- Mimo panującej obecnie sytuacji kończymy z sukcesem wiele inwestycji, a te trwające przebiegają zgodnie z harmonogramem. To że doszło do ich rozpoczęcia, to duża zasługa radnych miejskich i osiedlowych, którzy walczyli o ich realizację i środki - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - W tych zakończonych przedsięwzięciach na Łazarzu i Wildzie ważna jest całość, ale przyglądając się im z bliska warto zwrócić uwagę na szczegóły, które je wyróżniają. W przypadku szkoły przy ul. Berwińskiego świetny efekt dało zastosowanie dwóch kolorów cegieł. Przy ul. Jarochowskiego, podczas jej przebudowy, zadbano o nową zieleń, ale także o specjalne odbojniki przy miejscach parkingowych, zapobiegające blokowaniu chodnika. Z kolei w budynku szkoły przy ul. Różanej niesamowity efekt dają niebieskie okiennice i drzwi, ale także odtworzone detale architektoniczne w postaci płaskorzeźb.
Ceglana elewacja na Łazarzu
Blask odzyskała południowa część budynku głównego Zespołu Szkół i Placówek Oświatowych przy ul. Berwińskiego oraz ogrodzenie. Zabiegom konserwatorskim i rekonstrukcyjnym poddano także dekoracje architektoniczne: parapety i gzymsy. Przeprowadzono konserwację elementów stalowych i m.in. wymianę rynien.
W trakcie robót prowadzonych od sierpnia ceglana elewacja została oczyszczona i uzupełniona. Naprawiono rysy i pęknięcia muru, a zniszczone cegły wymieniono z zachowaniem spójności kolorystycznej. Odnowiono i wzmocniono również części otynkowane, które pomalowano na kolor najbliższy pierwotnemu.
Przeprowadzona zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków renowacja elewacji od strony wewnętrznego placu i remont ogrodzenia to pierwszy etap odnawiania kompleksu oświatowego zbudowanego na Łazarzu początku XX wieku. W jego skład - oprócz głównego gmachu szkoły - wchodzi również budynek sali gimnastycznej.
Odmieniona ulica przy Arenie
Ul. Jarochowskiego przebudowano na odcinku od ul. Wyspiańskiego do ul. Chociszewskiego. Ten fragment, usytuowany w bezpośrednim sąsiedztwie parku Kasprowicza na Łazarzu, zyskał nową jakość i wygląd, a zmiany w organizacji ruchu będą miały wpływ na bezpieczeństwo jego użytkowników.
Dzięki zmianom kierunków poruszania się uspokojony zostanie ruch, a co za tym idzie, poprawi się bezpieczeństwo. To szczególnie ważne nie tylko dla okolicznych mieszkańców, ale także dla osób odwiedzających pobliski park Kasprowicza. Przed rozpoczęciem przebudowy nawierzchnia jezdni i chodników na przylegającym do parku Kasprowicza odcinku ul. Jarochowskiego była w złym stanie technicznym. Przyuliczna zieleń była regularnie rozjeżdżana przez parkujące samochody. Ze względu na ruch tranzytowy ulica nie należała też do najbezpieczniejszych.
Wraz z budową nowej nawierzchni jezdni i chodników powstały zatoki parkingowe. Uporządkowanie parkowania umożliwiło przeprowadzenie nowych nasadzeń roślinności. Na przebudowanym odcinku pojawiło się ponad 60 nowych drzew i ponad 3700 krzewów.
Efektem prac są m.in. nowa nawierzchnia jezdni i chodników, poprawiające bezpieczeństwo wyniesione skrzyżowania z ulicami Limanowskiego i Sczanieckiej, uporządkowane miejsca parkingowe, wymienione oświetlenie i nowe nasadzenia zieleni.
Na całej długości przebudowanej ulicy wprowadzono dwukierunkowy ruch rowerowy. W obrębie skrzyżowań powstały zjazdy dla rowerów na teren parku.
Szkoła jak z bajki
Trwają ostatnie prace pierwszego etapu remontu elewacji zabytkowego budynku Zespołu Szkół nr 5, u zbiegu ulic Różanej i Niedziałkowskiego. Nie zapomniano o detalach architektonicznych, jak płaskorzeźby elewacyjne pokazujące sceny z popularnych bajek oraz charakterystycznych niebieskich drzwiach i oknach.
Oprócz naprawy i uzupełnienia tynku elewacyjnego w zakres prac weszły m.in. osuszenie i wykonanie izolacji przeciwwilgociowej ścian fundamentowych, naprawa rys, pęknięć i ubytków w murze, a także renowacja podcieni arkadowych wejść, cokołu i filarów z granitu oraz elementów z tufu wulkanicznego. Konserwacji poddano detale ozdobne i płaskorzeźby z piaskowca, drzwi oraz okna, których część wymieniono, wyremontowano schody zewnętrzne. Do zadań wykonawcy należy również zagospodarowanie terenu.
Wszystkie roboty były i są realizowane pod nadzorem Miejskiego Konserwatora Zabytków, bo budynek od 1984 roku jest wpisany do rejestru zabytków.
Nowe tory na Wildzie
Trwają rozpoczęte w połowie sierpnia tego roku prace w ramach przebudowy torowisk w ulicach Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. Aktualnie toczą się na odcinku od dawnego dworca PKS (obecnie Nowy Rynek) do skrzyżowania z ul. 28 Czerwca 1956 r. wraz z węzłem rozjazdowym przy rynku Wildeckim.
Roboty prowadzone są zgodnie z harmonogramem. W miejscach, gdzie nie ma kolizji z siecią podziemną, widać już elementy nowego torowiska. Oprócz tych prac, na odcinku między ul. Wujka a Niedziałkowskiego, rozpoczęły się również przygotowania do robót drogowych - budowy konstrukcji jezdni.
Na obecnym etapie wykonawca skupia się głównie na infrastrukturze podziemnej. To roboty pracochłonne i mało widoczne, ale jednocześnie bardzo istotne dla mieszkańców. Dotyczą modernizacji kluczowych mediów, aktualnie sieci wodociągowej i od ubiegłego tygodnia także gazowej. Prace nad siecią ciepłowniczą zakończyły się przed sezonem grzewczym.
W ramach całej inwestycji na ponadkilometrowym odcinku przebudowane zostanie torowisko tramwajowe wraz siecią trakcyjną oraz węzeł rozjazdowy u zbiegu ulic Górna Wilda, Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. Dzięki wydzielonemu, w dużej mierze zielonemu torowisku, tramwaje nie będą blokowane przez samochody. Przy ul. św. Czesława powstaną przystanki wiedeńskie, a przy rynku Wildeckim - w wyniku przeniesienia przystanków z ul. Wierzbięcice i Górna Wilda - zostanie wybudowany zintegrowany węzeł przesiadkowy w formie antyzatok. Przy rynku powstaną też parkingi rowerowe bike&ride. Wszystkie odnowione przystanki na przebudowywanym odcinku zostaną wyposażone w tablice informacji pasażerskiej. Z kamienic stojących wzdłuż remontowanej ulicy znikną przewody trakcyjne i oprawy oświetleniowe.
Po obu stronach torowiska powstanie jednopasowa jezdnia uwzględniająca ruch rowerowy, na której będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/h. Pojawią się elementy małej architektury: ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe, a także zieleń.
Po zakończeniu w połowie przyszłego roku, ekipy budowlane przeniosą się na ul. 28 Czerwca 1956 r., gdzie remontowany będzie odcinek do skrzyżowania z ul. Kilińskiego i Krzyżową.
RB