To wydarzenie przełomowe dla poznańskiej komunikacji miejskiej. Pod koniec 2019 roku do obsługi linii komunikacyjnych MPK Poznań zaczęło wykorzystywać pierwsze autobusy elektryczne, bateryjne, a teraz znów robi krok naprzód, wkraczając w technologię wodorową. Wprowadzenie do ruchu tego rodzaju taboru umożliwi ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery oraz poziomu hałasu, a zatem podniesie jakość życia poznanianek i poznaniaków.
MPK Poznań zamierza niebawem kupić co najmniej 15, a opcjonalnie do 25 autobusów wodorowych. Postępowanie przetargowe dotyczące zakupu pojazdów zostało już rozstrzygnięte - najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Solaris Bus & Coach. Pierwsze autobusy wodorowe mają pojawić się u poznańskiego przewoźnika w drugiej połowie 2023 roku. Wtedy także mają się rozpocząć dostawy paliwa. MPK Poznań oraz PKN Orlen podpisały już umowę w tej sprawie. Dzięki niej przewoźnik będzie miał zagwarantowane dostawy wodoru aż do połowy 2038 roku.
- Konsekwentnie inwestujemy w nowoczesną technologię wodorową, która zapewni nam dynamiczny rozwój i silną pozycję w Europie, a Polsce zagwarantuje bezpieczeństwo i niezależność energetyczną w długiej perspektywie. Wodór ma duży potencjał, szczególnie w transporcie publicznym. Chcemy go w pełni wykorzystać, dlatego do 2030 roku zbudujemy sieć ponad 100 stacji wodorowych, zlokalizowanych nie tylko w Polsce, ale też w Czechach i na Słowacji. W Krakowie uruchomiliśmy już naszą pierwszą w Polsce mobilną stację tankowania wodoru, a w ciągu roku oddamy do użytku stacje w kolejnych miastach. Umowa podpisana z MPK w Poznaniu to kolejny ważny krok, który przybliża nas do osiągnięcia celu, a przy tym realnie wspiera rozwój ekologicznego, zeroemisyjnego transportu publicznego w stolicy Wielkopolski, poprawiając jakość życia jej mieszkańców - mówi Daniel Obajtek, prezes Zarządu PKN Orlen.
- Nie mamy wątpliwości, że wodór będzie odgrywał coraz bardziej znaczącą rolę w transporcie publicznym, zatem nie mogliśmy nie skorzystać z szansy jaką poprzez dofinansowanie zakupu pojazdów daje nam program Zielony Transport Publiczny - mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań. - Dla przedsiębiorstwa to możliwość dalszego rozwoju i kolejny krok do spełnienia wymagań wskazanych w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, a dla nas wszystkich to nowa jakość w komunikacji miejskiej. Największą zaletą autobusów wodorowych jest zeroemisyjność, ale w pracy przewoźnika liczy się również to, że mają duży zasięg na jednym tankowaniu. Oznacza to, że nie wymagają budowania infrastruktury ładowania na końcówkach tras i mogą być kierowane na wszystkie linie obsługiwane przez MPK Poznań.
Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, docelowy udział pojazdów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych przez MPK Poznań pojazdów (na poziomie 30 proc.) powinien być osiągnięty w roku 2028.
MPK