Aplikacja pozwala na wysyłanie swoich zgłoszeń do urzędu miasta. Mogą one dotyczyć zauważonych problemów, takich jak nieporządek czy uszkodzony chodnik. Można także zgłaszać pomysły na zmiany w swoim otoczeniu. Zgłoszenia są podzielone na 6 kategorii: porządek, drogi, zwierzęta, środowisko, pojazdy i inicjatywa.
Przesłane przez użytkownika informacje trafiają do odpowiednich wydziałów urzędu miasta i służb miejskich. Po ich akceptacji są dodawane na mapę widoczną w aplikacji. Inni użytkownicy mogą zobaczyć na niej okoliczne zgłoszenia. Klikając na dane zgłoszenie można przeczytać jego szczegóły i wyrazić swoje poparcie za pomocą ikony kciuka w górę.
Użytkownicy aplikacji otrzymują też powiadomienia w wybranych przez siebie kategoriach, którymi są:
- Alarmy, dotyczące sytuacji nadzwyczajnych
- Bezpieczeństwo, na przykład ostrzeżenia pogodowe
- Awarie, mogące dotyczyć między innymi wodociągów czy kanalizacji
- Osiedla, gdzie znajdują się komunikaty związane z Radami Osiedli
- Powietrze, informujące o smogu czy pyle zawieszonym
- Transport, o utrudnieniach drogowych
- Seniorzy, czyli komunikaty od Centrum Inicjatyw Senioralnych
- oraz COVID-19, gdzie informuje się o sprawach związanych z pandemią
Dostępne są także powiadomienia dotyczące ankiet. Wypełniając je, można przyczynić się do poprawy jakości życia w Poznaniu. Ułatwia to też pracę rad osiedli i miejskich jednostek organizacyjnych.
Aplikacja oferuje "Opcje dodatkowe". Po kliknięciu, otwiera się lista najbardziej przydatnych odnośników do stron i portali miejskich. Jeśli chcemy zarezerwować wizytę w urzędzie - nic prostszego, wystarczy parę kliknięć i gotowe. Na wyciągnięcie ręki mamy też informacje o wydarzeniach w mieście, deklaracjach odpadowych, Budżecie Obywatelskim i wiele innych.
Na dobrą sprawę, opisane wyżej czynności można wykonać bez aplikacji Smart City Poznań. Każdy umieszczony w niej komunikat wyszukać w internecie. Zgłoszenia dla określonych wydziałów urzędu miasta można wysłać mailem, a zamieszczone w aplikacji linki wyszukać samemu. Problem pojawia się jedynie, gdy chcemy na to wszystko znaleźć czas.
Dzięki aplikacji, każdą z tych czynności zajmie maksymalnie parę minut. Kilkoma kliknięciami możemy wysłać zgłoszenie o wraku samochodu czy poszukać wydarzeń kulturalnych w mieście. Gdy jesteśmy połączeni z internetem, Smart City Poznań dostarczy ostrzeżenie o robotach drogowych czy nadchodzącym załamaniu pogody.
Dla skorzystania z aplikacji nie potrzeba podawać żadnych danych poza adresem e-mail. Nie będą na niego przesyłane żadne reklamy, jedynie informacje o statusie przesłanych zgłoszeń. Wyjątkiem są zgłoszenia dotyczące nieprawidłowego parkowania - tutaj trzeba będzie podać swoje imię i nazwisko.
Aplikacja Smart City Poznań nie powstałaby bez zaangażowania pracowników Urzędu Miasta Poznania. To przedstawiciele Biura Poznań Kontakt, Wydziału Gospodarki Komunalnej, Wydziału Wspierania Jednostek Pomocniczych, Zarządu Dróg Miejskich, Straży Miejskiej, Miejskiego Inżyniera Ruchu, Wydziału Zarządzania Kryzysowego, Centrum Inicjatyw Senioralnych, Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych. Prace nad aplikacją nadzorował miejski zespół Smart City oraz WCWI. Prace programistyczne wykonała Fundacja Veracity, a za hosting aplikacji odpowiedzialna jest firma Beyond.pl.
Smart City Poznań dostępna jest na urządzenia z systemem Android lub iOS. Jej instalacja jest bardzo prosta. Wystarczy wejść do sklepu z aplikacjami i w wyszukiwarce wpisać "Smart City Poznań". Po zainstalowaniu i zarejestrowaniu się w aplikacji można od razu korzystać z jej możliwości.
Link do pobrania aplikacji w sklepie Google Play: Smart City Poznań - Aplikacje w Google Play
Link do pobrania aplikacji w Appstore: Smart City Poznań on the App Store (apple.com)