Testy zdane - tramwaje wracają [AKTUALIZACJA]

Galeria zdjęć z testów na ul. Fredry i Mielżyńskiego - grafika rozmowy
W piątek, 12 maja, przetestowano torowisko na moście Teatralnym oraz ulicach Fredry i Mielżyńskiego
Testy zdane - tramwaje wracają [AKTUALIZACJA]

W czwartek ulicą Św. Marcin przejechały tramwaje, w nocy przetestowano trasę Pestki, a w piątek, 12 maja, pojazdy MPK sprawdziły torowisko na moście Teatralnym oraz ulicach Fredry i Mielżyńskiego. W sobotę, 13 maja, od pierwszych porannych kursów tramwaje wrócą na te trasy. 

AKTUALIZACJA 13.05.2023

Od pierwszych porannych kursów tramwaje wróciły na trasę PST oraz do centrum - na ulice: Fredry, Mielżyńskiego i Św. Marcin. 

Więcej o zmianach od 13 maja można przeczytać w komunikacie Komunikacja publiczna od 13 maja

_______________________________________________________

Testy odbyły się z udziałem tramwajów z floty poznańskiego MPK. Na ul. Św. Marcin wyjechały pojazdy dwukierunkowe, ponieważ  właśnie one będą tam kursować. Z kolei w próbnych jazdach na trasie PST oraz przez Fredry i Mielżyńskiego wzięły już udział wszystkie tramwaje MPK.

- Przejazdy techniczne potwierdziły, że gruntownie przebudowane torowiska są gotowe na powrót stałych kursów. Zyskaliśmy trwałą, bezpieczną infrastrukturę, z której będziemy korzystać przez wiele kolejnych lat - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - W ramach podziękowań pasażerom za cierpliwość, jaką wykazali w miesiącach wyłączenia tras z ruchu, chciałbym wspólnie z wykonawcą przebudowy części Pestki, firmą NDI, zaprosić w sobotę na poznańskie szneki z glancem - dodaje prezydent. 

NDI zamówiło ponad 1000 drożdżówek, które będą rozdawane pasażerom na czterech przystankach PST - Al. Solidarności, Lechicka/Plaza, Kurpińskiego i Szymanowskiego - między godziną 9 i 10. 

FILM

Jak pojadą tramwaje?

W sobotę, 13 maja, od pierwszych porannych kursów tramwaje wrócą na trasy, po których nie jeździły od kilku miesięcy. Na PST pojadą wszystkie dotychczasowe linie, czyli 12, 14, 15 i 16. Trzy pierwsze kursować będą po swoich stałych trasach sprzed rozpoczęcia prac. Z kolei linią nr 16 będzie można dojechać przez ul Św. Marcin do Al. Marcinkowskiego, gdzie zlokalizowany będzie tymczasowy przystanek, z którego "szesnastka" pojedzie z powrotem na Piątkowo. 

Ruch wahadłowy umożliwi pasażerom przejazd ulicą Św. Marcin w obu kierunkach. Taki układ pozwoli na dojazd tramwajem z centrum przez Św. Marcin do Kaponiery podczas trwającej przebudowy trasy przez ul. 27 Grudnia i pl. Wolności. Przejazd w obu kierunkach umożliwi tymczasowa nakładka zamontowana na torowisku tramwajowym między ul. Gwarną a Kościuszki. Podczas czwartkowych testów sprawdzono jej działanie. Tramwaje przejechały także nowym prawoskrętem z ul. Towarowej w Św. Marcin. Po zakończeniu prac w centrum będzie on ważnym elementem sieci komunikacyjnej. Pozwoli na odciążenie Kaponiery w czasie remontów czy nagłych zdarzeń na ul. Roosevelta i Kaponierze. W przyszłości prawoskręt może stanowić element przedłużonej trasy tramwajowej przez Wolne Tory. 

Nowością dla pasażerów jest także bliźniaczy przystanek przy Zamku, obsługujący tramwaje jadące w kierunku ronda Kaponiera (wcześniej był tylko w stronę centrum). Przystanki będą stopniowo uzupełniane o docelową małą architekturę.

Przy Galerii MM z linii nr 16 będzie możliwość przesiadki na tramwaje linii nr 9 i 13 kursujące z przystanku Aleje Marcinkowskiego w kierunku Dębca i Starołęki.

Od 13 maja pasażerowie będą mieli do wyboru kilka linii tramwajowych jadących przez centrum. Korzystając z linii numer 7, 8 i 17 będzie można przejechać z mostu Teatralnego na drugą stronę Warty. "Siódemka", której trasa liczyć będzie aż 17,7 kilometrów, przejedzie przez najważniejsze ronda w mieście - Solidarności, Śródka, Rataje, Starołęka i Jana Nowaka Jeziorańskiego, by dojechać na Ogrody. "Ósemka" wróci na swoją tradycyjną trasę z Miłostowa przez centrum, na Górczyn. Z kolei "siedemnastka" pojedzie z Ogrodów, przez Jeżyce, most Teatralny i rondo Śródka na Zawady.

Prace w centrum

Przebudowa ul. Św. Marcin realizowana jest w ramach Programu Centrum. W torowisku zastosowana została technologia poprawiająca bezpieczeństwo i ograniczająca hałas. Szeroki zakres zadania obejmuje nie tylko torowisko tramwajowe, ale także przebudowę infrastruktury podziemnej, chodników i jezdni. Ważną częścią inwestycji jest także zieleń. Na ul. Św. Marcin między ul. Gwarną a al. Niepodległości posadzono 18 platanów i 12 wiązów i zieleń niską. W sumie na odcinku od ul. Gwarnej do mostu Uniwersyteckiego będzie rosło 49 drzew.

