Celem zmiany jest większa wygoda i dostępność transportu dla pasażerów. Chodzi o wygodniejsze przesiadki, zwiększenie możliwości bezpośrednich przejazdów i rozszerzenie nocnej obsługi komunikacyjnej na nowe rejony Poznania. 30 listopada Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił projekt Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Poznania. O opinię na temat proponowanych zwrócono się także z prośbą do rad osiedli, które najlepiej znają lokalną specyfikę i potrzeby mieszkańców.
Propozycja spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem lokalnych samorządów oraz mieszkańców.
- Swoje opinie, w zdecydowanej większości pozytywne, nadesłało już wiele zainteresowanych rad osiedli. Część z nich potrzebuje więcej czasu na dokładne przeanalizowanie i zapoznanie się z projektem, dlatego wydłużyliśmy termin przesyłania opinii do 23 grudnia - wyjaśnia Wojciech Miechowicz, zastępca dyrektora ZTM ds. Publicznego Transportu Zbiorowego.
Następnym etapem wdrażania projektu będzie analiza przesłanych opinii, pod kątem ich ewentualnego uwzględnienia w ostatecznych planach zmian w funkcjonowaniu komunikacji nocnej w Poznaniu. Tak, by projekt był jak najbliższy oczekiwaniom użytkowników komunikacji publicznej w Poznaniu. W związku z tym przesunięty został termin jego wdrożenia na 1 marca 2020 r.
Podstawą zaproponowanej zmiany jest połączenie większości nocnych linii autobusowych w tzw. przelotowe. Dziś głównym miejscem, w którym się one spotykają się jest rondo Kaponiera, gdzie znajduje się przystanek początkowy/końcowy. Po zmianie, autobusy linii nocnych także będą zatrzymywały się na Kaponierze - która stanowiłaby najważniejsze miejsce na przesiadkę - ale byłby to przystanek przelotowy na trasie do innego rejonu Poznania, a nie końcowy. To pozwoliłoby zwiększyć możliwość bezpośrednich połączeń.
- Zależy nam na podniesieniu standardu komunikacji nocnej. Chcemy, żeby była ona bardziej dostępna dla większej liczby pasażerów i obejmowała więcej niż obecnie rejonów miasta - mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Szczegółowy plan zaproponowanych zmian można znaleźć na stronie ZTM Poznań
RB, ZTM