To niezwykle ważne przedsięwzięcie dla północnej części Poznania i sąsiadującego z nią Suchego Lasu. Dzięki niemu poprawi się bezpieczeństwo, ale także możliwość zwiększenia częstotliwości kursowania kolei pasażerskich.
- Ta inwestycja jest istotna dla gminy Suchy Las, ale także dla całej metropolii i rozwoju Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. To co nas skłoniło do współpracy to szersze spojrzenie na tę inwestycję, a nie tylko na samą budowę wiaduktu. Likwidacja kolizji na przejazdach kolejowych jest bardzo ważna, ale zależy nam, żeby nie spowodowało to generowania dodatkowego ruchu na Podolanach i Strzeszynie. Węzeł będzie musiał więc być dowiązany łącznicą do nowych ulic: Obornickiej i Szymanowskiego - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Miasto Poznań przystępuje do porozumienia z Gminą Suchy Las oraz Powiatem Poznańskim. Ze względu na liczbę stron przypomina to mającą się niebawem rozpocząć budowę bezkolizyjnego przejazdu i węzła przesiadkowego przy ul. Grunwaldzkiej pomiędzy Poznaniem i Plewiskami. Tam trzecią stroną oprócz Miasta i Powiatu była Gmina Komorniki.
- Mam nadzieję, że również w przypadku inwestycji na granicy z Suchym Lasem uda się w jak najkrótszym czasie uzyskać projekt, niezbędne zgody, a przede wszystkim finansowanie - dodaje Mariusz Wiśniewski, który podpisał porozumienie w imieniu Poznania. Powiat Poznański reprezentował starosta Jan Grabkowski, a Gminę Suchy Las - burmistrz Grzegorz Wojtera.
Dokumentacja w 2023 roku
Przygotowana zostanie dokumentacja projektowa dla tej inwestycji. W jej zakres mają wejść następujące elementy układu drogowego:
- nowo projektowany przystanek pasażerski na liniach kolejowych nr 395 Zieliniec-Kiekrz i 803 Poznań Piątkowo-Suchy Las z transportem publicznym, parkingiem P&R po stronie północnej (Gmina Suchy Las) oraz wiaduktem drogowym nad ww. liniami kolejowymi w ciągu drogi powiatowej ul. Sucholeskiej;
- powiązanie układu drogowego (tzw. łącznika) od wiaduktu w ciągu ul. Sucholeskiej nad liniami kolejowymi 395 Zieliniec-Kiekrz i 803 Poznań Piątkowo-Suchy Las z wiaduktem im. G. Narutowicza (ul. Obornicka);
- powstanie układu drogowego od wiaduktu im. G. Narutowicza (po południowej stronie linii kolejowej) i dalej ul. Nową Obornicką do ul. Szymanowskiego (rondo Szymanowskiego/Stróżyńskiego), z uwzględnieniem zapisów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (obowiązujących i w opracowywaniu) w rejonie ul. Obornickiej i T. Mateckiego w Poznaniu;
- wiadukt drogowy nad linią kolejową nr 354 Poznań Główny PoD - Piła Główna (w ciągu ulicy Biskupińskiej) wraz z jego powiązaniem z parkingiem P&R Strzeszyn, z uwzględnieniem zapisów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla terenów ulic Biskupińskiej i L. Tołstoja oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla Podolany Zachód w Poznaniu.
Dokumentacja projektowa będzie musiała uwzględniać potrzeby ruchu rowerowego wraz z jego dowiązaniem do istniejących lub projektowanych inwestycji zarówno po stronie Miasta Poznania, jak i Gminy Suchy Las, w tym w ciągach dróg powiatowych.
Planowane przebiegi wiaduktów kolejowych o których mowa powyżej oraz ulic, wskazane zostały w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Poznania.
28 września 2021 r. Rada Miasta Poznania podjęła uchwałę w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej Miasta Poznania. Zabezpieczono środki finansowe na zadanie "Integracja węzłów na północnej obwodnicy towarowej m. Poznania z miejskim transportem zbiorowym".
Podpisane porozumienie dotyczy tylko opracowania dokumentacji projektowej natomiast ich ewentualna realizacja wiązać się będzie z koniecznością pozyskania środków finansowych oraz zawarcia odrębnych umów na ich realizację pomiędzy Miastem Poznań, gminą Suchy Las i Powiatem Poznańskim i wymagać będzie kompleksowej realizacji układów drogowych i likwidacji kolizji.
RB, BKPiRM