- Wartostrada pełni nie tylko funkcję komunikacyjną, ale jest też popularnym miejscem sportu i rekreacji - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Codziennie mijają się na niej spacerowicze, rowerzyści, biegacze i rolkarze. Trasa w ostatnich latach wydłużyła się, a w planach są kolejne nadwarciańskie inwestycje.
Obecnie prowadzone są działania zmierzające do zapewnienia finansowania budowy Wartostrady na południe w kierunku Dębiny oraz na północ w stronę granicy z gminą Suchy Las. Zakresy te zgłoszone zostały jako planowane do dofinansowania w przyszłej unijnej perspektywie finansowej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych 2021+.
- Wiosenna aura sprzyja poznawaniu Wartostrady. Można swobodnie korzystać z przebudowanego odcinka wzdłuż wschodniego brzegu rzeki, między mostami Królowej Jadwigi a Przemysła I, gdzie prace zakończyły się pod koniec ubiegłego roku. Nierówna i spękana nawierzchnia odeszła w niepamięć, jest też nowy monitoring i oświetlenie. Kolejne prace przed nami, gdyż przygotowujemy się do budowy połączenia tego odcinka Wartostrady z ul. Hetmańską - mówi Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Łącznik planowany jest po południowej stronie mostu Przemysła I. Przebudowana Wartostrada wzdłuż wschodniego brzegu rzeki zostanie powiązana z trasą pieszo-rowerową w ciągu południowej nitki ul. Hetmańskiej - będzie można wjechać rowerem czy też wejść pieszo na most Przemysła I. Takie połączenie ułatwi użytkownikom dostęp do Wartostrady, a w drugą stronę - umożliwi wygodny dojazd np. do ronda Starołęka. Łącznik będzie liczył ponad 160 metrów długości, zostanie oświetlony, w planach jest też budowa monitoringu. Termin rozpoczęcia prac jest uzależniony od uzyskania wszystkich niezbędnych do tego decyzji administracyjnych.
Przebudowana w ubiegłym roku trasa pieszo-rowerowa między mostami Królowej Jadwigi i Przemysła I biegnie przez wał przeciwpowodziowy rzeki i przez Park nad Wartą. Liczy ok. 1,8 km, na całej długości wprowadzono podział na część pieszą i rowerową. Trasa jest wyposażona w małą architekturę, taką jak ławki, stojaki rowerowe i kosze na śmieci.
Pod koniec 2020 roku powstał łącznik umożliwiający zjazd na Wartostradę z mostu Bolesława Chrobrego, czyli od ul. Estkowskiego do rejonu zaplecza przystani w Starym Porcie. Połączył się tam z odcinkiem pomiędzy mostem a ul. Czartoria. Wcześniej zakończyła się budowa ok. półkilometrowego fragmentu łączącego okolice wiaduktu kolejowego z mostem Mieszka I, którym można dojść lub dojechać do tarasu przy Bramie Poznania ICHOT. Od marca 2020 r. do dyspozycji użytkowników jest również nowy, 1,3-kilometrowy odcinek pomiędzy mostem Królowej Jadwigi a schodami i pochylnią przy parku w Starym Korycie Warty.
https://www.youtube.com/watch?v=PZV9KH_G9u8
Procedura odbiorowa podsumowująca cały zakres zadania realizowanego w latach 2018-2020 pod nazwą "Budowa Wartostrady pieszo-rowerowej w Poznaniu wraz z oświetleniem, monitoringiem wizyjnym oraz małą architekturą" zakończyła się w ubiegłym roku. Roboty obejmowały nie tylko budowę nowych odcinków od mostu Królowej Jadwigi do parku w Starym Korycie Warty, pomiędzy ul. Czartoria i Chwaliszewo oraz przy Bramie Poznania, ale również wyposażenie starszych fragmentów Wartostrady w monitoring, oświetlenie i małą architekturę. Powstały także trzy parkingi rowerowe: przy moście Rocha, moście Chrobrego oraz na dworcu PKP Garbary, a także urządzenia do zliczania rowerzystów korzystających z nadrzecznej trasy.
Projekt "Budowa Wartostrady pieszo-rowerowej" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 3.3.3 Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
PIM/AW