W marcu traszki wybudziły się ze snu i jak co roku powędrowały w kierunku zbiorników rozrodczych na terenie użytku ekologicznego z okolic torowiska, gdzie spędziły zimę. Teraz są już bezpieczne i najbliższe dwa miesiące spędzą w stawach. Ze względu na tak wyjątkowe sąsiedztwo, inwestycja na trasie kórnickiej prowadzona jest pod nadzorem herpetologicznym. Dzięki współpracy z Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu zaplanowano także cały szereg działań kompensacyjnych. Już wkrótce z gałęzi i pni powstaną zupełnie nowe zimowiska dla traszek i innych płazów żyjących na terenie użytku ekologicznego.
- Na pozostałym odcinku trasy kórnickiej prace toczyły się całą zimę, fragment przylegający do użytku ekologicznego był wyjątkiem. Teraz przystępujemy do rozbiórki starego torowiska i sieci trakcyjnej w tym miejscu. Równolegle kontynuujemy pozostałe prace torowe i budujemy konstrukcję drogi, która będzie przedłużeniem ul. Pleszewskiej - mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Docelowo ul. Pleszewska zostanie przedłużona na odcinku od skrzyżowania z ul. Warczygłowy do skrzyżowania ulic Kaliskiej i Polanka, z możliwością przejazdu przez torowisko. W ramach inwestycji zmienią się również trasy rowerowe i ciągi piesze wzdłuż trasy tramwajowej.
Główne zadanie to przebudowa zużytego torowiska tramwajowego, sieci trakcyjnej i przystanków. Stare elementy zostały zdemontowane, wykonawca buduje konstrukcję nowego torowiska i fundamentów słupów trakcyjnych. W ostatnim czasie na przystanku przy osiedlu Lecha trwały prace związane ze schodami i pochylniami. Równolegle wykonywano te związane z infrastrukturą podziemną, m.in. siecią kanalizacji deszczowej. Obecnie trwa renowacja kolektora deszczowego z komorami i studniami, ale też prowadzone są prace związane z oświetleniem.
Wykonawca przebuduje i dostosuje do potrzeb osób z niepełnosprawnościami przystanki Kórnicka (za ul. Jana Pawła II, przy centrum handlowym) i Os. Tysiąclecia, zaś przystanek Polanka zostanie zastąpiony przez dwa nowe: Polanka - bliżej przejścia w ciągu ul. Milczańskiej, a także Łacina - w rejonie nowych osiedli mieszkaniowych. Do zadań wykonawcy należą również budowa odwodnienia, oświetlenia ulicznego, montaż monitoringu, a także budowa utwardzonego dojazdu dla służb technicznych do stacji prostownikowej Rataje.
Przebudowa trasy kórnickiej to ostatni etap inwestycji związanej z tzw. Górnym Tarasem Rataj. Wcześniej wyremontowana została trasa wzdłuż ulic Chartowo i Żegrze, a nowy odcinek torowiska wraz z pętlą powstał przy ul. Unii Lubelskiej.
Zakończenie prac przewidziane jest na IV kwartał bieżącego roku.
PIM