- Przekazanie majątku spółki do związku transportowego jest konsekwencją działań i deklaracji dotyczących utrzymania linii autobusowych o zasięgu powiatowym i ponadpowiatowym. Od początku nasze stanowisko było jednoznaczne. Tylko w powiecie poznańskim około 10 tysięcy mieszkańców nie ma dostępu do transportu publicznego. Musimy działać przeciw wykluczeniu transportowemu. Postawiliśmy jeden warunek. Zaangażujemy się w tworzenie związku przy pełnej współpracy z samorządami. Dziś należą do niego 23 jednostki - mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. - Samemu można zrobić sporo, wspólnie zdziałać możemy zdecydowanie więcej. Po raz kolejny pokazaliśmy, że jesteśmy odpowiedzialni za swych mieszkańców. To dzięki pełnej solidarności możemy dziś mówić o sukcesie i sile samorządów.
Na mocy podpisanego aktu notarialnego miasto Poznań przekazało Związkowi Powiatowo-Gminnemu "Wielkopolski Transport Regionalny" udziały w postaci akcji wartych 10,8 mln zł i taboru, w skład którego wchodzi 76 autobusów oraz dwa dworce autobusowe: w Nowym Tomyślu i w Śremie.
- Utrzymanie sprawnej międzygminnej komunikacji autobusowej leży także w interesie mieszkańców Poznania - podkreśla Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta. - Regularnie kursujące busy to mniej samochodów wjeżdżających codziennie do naszego miasta. To z kolei przekłada się na większą płynność ruchu i czystsze powietrze. Dlatego bez wahania powierzamy akcje spółki Związkowi. Jestem przekonany, że dzięki temu sieć połączeń autobusowych będzie się rozwijać stosownie do potrzeb. Dziękuję za współpracę wszystkim, dzięki którym udało się doprowadzić do dzisiejszego podpisania aktu notarialnego.
Akt notarialny podpisali: Piotr Hojan - przewodniczący Zarządu Związku "Wielkopolski Transport Regionalny", Tomasz Łubiński - jego wiceprzewodniczący, Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania i Piotr Husejko - skarbnik stolicy Wielkopolski.
- Cały czas pracujemy nad rozwojem połączeń autobusowych w naszym regionie. Chcemy w miarę możliwości finansowych osiągnąć standardy zbliżone do oferowanych przez Poznańską Kolej Metropolitalną, szczególnie na tych obszarach, które są pozbawione dostępu do kolei. Modernizujemy obecne linie i tworzymy nowe połączenia, aby jak najlepiej zaspokoić potrzeby naszych pasażerów. W grudniu złożyliśmy wniosek o dofinansowanie 60 linii, w ramach Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych o wartości 2,5 mln złotych - mówi Piotr Hojan, przewodniczący Zarządu Związku, burmistrz Grodziska Wielkopolskiego. - Jeśli otrzymamy to dofinasowanie, liczba linii obsługiwanych przez PKS Poznań w przyszłym roku zwiększy się do 110. Oczywiście to spowoduje konieczność sukcesywnej modernizacji taboru. Należy także podkreślić, że już dziś autobusy PKS-u przewożą rocznie prawie 1 100 000 pasażerów.
Jak przyznaje Zbigniew Rusak, dyrektor Biura Związku WTR, przejęcie dworców pozwoli pełnić im funkcję lokalnego centrum przesiadkowego.
- W przypadku Śremu dworzec zintegruje zarówno komunikację regionalną łączącą Śrem z Poznaniem, Gostyniem, Kościanem i Czempiniem, z komunikacją miejską i gminną, dla której organizatorem jest Adam Lewandowski, burmistrz Śremu, a jednocześnie zastępca przewodniczącego Zarządu Związku - mówi Zbigniew Rusak.
Opracowanie Planu Zrównoważonego Rozwoju Transportu Publicznego, odnowienie taboru PKS Poznań przy wykorzystaniu zarówno środków unijnych, jak i krajowych, budowa siatki połączeń zintegrowanej z siecią Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, integracja taryfy PKS z Poznańską Koleją Metropolitalną i ZTM Poznań, stałe zwiększanie liczby miejscowości w dostępie do transportu zbiorowego - to główne zadania, które stoją przed władzami Związku Powiatowo-Gminnego "Wielkopolski Transport Regionalny". Pod względem zasięgu i oddziaływania jest on największym tego typu w Polsce. Obszar działania Związku to 6 289,81 km2, które zamieszkuje prawie 1,3 mln mieszkańców.
W marcu 2019 roku prezydent Poznania poinformował starostów, burmistrzów i wójtów, że miasto nie jest w stanie samo utrzymywać spółki PKS i jest zmuszone ją rozwiązać ze względu na nierentowność. Aby zapobiec likwidacji wszystkich połączeń, Miasto prowadziło liczne rozmowy z innymi samorządami. Wówczas z inicjatywą ratowania linii autobusowych wyszedł starosta poznański.
- W 2019 roku wiedzieliśmy, że nie jesteśmy w stanie utrzymać tak ważnej dla całego regionu, ale nierentownej spółki, jaką był PKS Poznań - mówi Bartosz Guss, zastępca prezydenta miasta. - Na szczęście znaleźli się przyjaciele w innych samorządach - dzięki temu dziś przekazujemy spółkę w bardzo dobre ręce. Jestem przekonany, że transport zbiorowy na terenie naszego województwa będzie się jeszcze lepiej rozwijał.
Dziś Związek Powiatowo-Gminny "Wielkopolski Transport Regionalny" tworzą 23 jednostki samorządu terytorialnego: miasto Poznań, powiaty: poznański, grodziski, kościański, nowotomyski i obornicki oraz gminy: Buk, Czempiń, Dopiewo, Duszniki, Grodzisk Wielkopolski, Kórnik, Kuślin, Miedzichowo, Międzychód, Mosina, Oborniki, Rogoźno, Stęszew, Suchy Las, Śmigiel, Śrem i Tarnowo Podgórne. Związek współpracuje także z gminami Brodnica, Dolsk i Książ Wielkopolski. Trwają rozmowy o rozszerzeniu współpracy z Komornikami, Nowym Tomyślem, Lwówkiem, Opalenicą i Trzcielem oraz z powiatem międzychodzkim.
AW