Tak jak w latach ubiegłych wydatki na zimowe oczyszczanie pasów drogowych obejmują zarówno odśnieżanie i usuwanie śliskości, jak również sprzątanie jezdni, chodników i placów miejskich, przejść podziemnych i kładek, a także opróżnianie koszy ulicznych.
Wydatki Miasta w ostatnich latach wynosiły:
- w sezonie 2019/2020 - 21,1 mln zł
- w sezonie 2020/2021 - 27,8 mln zł
- w sezonie 2021/2022 - 29,5 mln zł
- plan na sezon 2022/2023 - 32,3 mln zł
W bieżącym sezonie mamy do dyspozycji:
- dla obsługi jezdni: 43 pługoposypywarek
- dla obsługi chodników, placów i dróg rowerowych: 21 zestawów samochodowych lub ciągnikowych (pług + piaskarka)
W pierwszym etapie prac zimowych działania będą się koncentrować na mechanicznym usuwaniu śniegu, a następnie na posypywaniu nawierzchni materiałami chemicznymi bądź uszorstniającymi.
Wybór standardów zimowego utrzymania jest wynikiem kompromisu pomiędzy dążeniem do zapewniania jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa uczestnikom ruchu drogowego, obowiązkiem zachowania rygorów wynikających z konieczności ochrony środowiska, a także przestrzegania dyscypliny finansów publicznych.
Zima i ekologia
Podczas zimowego utrzymania dróg zwracana jest uwaga na aspekt ekologiczny, zwłaszcza na ochronę zieleni przydrożnej.
Na chodnikach, drogach rowerowych, placach, a także jezdniach o znaczeniu lokalnym (IV kolejności) wykonawcy mogą stosować wyłącznie piasek o uziarnieniu do 1 mm, a stosowanie środków chemicznych jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji opadu marznącego deszczu bądź wystąpienia wtórnego oblodzenia.
Na jezdniach sieci strategicznej i podstawowej (I i II kolejność) stosowane są zarówno środki chemiczne (sól drogowa), jak również środki niechemiczne (uszorstniające), zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Środowiska. Dodatkowo wykonawcy zobowiązani są do przestrzegania zasad określonych w specyfikacjach technicznych opracowanych przez Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Przepisy regulują zarówno maksymalne dopuszczalne dawki stosowania środków, jak również określają, w jakich warunkach pogodowych jaki ich rodzaj należy zastosować.
W tym sezonie zimowym chochołami oraz matami foliowo-słomianymi osłoniętych zostanie ponad 250 koron młodych drzew - chochoły chronią je przed aerozolem solnym - oraz ok. 24 000 mb terenów z roślinnością niską.
Standardy utrzymania dróg
Poznańskie ulice zostały podzielone na pięć sieci, by zróżnicować standardy utrzymania i dostosować je do możliwości finansowych Miasta oraz potencjału sprzętowego wykonawców:
- sieć strategiczna (pierwsza kolejność) - o łącznej długości 271,6 km - to jezdnie ram komunikacyjnych, główne trasy wlotowe do miasta, dojazdy do najważniejszych instytucji miasta i największych szpitali. Czas reakcji: 1,5 - 2 godz.
- sieć podstawowa (druga kolejność) - o łącznej długości 259,8 km - to jezdnie ulic łączących osiedla mieszkaniowe z centrum, pozostałe trasy wlotowe do miasta oraz trasy miejskiej komunikacji autobusowej. Czas reakcji: 2 - 2,5 godz. od momentu zakończenia prac na sieci wyższego rzędu.
- sieć lokalna I (trzecia kolejność) - o łącznej długości 181,2 km - to jezdnie ulic łączących osiedla peryferyjne z siecią podstawową oraz inne ulice będące dojazdami do obiektów użyteczności publicznej. Czas reakcji: 3 - 4,5 godz. od momentu zakończenia prac na sieci wyższego rzędu
- sieć lokalna II (czwarta kolejność) - o łącznej długości 161,7 km - to ulice w obrębie osiedli mieszkaniowych istotne komunikacyjnie. Czas reakcji: 3 - 4 godz. od momentu zakończenia prac na sieci wyższego rzędu.
- pozostałe drogi publiczne i wewnętrzne będące w administracji ZDM - obsługiwane doraźnie.
Dla czterech pierwszych sieci obowiązuje zdefiniowany standard utrzymania (technologia i czas wykonania, liczony od momentu uruchomienia działań przez ZDM), pozostałe drogi publiczne i wewnętrzne będące w administracji ZDM będą odśnieżane i posypywane doraźnie na podstawie zgłoszeń mieszkańców, oceny stopnia zagrożenia bezpieczeństwa ruchu oraz możliwości finansowych.
