Po niecałych pięciu miesiącach od rozpoczęcia prac, pierwszy zmodernizowany fragment PST - pomiędzy ulicą Roosevelta a przystankiem Słowiańska - jest już prawie gotowy. W wigilię Bożego Narodzenia z pierwszej części trasy będą już mogli korzystać pasażerowie.
- Ze względów finansowych podzielono tę inwestycję na dwa etapy - z centrum do Słowiańskiej oraz od tego przystanku w kierunku pętli na Piątkowie. Od początku zakładaliśmy wcześniejsze uruchomienie komunikacji na tym pierwszym odcinku. Pierwotnie miał być to styczeń, ale dzięki sprawnej pracy firmy PORR oraz konsorcjum NDI możemy otworzyć ten ponad 1,5 kilometrowy odcinek już za kilka dni - w Wigilię - mówi prezydent Poznania. - Wiemy jak ważna dla północnej części Poznania jest cała trasa PST, a przez 25 lat nie był on kompleksowo remontowany. Wpływało to zarówno na komfort jak i prędkość. Już za kilka miesięcy będzie ona jak nowa. Poznański Szybki Tramwaj znów będzie szybki i przede wszystkim bezpieczny - dodaje Jacek Jaśkowiak.
- Już w chwili podpisania umowy na remont torowiska zarówno firma PORR S.A., jak i konsorcjum NDI deklarowały, że będą się starać jak najszybciej realizować prace, aby możliwie szybko przywrócić ruch na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Stan zaawansowania prac oraz ich skoordynowanie z wykonawcą remontu na dalszym fragmencie PST pozwalają na uruchomienie tramwajów z centrum na Winogrady. Dzięki temu pasażerowie szybciej dotrą do centrum - zaznacza Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania..
Na odcinku od ulicy Roosevelta do przystanku Słowiańska zakres prac był olbrzymi. Z uwagi na pracę na obiektach inżynieryjnych nie była to łatwa inwestycja. Rozebrano stare i ułożono całkowicie nowe torowisko: wymienione zostały szyny, podkłady i podsypka tłuczniowa. Na wąskich łukach, gdzie wcześniej były podkłady drewniane, zamontowane zostały - po raz pierwszy w Poznaniu - podkłady kompozytowe, a na odcinkach prostych - podkłady betonowe z tzw. zelówkami z poliuretanu. Takie rozwiązanie pozwoli wydłużyć żywotność trasy i ograniczy drgania. Podczas prac odsłonięto również koryta balastowe na estakadzie Bogdanki i wiadukcie nad ulicą Poznańską. Wykonano w nich nową warstwę izolacyjną oraz wyłożono je matami wibroizolacyjnymi, co skutkuje lepszym zabezpieczeniem obiektów. W najbliższym czasie - jeszcze przed świętami - prowadzone będą jeszcze m.in. profilowanie torowiska, prace elektryczne oraz regulacja sieci trakcyjnej.
Oddanie fragmentu trasy PST do eksploatacji nie oznacza całkowitego zakończenia prac. Jednak prowadzone one będą bez konieczności wstrzymania ruchu tramwajowego za dnia oraz nocą, gdy tramwaje nie będą kursować.
Do momentu zakończenia prac obowiązywać będą ograniczenia prędkości.
Trójką na pestkę
Od 24 grudnia na otwartej części PST będzie kursował tramwaj linii numer 3, którego obecna trasa zostanie zmieniona. Dziś "trójka" jeździ z Naramowic przez Winogrady, most Teatralny, Kaponierę i Łazarz na Górczyn. Od Wigilii tramwaj będzie skręcał z ulicy Głogowskiej w kierunku Dworca Zachodniego PST i pojedzie dolnym PST obsługując przystanki Kaponiera i Most Teatralny, a następnie wyremontowanym odcinkiem Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do przystanku Słowiańska. Przed nim dwukierunkowe tramwaje będą zmieniały tor jazdy dzięki zastosowanemu rozjazdowi nakładkowemu i rozpoczynały kurs w kierunku centrum i Naramowic.
W związku ze zmianą trasy "trójki" od 24 grudnia zostanie także przywrócona linia tramwajowa nr 8. "Ósemka" pojedzie z Górczyna po swojej stałej trasie do Mostu Teatralnego, a następnie ulicą Dąbrowskiego na Ogrody.
Linia nr 3 - przebieg trasy od 24 grudnia (tłustym drukiem zaznaczono zmieniony przebieg)
BŁAŻEJA - Naramowicka - Przełajowa - Winogrady - Pułaskiego - Roosevelta - Głogowska - Zachodnia - Trasa PST - SŁOWIAŃSKA
Linia nr 8 - przywrócenie kursowania od 24 grudnia (tłustym drukiem zaznaczono zmieniony przebieg)
OGRODY - Dąbrowskiego - Roosevelta - Głogowska - GÓRCZYN
Od Słowiańskiej do Szymanowskiego
Coraz bardziej zaawansowane są także prace na pozostałym remontowanym odcinku PST wykonywane przez spółkę NDI. Roboty podtorowe w kierunku osiedla Sobieskiego są zakończone. Wykonawca rozpoczął tam układanie podkładów oraz montaż nawierzchni torowej. Efekt tych prac można już zobaczyć pomiędzy Słowiańską a Al. Solidarności, a także na odcinku Al. Solidarności - Lechicka oraz za tym przystankiem. W listopadzie ukończono budowę nowych ścian peronowych nie tylko na przystanku Słowiańska, ale również na kolejnym w stronę Piątkowa - Aleje Solidarności.
Postęp widać również w zakresie robót towarzyszących, a dostawa materiałów i surowców na budowę odbywa się bez przerw, które mogłyby zagrozić ciągłości prowadzonych prac. W listopadzie zakończono m.in. dostawy szyn.
Remont tego fragmentu trasy uzyskał wsparcie ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład, a wykonawcą jest konsorcjum NDI Energy sp. z o. o. oraz NDI SA. Wykonawca dokłada starań, aby jak najszybciej zakończyć tę ważną dla Poznania inwestycję. Zgodnie z umową ta część prac ma zostać zakończona na przełomie maja i czerwca.
RB, MPK, ZTM