- Nadchodzi wyczekiwany przez mieszkańców moment uruchomienia wszystkich tras tramwajowych. 16 grudnia dojedziemy wygodnie do zmieniającego się centrum miasta. Tramwaje wrócą też na trasę kórnicką. Z dużą determinacją podeszliśmy do realizacji tych inwestycji, bo wiedzieliśmy, że warto wykorzystać środki unijne. Jestem przekonany, że nowa infrastruktura będzie dobrze służyć pasażerom przez wiele lat. Dziękuję mieszkańcom za cierpliwość, jaką wykazali podczas koniecznych utrudnień komunikacyjnych - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
- Skala inwestycji w ostatnich latach w Poznaniu jest olbrzymia. Wszystkie działania, choć czasem dokuczliwe, służyły jednak mieszkańcom i pasażerom oraz ich bezpieczeństwu oraz dostępności do transportu publicznego. Trasa kórnicka wieńczy jeden z największych projektów modernizacyjnych linii tramwajowych w Polsce - dodaje Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Podczas dobiegającego końca podłączania sieci w centrum wstrzymany został ruch tramwajowy na ul. Św. Marcin i przez węzeł przy Okrąglaku. 16 grudnia zakończą się i te utrudnienia oraz znikną nakładki torowe umożliwiające ruch wahadłowy w rejon pl. Ratajskiego i pl. Wiosny Ludów. Zdemontowana została już nakładka na ul. Św. Marcin, która pozwalała na wahadłowy przejazd do Al. Marcinkowskiego.
- Przebudowane torowiska wzdłuż pl. Wolności, na ul. 27 Grudnia i Gwarnej są już niemal gotowe na przyjęcie pasażerów. Pozostały nam jedynie jeszcze próby techniczne nowej infrastruktury, które odbędą się jeszcze w tym tygodniu. Torowisko między ul. Jana Pawła II a os. Lecha zostało już przetestowane, otrzymaliśmy także pozwolenie na użytkowanie. Odcinek między ul. Jana Pawła II a os. Lecha jest ostatnim etapem wieloletniego programu przebudowy torowisk na Ratajach, od trasy kórnickiej, przez torowisko wzdłuż ul. Chartowo wraz z rondem Żegrze, po nowy odcinek do osiedli przy ul. Unii Lubelskiej - wskazuje Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Tramwaje od 16 grudnia będą kursować zgodnie z nowym, stałym układem komunikacyjnym przygotowanym przez Zarząd Transportu Miejskiego.
- Pod uwagę brano możliwości wynikające z nowych inwestycji, jak skręt tramwaju z ul. Towarowej w prawo w Św. Marcin i odwrotnie. Uwzględniono też obserwacje dotyczące funkcjonowania nowych tras - na Naramowice i do Unii Lubelskiej - zaznacza Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. - Nowy układ sieci tramwajowych miał pierwotnie zostać wprowadzony z początkiem 2024 roku, jednak otwarcie tras w centrum i na Ratajach spowodowało, że możemy go wprowadzić wcześniej.
Na trzech przejściach przez torowisko (pomiędzy przystankami Polanka i Łacina, przy przystanku Os. Tysiąclecia oraz na końcowym odcinku przy os. Lecha) nie będzie jeszcze działała nowa sygnalizacja świetlna - piesi powinni zwracać szczególną uwagę na tramwaje. Dostępne są także dla nich nowe chodniki, natomiast droga rowerowa wzdłuż torów pozostanie jeszcze przez jakiś czas nieprzejezdna. Systematycznie udostępniana będzie infrastruktura przystankowa, w tym mała architektura i oświetlenie. Gdy tylko będzie to możliwe, otwierane będą ostatnie schody i zjazdy na przystanki. Pozostałe do wykonania prace w rejonie torowiska nie będą miały wpływu na ruch tramwajów.
