W piątek, 23 grudnia, na trasie PST od centrum do przystanku Słowiańska odbyły się przejazdy techniczne. Próby przeprowadzone po wykonanych pracach remontowych potwierdziły, że możliwa jest bezpieczna eksploatacja torowiska. Dzięki temu od pierwszych porannych kursów w wigilię, 24 grudnia tramwaje zaczęły wozić pasażerów pomiędzy przystankiem Dworzec Zachodni a stacją Słowiańska.
W związku z brakiem możliwości zawrócenia na pętli, trasę obsługiwać będzie tabor dwukierunkowy. Przystanek "Słowiańska" po stronie zachodniej (do Centrum) będzie zarówno przystankiem początkowym, jak i końcowym dla tramwajów linii nr 3. Ta zmieni swoją dotychczasową trasę. Jadąc z Naramowic, zamiast pojechać na Górczyn, będą one wjeżdżały na trasę PST przy Dworcu Zachodnim, którą dojadą do przystanku Słowiańska. Przed nim zainstalowano specjalny rozjazd nakładkowy, który po zakończeniu przebudowy całej Pestki zostanie zdemontowany.
Trasa linii 3: BŁAŻEJA - al. Praw Kobiet - Naramowicka - Przełajowa - Winogrady - Pułaskiego - Roosevelta - rondo Kaponiera - Głogowska - trasa PST - SŁOWIAŃSKA
Żeby zapewnić pasażerom dobry dojazd na Górczyn - po zmianie trasy linii nr 3 - nastąpi wznowienie funkcjonowania linii 8. Pojedzie ona z Ogrodów.
Trasa linii 8: GÓRCZYN - Głogowska - rondo Kaponiera - Roosevelta - Dąbrowskiego - OGRODY
Oddanie do eksploatacji fragmentu trasy PST nie oznacza całkowitego zakończenia prac w tym rejonie. Prowadzone one będą głównie nocą bez konieczności wstrzymania ruchu tramwajowego. Do momentu zakończenia robót na wyremontowanym odcinku będą obowiązywać ograniczenia prędkości.
Ćwierć wieku Pestki
Trasa PST wymagała remontu po 25 latach intensywnego użytkowania. Na odcinku trasy PST od ulicy Roosevelta do przystanku Słowiańska rozebrano stare i ułożono całkowicie nowe torowisko: wymienione zostały szyny, podkłady i podsypka tłuczniowa. Na wąskich łukach, gdzie wcześniej były podkłady drewniane, zamontowane zostały podkłady kompozytowe, a na odcinkach prostych - podkłady betonowe z tzw. zelówkami z poliuretanu. Koryta balastowe na estakadzie Bogdanki i wiadukcie nad ulicą Poznańską zabezpieczono nową warstwą izolacyjną oraz wyłożono je matami wibroizolacyjnymi. Zrealizowano również prace elektryczne oraz regulację sieci trakcyjnej. Możliwość bezpiecznego korzystania z trasy na tym odcinku potwierdziły piątkowe przejazdy techniczne.
Ze względów finansowych (wsparcie ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład) inwestycję podzielono na dwa etapy - z centrum do Słowiańskiej oraz od tego przystanku w kierunku pętli na Piątkowie. Część do ul. Słowiańskiej miał być oddany w styczniu, ale udało się przyspieszyć prace. Zgodnie z umową odcinek od przystanku Słowiańska do Szymanowskiego ma być gotowy na przełomie maja i czerwca.
RB, MPK, ZTM