączącego okolice wiaduktu kolejowego z mostem Mieszka I, którym można dojść lub dojechać do tarasu przy Bramie Poznania ICHOT. Ta alternatywna trasa tuż nad Cybiną pomaga ominąć kolizję z wejściem do Bramy. Zakończyły się również roboty budowlane związane z powstaniem łącznika Wartostrady w rejonie tzw. Cypla i mostu Bolesława Chrobrego. Dzięki tej inwestycji piesi i rowerzyści łatwiej dostaną się od ul. Estkowskiego nad rzekę, w rejon zaplecza przystani w Starym Porcie.
Trwają prace projektowe dotyczące przebudowy kolejnego odcinka Wartostrady. To fragment wzdłuż wschodniego brzegu rzeki, między mostami Królowej Jadwigi a Przemysła I, liczący ponad 1,8 km długości. Po przebudowie, zaplanowanej na 2021 rok, będzie bardziej bezpieczny i komfortowy za sprawą m.in. nowej nawierzchni, monitoringu, oświetlenia i małej architektury.
W trakcie projektowania są również inne drogi rowerowe - m.in. wzdłuż ul. Dmowskiego, od ul. Miedzianej do ul. Klaudyny Potockiej, wzdłuż Wyszyńskiego, Estkowskiego, Wolnicy i Solnej, a także ul. Połabskiej, Umultowskiej, Łużyckiej, Stoińskiego i Wiechowicza oraz wzdłuż trasy PST.
Budowa infrastruktury rowerowej to także element wielu większych zadań realizowanych przez Poznańskie Inwestycje Miejskie. W tym roku m.in. oddano do użytku drogi dla cyklistów wzdłuż nowej trasy tramwajowej do pętli Unii Lubelskiej. Kolejne powstaną w ramach realizowanych już prac - m.in. budowy tramwaju na Naramowice i ul. Świętego Wawrzyńca, czy przebudowy ronda Rataje.
PIM