Największe modernizacje w Poznaniu
Dobiegająca końca inwestycja na trasie kórnickiej to ostatnia odsłona większego zadania odmieniającego wschodnią część miasta. Wcześniej obejmowało modernizację torowiska tramwajowego w ciągu ul. Chartowo i Żegrze wraz z rondem Żegrze oraz budowę nowej trasy od ronda do ul. Unii Lubelskiej. Tym samym wygodniejsza i bezpieczniejsza stała się cała trasa tramwajowa od ul. Jana Pawła II do ronda Żegrze, a nowy odcinek do ul. Unii Lubelskiej już od 2020 r. służy mieszkańcom. Zadanie zostało podzielone na trzy etapy, by związane z pracami niedogodności nie kumulowały się. Razem powstało ponad 10 kilometrów nowych i zmodernizowanych torów. Dzięki wszystkim trzem inwestycjom oraz modernizacji ronda Rataje, zdecydowanie poprawi się komfort codziennych podróży tramwajem w tej części Poznania.
Pasażerowie korzystający z trasy między ul. Jana Pawła II a os. Lecha będą mieli do dyspozycji trwałą, stabilną i bezpieczną infrastrukturę - przebudowa była konieczna z uwagi na bardzo zły stan techniczny. Przed inwestycją tramwaje kursowały tu z ograniczeniami prędkości ze względu na bezpieczeństwo pasażerów. Teraz będą mogły poruszać się szybciej. Nowe torowisko o odpowiednich parametrach technicznych pozwala na ograniczenie emisji drgań i hałasu, które wiążą się z przejazdem tramwajów.
Oprócz nowego torowiska i sieci trakcyjnej w zakres inwestycji wchodzi także modernizacja przystanków i dostosowanie ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przystanek Polanka został zastąpiony przez dwa nowe: Polanka - bliżej przejścia w ciągu ul. Milczańskiej, a także Łacina - w rejonie nowych osiedli mieszkaniowych. Wzdłuż torów powstają wygodnie chodniki i droga rowerowa. Do dyspozycji mieszkańców jest już także nowy odcinek tzw. ringu Łacina (przedłużenie ul. Pleszewskiej). Do zadań wykonawcy należała również budowa odwodnienia, oświetlenia ulicznego, montaż monitoringu, a także budowa dojazdu dla służb technicznych do stacji prostownikowej Rataje.
Z kolei pełne wznowienie ruchu tramwajowego było priorytetem nadanym wykonawcy prac w ramach Programu Centrum. Na ul. 27 Grudnia, pl. Wolności, Gwarnej, Kantaka i Ratajczaka będą jeszcze realizowane prace niezwiązane z torowiskiem. W porównaniu ze stanem sprzed przebudowy, trasa przez pl. Wolności i ul. 27 Grudnia została przesunięta nieco na północ. Zmieni się też położenie przystanku przy Arkadii. Będzie działał on przy ul. 27 Grudnia, jednak w okolicy nadal prowadzone będą prace budowlane. Należy korzystać z wyznaczonych ciągów pieszych i zachować szczególną ostrożność, gdyż nadal będzie to plac budowy.
Do wykonania w ramach Programu Centrum pozostaną prace związane m.in. z chodnikami i drogami rowerowymi. Najważniejsze roboty nawierzchniowe na ul. Ratajczaka i pl. Wolności powinny zostać zrealizowane do końca roku. Natomiast harmonogram pozostałych robót na ul. 27 Grudnia jest aktualizowany w związku z decyzją o pozostawieniu leszczyn tureckich wymuszoną decyzją RDOŚ, a co za tym idzie, koniecznością zmian założeń projektowych. Z tym związana jest również - ze względu na zmianę projektu zieleni na ul. 27 Grudnia - konieczność przeprojektowania dowiązań ul. Kantaka i ul. Gwarnej. Generalny wykonawca dokłada jednak starań, by zasadnicze prace na tych ulicach zakończyły się w możliwie szybkim terminie.
Więcej o zmianach w centrum i na trasie Kórnickiej w komunikacie Jak pojadą tramwaje w centrum I na trasie kórnickiej?
O całej nowej sieci tramwajowej można przeczytać z tekście Tramwaje od nowego roku pojadą inaczej [AKTUALIZACJA]
Szerzej jak przebiegły testy tramwajowe na trasie kórnickiej w artykule Testy tramwajów na trasie kórnickiej, w grudniu pojadą też przez centrum
PIM, ZTM, RB