Wraca rower miejski

Strefa roweru 4G - grafika rozmowy
W 2022 przybędzie 8 stref roweru 4G
Wraca rower miejski

We wtorek, 1 marca rozpocznie się 11. sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego. W tym roku użytkownicy będą mieli do dyspozycji 8 kolejnych stref wypożyczeń i dodatkowych 87 jednośladów bezstacyjnych. Dzięki lokalizacji nowych stref 4G, wzmocniona zostanie funkcja rekreacyjna roweru miejskiego. Użytkownicy będą mogli dojechać m. in. do takich miejsc, jak Strzeszynek czy Rusałka.

Tak, jak w poprzednim sezonie, posiadacze karty PEKA z ważnym biletem okresowym nadal będą mogli korzystać z bezpłatnych 30 minut podróży PRM, aby wygodnie przesiadać się z roweru na autobus lub tramwaj na liniach ZTM. Użytkownicy bez biletu okresowego za pierwsze 30 minut wypożyczenia zapłacą symboliczną złotówkę.

- Po raz kolejny rozbudujemy system rowerów bezstacyjnych, który jest znacznie bardziej elastyczny i przyjazny dla użytkowników. Powstanie 8 nowych stref, do tego pojawi się 87 nowych rowerów 4G. Lokalizacja nowych stref wzmocni system rowerów miejskich pod względem możliwości dojazdu w rejony rekreacyjne - mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

W trakcie przerwy zimowej każdy rower, który trafił do serwisu, był dokładnie sprawdzany. Jeżeli wymagał choćby drobnej naprawy, usterka była usuwana przez specjalistów. Dodatkowo weryfikację przeszła cała infrastruktura.

W zbliżającym się sezonie będzie można korzystać z:

  • 112 stacji roweru miejskiego PRM 3G (wypożyczanych i zwracanych w stacjach PRM), a w nich prawie 1000 rowerów, 
  • 3 stacji PRM 3G z rowerkami miejskimi dla dzieci: Malta Ski, Termy Maltańskie i Rondo Śródka,
  • 76 rowerów wyposażonych w foteliki, służące do przewozu dzieci,
  • 833 rowerów PRM 4G i dodatkowo 30 rowerów elektrycznych PRM 4G,
  • 178 miejskich stref postoju rowerów 4G. 80 stref znajduje się w pobliżu stacji PRM 3G, natomiast Strefa Centrum to obszar wewnątrz I ramy komunikacyjnej, z wyjątkiem płyty Starego Rynku.

Nowe lokalizacje stref 4G PRM (mapa w załączniku):

1.Strzeszyn PKM

2.Stary Strzeszyn (pętla)

3.Strzeszynek

4.Rusałka

5.Cegłowskiej

6.Druskienicka

7.Wartostrada POSiR

8.Zawady (pętla tramwajowa)

Jaka przyszłość PRM?

Umowa z obecnym operatorem Poznańskiego Roweru Miejskiego wygasa z dniem 31 grudnia 2022 r., zarówno dla systemu 3G jak i 4G. Jednak już od ubiegłego roku Zarząd Transportu Miejskiego analizuje różne warianty odnośnie możliwości funkcjonowania roweru miejskiego w stolicy Wielkopolski od 2023 roku.

Pod uwagę brane są opcje obejmujące swoim zakresem zarówno rowery stacyjne 3G (które wraz z terminalami i stojakami są obecnie własnością ZTM w Poznaniu), jak i bezstacyjne 4G. Trudno jest obecnie prognozować, który model okaże się bardziej optymalnym i tańszym rozwiązaniem.  

Obecnie trwa analiza dokumentów złożonych przez potencjalnych operatorów systemu, którzy zgłosili swoje zainteresowanie w zakresie wstępnych konsultacji rynkowych, dotyczących uruchomienia oraz zarządzania i utrzymania systemu rowerów miejskich w Poznaniu od 2023 roku. Przeprowadzone konsultacje i analiza zebranych informacji pozwolą odpowiedzieć na szereg pytań i będą podstawą do podjęcia dalszych decyzji dotyczących najbliższej przyszłości systemu rowerów miejskich w stolicy Wielkopolski.

ZTM

Załączniki