W połowie marca MPK Poznań ogłosiło przetarg na wyłonienie firmy, która wyremontuje odcinek "Pestki" od ulicy Roosevelta do Słowiańskiej. Na remont dalszej części torowiska PST - między przystankami Słowiańska i Szymanowskiego - Miasto Poznań otrzymało dofinasowanie ze środków budżetu państwa w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
W ramach prac zleconych przez ZTM Poznań zostanie wymienione torowisko wraz z częścią jego podbudowy oraz będą wykonane nowe nawierzchnie krawędzi peronowych przystanków: Słowiańska, Solidarności, Lechicka/Poznań Plaza, Kurpińskiego i Szymanowskiego. Rozpoczęcie prac na obu odcinkach jest planowane na połowę roku.
- Po zakończeniu prac mieszkańcy zyskają odnowioną technicznie trasę, która będzie im służyć przez kolejne lata - mówi Jan Gosiewski, dyrektor ZTM w Poznaniu. - Tramwaje będą kursować sprawniej i bezpieczniej. Wykonanie remontu pozwoli przywrócić pierwotne parametry eksploatacyjne, pozwalające na przejazd tramwajów z odcinkową prędkością nawet 70 km/h. Poprawi się również aspekt akustycznego oddziaływania trasy na okoliczne osiedla, przejazd tramwaju odnowionym torowiskiem powoduje mniejszy hałas.
Przypomnijmy, że torowisko na trasie PST nie było kompleksowo naprawiane od czasu jego powstania - w latach 2015 i 2016 zmodernizowano jedynie sieć trakcyjną. Prowadzone naprawy punktowe nie są już wystarczające żeby zapewnić szybką i bezawaryjną komunikację na tej trasie. Dlatego konieczny jest generalny remont.
Przygotowywane są warianty obsługi komunikacyjnej podczas prac na PST, ale już dziś wiadomo, że główny ciężar transportu publicznego przejmą autobusy "za tramwaj" kursujące wzdłuż trasy PST. Takie rozwiązanie sprawdziło się podczas zamknięcia "Pestki" z uwagi na remont sieci trakcyjnej. Alternatywami z pewnością będą też równoległe do PST trasy tramwajowe - na Naramowice oraz z pętli Połabska i Piątkowska.
ZTM