21 lutego poznańska uchwała krajobrazowa weszła w życie. Dokument, który ma ułatwić walkę z samowolą reklamową, został jednak unieważniony przez Wojewodę Wielkopolskiego. Opóźnia to porządkowanie przestrzeni miasta o kilka miesięcy.
- Uchwała krajobrazowa to najważniejsze i kluczowe narzędzie, które pomoże w porządkowaniu przestrzeni publicznej stolicy Wielkopolski. Nie zgadzamy się z decyzją wojewody, jednak jej zaskarżenie do sądu administracyjnego jedynie przedłużyłoby okres chaosu reklamowego w Poznaniu. Priorytetem jest dla nas jak najszybsze rozwiązanie tego problemu - mówił w marcu Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta.
Zapisy uchwały zostały dostosowane do stanowiska Wojewody Wielkopolskiego. Wszystkie zmiany wprowadzone do tekstu powodują jednak konieczność powtórzenia procedury. Uchwała była już ponownie opiniowania i uzgadniania. 20 kwietnia została także wyłożona do publicznego wglądu.
Do 23 maja z aktualnymi zapisami projektu uchwały krajobrazowej można zapoznać się w Biurze Obsługi Klienta Wydziału Urbanistyki i Architektury UMP przy pl. Kolegiackim 17, w godz. 9:00-13:00.
Projekt dokumentu udostępniony został ponadto na stronach internetowych: https://www.poznan.pl/krajobrazowa oraz https://bip.poznan.pl.
Uwagi do projektu uchwały można składać do 6 czerwca:
- pocztą tradycyjną na adres Wydziału Urbanistyki i Architektury, pl. Kolegiacki 17, 61-841 Poznań
- ePUAP-em: /UMPoznan/SkrytkaESP
- mailowo na adres: krajobrazowa@um.poznan.pl
W korespondencji należy podać imię, nazwisko i adres zamieszkania lub w przypadku osoby prawnej - nazwę i adres siedziby, a także treść uwagi oraz oznaczenie nieruchomości, której ona dotyczy.
Uchwała jeszcze latem
Gotowy projekt dokumentu ma trafić na sesję rady miasta w czerwcu lub lipcu.
Dokument dzieli Poznań na cztery obszary. Pierwszy z nich to staromiejski, który obejmuje Stary Rynek i okolice oraz Chwaliszewo i Śródkę. Drugi to obszar centrum i historycznych dzielnic, obejmujący centrum miasta, Łazarz, Jeżyce, Wildę, Grunwald, a także część Starych Winograd, Sołacza, Łęg Dębińskich i osiedla Główna.
Dla każdego z tych obszarów wyznaczono inne zasady sytuowania reklam, małej architektury i ogrodzeń. Ujednolicony jest za to jest okres dostosowania nośników i innych elementów do zapisów uchwały - wynosi on 12 miesięcy od dnia wejścia w życie dokumentu.
JZ