Uruchomienie trasy tramwajowej na ul. Św. Marcin potraktowano priorytetowo, pozostałe prace w ramach Programu Centrum będą jeszcze się toczyć. W dalszym ciągu należy zachować ostrożność w rejonie placu budowy i poruszać się wyznaczonymi trasami. Kontynuowane będą prace związane m.in. z nawierzchnią jezdni i chodników na ul. Św. Marcin między Gwarną a mostem Uniwersyteckim wraz ze skrzyżowaniem z al. Niepodległości i ul. Towarową. Prace będą realizowane także na skrzyżowaniu ul. Św. Marcin i Gwarnej oraz ul. Św. Marcin i Ratajczaka, które jest dostosowywane do przyszłej trasy tramwajowej w kierunku Wildy.

Torowiska tramwajowe w ulicach Fredry i Mielżyńskiego przebudowane zostały przez wykonawcę zakresu Programu Centrum obejmującego okolicę Okrąglaka i placu Wolności. Zużyta infrastruktura torowa wymieniona została na całym odcinku od mostu Teatralnego do pl. Cyryla Ratajskiego - zamontowane zostały nowe szyny, płyty torowe i sieć trakcyjna. Nową nawierzchnię zyskała platforma przystanku Most Teatralny od strony ul. Fredry. Ułożono również nową nawierzchnię bitumiczną jezdni przy torowisku między mostem a al. Niepodległości. Zmiany widać też na placu Cyryla Ratajskiego, gdzie oprócz torowiska i trakcji wymieniona została także nawierzchnia platform przystankowych. Ponadto pod ul. Mielżyńskiego jest nowa  infrastruktura wodno-kanalizacyjna.

Prace na ul. Fredry i Mielżyńskiego zostały skoordynowane z Programem Centrum, w ramach którego gruntownie przebudowywany jest węzeł przy Okrąglaku, gdzie zbiegają się torowiska z ulic Mielżyńskiego, Fredry, Gwarnej i 27 Grudnia. Tym samym wykorzystany na wymianę zużytej infrastruktury został czas, w którym tramwaje nie miały możliwości przejazdu przez ul. Fredry i Mielżyńskiego z uwagi na przebudowę węzła przy Okrąglaku. Zgodnie z zapowiedziami, priorytetem było wykonanie węzła w zakresie umożliwiającym przejazd tramwajów z ul. Fredry w ul. Mielżyńskiego i na odwrót. Dzięki temu będą one mogły wrócić na trasę między mostem Teatralnym a pl. Ratajskiego już w połowie maja.

Czas, w którym tramwaje nie mogą skręcić z ul. Roosevelta w most Teatralny, wykorzystało także MPK Poznań na wymianę łuków na torowisku. Szyny w tym miejscu były już mocno zużyte. Ich wymianę zaplanowano podczas obecnego zamknięcia tej części torowiska, tak by nie powodować dodatkowych utrudnień dla pasażerów.

Nowa Pestka po 25 latach

Remont trasy PST po 25 latach intensywnego użytkowania był konieczny. Prace - z uwagi na dofinansowanie - podzielono na dwa odcinki: roboty od ul. Roosevelta do przystanku Słowiańska zrealizowała firma PORR SA, natomiast od Słowiańskiej do Szymanowskiego (remont tego odcinka uzyskał wsparcie ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład w kwocie 25,5 mln zł) konsorcjum NDI Energy sp. z o. o. oraz NDI SA.

Nowa trasa to nie tylko wyższy komfort i bezpieczeństwo. Po zakończeniu prac Poznański Szybki Tramwaj znów będzie... szybki. Pestką na wybranych odcinkach będzie można bezpiecznie podróżować z prędkością nawet 70 kilometrów na godzinę, czyli taką, jaka była zakładana pierwotnie. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii ograniczony zostanie również hałas.

Część wyremontowanej trasy PST pomiędzy mostem Teatralnym a przystankiem Słowiańska została udostępniona wcześniej niż zakładano, czyli już 24 grudnia 2022 roku. Od tego czasu znów tramwaje kursują między centrum miasta a przystankiem Słowiańska. Od 13 maja pojadą całą trasą do pętli na os. Sobieskiego.

Wkrótce zostaną przedstawione szczegóły dotyczące linii, które wrócą na PST, a także przygotowywanego nowego układu komunikacyjnego obowiązującego od 13 maja.

Prace jeszcze trwają

Choć tramwaje wrócą na PST i do centrum już 13 maja, nie oznacza to całkowitego zakończenia prac. W związku z dążeniem do jak najszybszego oddania do eksploatacji tych newralgicznych dla mieszkańców trasy, po wznowieniu ruchu tramwajowego będą trwały jeszcze prace wokół. Powinny się one zakończyć w czerwcu.

Ul. Św. Marcin między Gwarną a mostem Uniwersyteckim nadal pozostanie placem budowy, dlatego należy zachować szczególną ostrożność. Kontynuowane będą tam prace w ramach Programu Centrum, m.in. związane z nawierzchnią jezdni i chodników. Zakończenie robót na tym odcinku planowane jest na lato.