Aktualna sytuacja na drogach, korki lub chwilowe utrudnienia mają duży wpływ na bieżące funkcjonowanie transportu publicznego i punktualność tramwajów oraz autobusów. Czasami z pozoru mało istotne zdarzenie - jak np. nieprawidłowe zaparkowanie samochodu, który blokuje możliwość przejazdu - może w znacznym stopniu czasowo zdezorganizować funkcjonowanie komunikacji. Są to sytuacje nagłe i niezależne od prowadzących pojazdy, ale powodujące uzasadnione zniecierpliwienie czekających na przystankach innej części miasta pasażerów. Widzą oni minutowy czas przyjazdu, który jednak nie maleje z upływem czasu oczekiwania.
Dzięki wdrożeniu nowego rozwiązania, na znajdujących się na przystankach tablicach TIP, będzie można wyświetlać informacje, z których pasażer dowie się, że kurs, na który oczekuje został unieruchomiony lub utknął w korku i może nie przyjechać w czasie, który podawany jest na tablicy. Jeśli wykonujący kurs tramwaj lub autobus zatrzyma się na minimum 5 minut, prowadzący pojazd - w zależności od powodu przestoju - będzie mógł rozesłać na wszystkie TIP znajdujące się na trasie danej linii informację o powodzie przestoju: "Wstrzymanie ruchu" lub "Korki uliczne".
W momencie kiedy przyczyna przestoju zniknie, a pojazd zacznie się przemieszczać, dodatkowa informacja o kursie zostanie automatycznie usunięta z tablic na przystankach.
- Informacja o niezależnych od organizatora lub przewoźnika problemach na trasie może być bardzo istotna dla pasażera. Pojawienie się informacji o utrudnieniach oznaczać będzie, że przyjazd kursu, na który oczekuje, w podanym na tablicy czasie jest niepewny. Dzięki temu, zamiast czekać nie wiedząc kiedy pojazd nadjedzie, pasażer będzie mógł w danej chwili podjąć decyzję o wyborze alternatywnej trasy dojazdu do celu - mówi Wojciech Miechowicz, zastępca dyrektora ZTM w Poznaniu ds. Publicznego Transportu Zbiorowego.
ZTM