- To efekt rozpoczętej dwa lata temu współpracy krakowskiego przewoźnika i MPK w Poznaniu. Spółki zdecydowały wymieniać się na okres wakacyjny swoimi pojazdami. W ubiegłym roku po Krakowie kursował poznański "sanocki" wagon ND o numerze taborowym 436, natomiast do Poznania przyjechał skład unikalnych wagonów KSW. W tym roku do Krakowa pojechał wagon 102Na czyli "Księżniczka", a my będziemy mogli wozić pasażerów wagonem Typu K. Premierowy kurs odbędzie się już w najbliższy weekend - mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.
Historia wagonów Typu K sięga 1938 roku, kiedy to dla warszawskich tramwajów zamówiono 60 nowoczesnych pojazdów, które według nomenklatury otrzymały oznaczenie "K". Duże, niemal dwunastometrowe wagony wyposażono w równie duże, podwójne drzwi ułatwiające wsiadanie i wysiadanie. Wnętrze odpowiadało ówcześnie obowiązującym trendom estetycznym - zrezygnowano z mosiądzu i zastosowano materiały pokryte chromem lub aluminium. Białe elementy na tle ciemnoczerwonego wnętrza i tapetowanych w podobnym kolorze ścian rozświetlały wnętrze. Zgodnie z obowiązującymi rozwiązaniami wszystkie okna przedziału pasażerskiego wyposażono w żaluzje na wypadek zaciemnienia w przypadku wybuchu wojny.
Zamówienie podzielono pomiędzy dwie fabryki: 20 tramwajów wyprodukowano w Danziger Wagonfabrik AG w Gdańsku (skąd pochodziła cała dokumentacja wagonu), a 40 - w konsorcjum Górnośląskie Zjednoczone Huty Królewska i Laura SA w Chorzowie.
Przed wrześniem 1939 roku, czyli przed wybuchem wojny, żaden wagon nie został dostarczony do zamawiającego. Przygotowane do wysyłki tramwaje oraz będące w trakcie budowy wagony, mimo zapłaty przez Warszawę, skierowano do Berlina. Wagony, z braku dostępu materiałów, produkowano do wiosny 1941 roku. Po zakończeniu wojny w 1945 roku rewindykowano 51 wagonów ocalałych z pożogi Berlina. Część będącą w dobrym stanie, po ponownym przekuciu rozstawu skierowano do ruchu, pozostałe przekazano do remontu w zakładach Cegielskiego w Poznaniu i wytwórcy - Huty Królewskiej w Chorzowie. Tramwaje, z uwagi na wojenny okres eksploatacji nazywane "berlinkami", oznaczono numerami od 401 wzwyż. Eksploatowano je do lat siedemdziesiątych w ruchu liniowym, a następnie sporą część przebudowano na pojazdy techniczne.
Wagon K nr 437 (w Berlinie oznaczony jako TF 3940) wyprodukowany został w 1941 roku, a użytkowany był do 1969 roku do ruchu pasażerskiego. Przez kolejne trzy dekady wykorzystywany był jako pług. We wrześniu 2017 r. zakupiony został przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie, które zdecydowało się na jego sprowadzenie i powiększenie kolekcji pojazdów komunikacji miejskiej. Powodem takiego przedsięwzięcia jest miejsce w polskiej historii tego typu pojazdu. Kolorystyka wagonu odpowiada malowaniu, jakie otrzymałby po dostarczeniu zamówienia w 1939 roku.
Do Krakowa wyjechał natomiast będący własnością MPK Poznań niezwykle popularny u nas wagon 102Na "Księżniczka" - ostatni w Poznaniu typu 102Na. W latach 1970-1973 Poznań otrzymał ich 65. Jeździły one na liniach w latach 1970-2013. Przegubowiec 71 został wyprodukowany w chorzowskim Konstalu w końcu 1972 roku, od 2013 r. jest wagonem historycznym.
Trasa linii H
RATAJCZAKA (przystanek na ul. Ratajczaka przy Bibliotece Uniwersyteckiej)- 27 Grudnia - Gwarna - Św. Marcin - Roosevelta - most Teatralny - Fredry - Gwarna - Św. Marcin - Al. Marcinkowskiego - 27 GRUDNIA. (brak przystanków pośrednich na trasie).
Odjazdy z przystanku Ratajczaka: 12.30, 13.00, 13.30, 14.00, 14.30, 15.30, 16.00, 16.30, 17.00, 17.30.
Więcej informacji o liniach turystycznych w artykule Długi weekend z liniami turystycznymi i Maltanką
MPK