Drogi gruntowe są odśnieżane i posypywane piaskiem doraźnie, z uwzględnieniem zgłoszeń mieszkańców oraz spostrzeżeń ZDM. W pierwszej kolejności ZDM reaguje na zgłoszenia o oblodzeniu od pieszych, gdyż dla nich takie zjawisko jest szczególnie niebezpieczne. Groźne jest także oblodzenie występujące na odcinkach dróg gruntowych o znacznym nachyleniu. Także w takich przypadkach ZDM reaguje niezwłocznie. Należy jednak podkreślić, że tego typu działania doraźne rozpoczynane są dopiero po zakończeniu pracy pługoposypywarek na drogach utrzymywanych systemowo.
Odśnieżanie chodników
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach chodniki, które położone są bezpośrednio przy granicy nieruchomości, muszą być odśnieżane przez właścicieli (zarządców) tych nieruchomości.
W pierwszej kolejności należy odgarnąć śnieg, a następnie posypać w celu uszorstnienia (Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Poznania).
Na chodnikach, drogach rowerowych, placach wykonawcy mogą stosować wyłącznie piasek o uziarnieniu do 1 mm, a stosowanie środków chemicznych jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji opadu marznącego deszczu.
Zimowe utrzymanie dróg rowerowych
Pierwsze działanie (odpłużanie, posypywanie piaskiem) na sieci dróg rowerowych liczących 128 km odbywać się będzie w ciągu 3 godzin, licząc od początku opadów śniegu lub wystąpienia gołoledzi.
Rejony miasta obsługują wyłonione w przetargu firmy:
- Stare Miasto Centrum - konsorcjum firm: Firma Handlowo-Usługowa ALKOM, Henryk Sienkiewicz oraz KDS sp. z o.o.
- Stare Miasto - Północ, Jeżyce - konsorcjum firm: Zakład Sprzątania Placów i Ulic, Mielczarek, Sobański sp. j. oraz Technika Sanitarna sp. z o.o.,
- Nowe Miasto - Południe, Grunwald, Wilda - konsorcjum firm: REMONDIS Sanitech Poznań sp. z o.o. oraz SAN-EKO, Zakład Usług Komunalnych, Krzysztof Skoczylas,
- Nowe Miasto - Północ - konsorcjum firm: Zakład Sprzątania Placów i Ulic, Mielczarek, Sobański sp. j. oraz PreZero Dolny Śląsk sp. z o.o.,
Bazy sprzętowo-materiałowe firm znajdują się przy ulicy: Góreckiej 104; Gołężyckiej 132, Jasielskiej 7B, Nowotarskiej 27, Północnej 1.
Komórka dyspozytorska ZDM
Tak jak w latach ubiegłych koordynacją działań na poznańskich ulicach zajmuje się komórka dyspozytorska zimowego utrzymania w Zarządzie Dróg Miejskich.
Dyspozytorzy ZDM korzystają w codziennej pracy z własnych stacji pogodowych, z danych meteorologicznych i prognoz pogody, przygotowywanych przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, a także z obrazów z radaru meteorologicznego.
Pojazdy firm wykonawczych są wyposażone w urządzenia GPS, które na bieżąco monitorują ich położenie i pracę. Pozwala to reagować na zmieniającą się dynamicznie sytuację drogową w mieście. Służby ZDM prowadzą nieprzerwanie monitoring ulic oraz współdziałają z funkcjonariuszami straży miejskiej w zakresie nadzoru nad realizacją prac. W przypadku rażących uchybień nakładane są na wykonawców kary umowne.
Zgłoszenie dotyczące zimowego utrzymania ulic:
- tel. 61 64 77 231, całodobowo (od 1 listopada do 31 marca) - komórka dyspozytorska ZDM, każde zgłoszenie jest rejestrowane;
- tel. 61 646 33 44, od poniedziałku do piątku w godz. 7.30-20.00, miejska infolinia Poznań* Kontakt;
- mail: zima@zdm.poznan.pl.
Planowane działania na drogach
Jaka będzie pogoda w najbliższych godzinach i jak będzie ona wpływała na działania podejmowane przez ZDM na poznańskich drogach, można sprawdzić na stronie internetowej Zarządu Dróg Miejskich w zakładce Akcja Zima: https://zdm.poznan.pl/pl/dzialania-zdm-akcja-zima.
Co sześć godzin zamieszczane są tam aktualne dane dotyczące przewidywanej pogody w Poznaniu, czyli temperatury powietrza oraz zjawisk atmosferycznych takich jak opady deszczu, śniegu, czy też mgły ograniczającej widoczność. Przedstawiane są tam także planowane przez ZDM działania na drogach.
W przypadku prognozy, która może wywoływać negatywne skutki na ulicach, takie jak śnieg i gołoledź, ZDM będzie informować o tym fakcie również na swoim profilu na Facebooku: @zdm.poznan.
Ważne
- działania służb drogowych mają na celu jedynie łagodzenie skutków niekorzystnej aury na drogach,
- w zmiennych warunkach drogowych należy zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza na mostach i wiaduktach, przy zbiornikach wodnych, na terenach zalesionych,
- prędkość należy dostosować do panujących warunków atmosferycznych.
Warto pamiętać o:
- zmianie opon na zimowe,
- przepuszczaniu pojazdów odśnieżających drogi, które nie są pojazdami uprzywilejowanymi.