Gruntowna przebudowa tramwajowej trasy kórnickiej to inwestycja, która znacząco poprawi komfort poruszania się w tej części Poznania. Zyskają nie tylko pasażerowie, ale również piesi i rowerzyści. Z kolei kierowcy korzystają już z nowego odcinka tzw. ringu łacina.
- Pierwsze maty rozchodnikowe pojawiły się na odcinku od ul. Jana Pawła II do ul. Milczańskiej. To tam zamontowano nowe tory i rozwieszana jest sieć trakcyjna. Rozchodnik to wytrzymała roślina, która dobrze sprawdza się w trudnych warunkach, takich jak susza. Pozostałe prace są już bardzo zaawansowane, postępy widać nie tylko na torowisku, ale i na przystankach czy przy infrastrukturze pieszo-rowerowej - mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Z myślą o płazach
Nowe tory ułożone zostały także na kolejnym odcinku trasy, tzn. od ul. Milczańskiej w kierunku os. Tysiąclecia. Z kolei na odcinku od os. Tysiąclecia do od. Lecha, przylegającym do użytku ekologicznego Traszki Ratajskie, dobiegają końca roboty związane z podbudową torowiska. Wykonawca przygotowuje się do montażu nowych szyn w tym miejscu.
We współpracy z Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu zamontowano tam także ogrodzenie herpetologiczne, które zapobiega przedostawaniu się traszek na torowisko tramwajowe. Powstało również podziemne przejście pod torowiskiem dla płazów. Wcześniej wykonane zostały nowe siedliska dla płazów na terenie użytku ekologicznego Traszki Ratajskie.
Ciszej i sprawniej
Przebudowywana jest trasa licząca niemal dwa kilometry. Wraz z nią zmieniają się także przystanki tramwajowe Polanka i os. Tysiąclecia. Powstaje także nowy - Łacina, który służył będzie mieszkańcom nowych osiedli. Celem inwestycji jest m.in. ograniczenie barier architektonicznych dla osób z niepełnosprawnościami, dlatego przystanki są dostosowywane do ich potrzeb. Na peronach pojawią się elementy wyposażenia dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową i dysfunkcją wzroku. Budowane lub przebudowywane są schody i pochylnie.
Przywrócenie ruchu tramwajowego na zmodernizowanej trasie zaplanowano do końca bieżącego roku. Po zakończeniu prac tramwaje będą kursować tu sprawnie i bezpiecznie. Przed rozpoczęciem modernizacji, jeździły tu z ograniczoną prędkością z uwagi na stan techniczny trasy. W ramach zadania stare szyny, słupy i sieć trakcyjna zostały zdemontowane, a w ich miejscu pojawia się nowa infrastruktura. Dzięki zastosowanej technologii zmniejszy się emisja drgań i hałasu, jakie wywołują przejeżdżające tramwaje. W ten sposób realizowane jest założenie inwestycji, jakim było wykonanie torowiska o nowoczesnych parametrach technicznych i technologicznych, w celu osiągnięcia m.in. trwałości, stabilności, poprawy bezpieczeństwa.
Nie tylko infrastruktura tramwajowa
Częścią zadania była także budowa nowego odcinka tzw. ringu łacina. Przed miesiącem zakończyła się budowa przedłużenia ul. Pleszewskiej, które zostało już udostępnione użytkownikom. Powstało na odcinku od skrzyżowania z ul. Zygmunta Warczygłowy do kolejnego z ulicami Kaliską i Polanka. Wzdłuż wschodniej części ulicy wybudowana została nowa droga rowerowa, a po obu stronach ulicy chodniki dla pieszych.
Piesi i rowerzyści zyskają także wygodne chodniki i drogę wzdłuż trasy tramwajowej, po jej południowej stronie. Na odcinku między ul. Jana Pawła II a Milczańską już widać, jak będzie wyglądała ta infrastruktura. Piesi i rowerzyści będą mogli także korzystać z przejścia i przejazdu przez torowisko na wysokości ul. Milczańskiej. Nie będzie ono przeznaczone dla kierowców, bo ruch został już poprowadzony nowym przejazdem na wysokości ul. Pleszewskiej.
W zakres zadania wchodzi również budowa odwodnienia, oświetlenia ulicznego, a także montaż monitoringu. Ponadto wykonawca zajmie się realizacją utwardzonego dojazdu dla służb technicznych zmierzających do stacji prostownikowej Rataje.
Przebudowa tzw. trasy kórnickiej jest ostatnim etapem większego zadania, które obejmowało modernizację torowiska tramwajowego w ciągu ul. Chartowo i Żegrze wraz z rondem Żegrze oraz budowę nowej trasy od ronda do ul. Unii Lubelskiej. Tym samym wygodniejsza i bezpieczniejsza będzie cała trasa tramwajowa od ul. Jana Pawła II do ronda Żegrze, a nowy odcinek do ul. Unii Lubelskiej już od 2020 r. służy mieszkańcom. Zadanie zostało podzielone na trzy etapy, by związane z pracami niedogodności nie kumulowały się. Dzięki wszystkim trzem inwestycjom oraz modernizacji ronda Rataje, podróż tramwajem w tej części Poznania staje się wygodna i coraz bardziej niezawodna.
PIM