Specjalne auto skanowało reklamy w Poznaniu

Specjalne auto skanowało reklamy w Poznaniu - grafika rozmowy
Specjalne auto skanowało reklamy w Poznaniu
Specjalne auto skanowało reklamy w Poznaniu

Ponad 300 km dróg w stolicy Wielkopolski przeskanował specjalny samochód wyposażony w kamerę 360 stopni. Zebrane dane pomogą ustalić, gdzie znajdują się nośniki reklamowe oraz ile ich jest. Ułatwi to późniejszą egzekucję przepisów uchwały krajobrazowej.

Fotorejestracja ulic miasta odbyła się przy pomocy samochodu wyposażonego w kamerę sferyczną HD (360 stopni) oraz układ geopozycjonowania. Efektem skanowania jest chmura punktów 3D. Umożliwia ona precyzyjne odwzorowanie ulicy i pasa drogowego. Podobne systemy wykorzystuje Google do tworzenia swoich map. 

Auto przeskanowało ok. 330 km najważniejszych dróg na terenie Poznania. Wiedza o lokalizacji reklam pomoże pracownikom urzędu w egzekwowaniu przepisów uchwały, w tym nakładaniu kar na podmioty zarządzające nośnikami niezgodnymi z obowiązującym prawem. 

W stolicy Wielkopolski firmy reklamowe i przedsiębiorcy mają jeszcze osiem miesięcy na zaadaptowanie swoich nośników do wymogów uchwały krajobrazowej - 5 sierpnia mija roczny okres dostosowawczy. 

Poznaniacy mogli już wcześniej spotkać samochód do fotorejestracji na miejskich ulicach. W 2022 roku Miasto zdecydowało się na przetestowanie tego rozwiązania i przeprowadzenie pilotażowego skanowania fragmentu ulicy Grunwaldzkiej. 

Tego typu metody są używane w miastach m.in. do weryfikacji tablic rejestracyjnych samochodów w strefach płatnego parkowania, a także do inwentaryzacji nośników reklamowych. 

WIDEO

Porządkujemy miasto

Uchwała krajobrazowa dzieli Poznań na cztery obszary. Pierwszy z nich, staromiejski, obejmuje Stary Rynek i okolice oraz Chwaliszewo i Śródkę. Drugi to obszar centrum i historycznych dzielnic, obejmujący centrum miasta, Łazarz, Jeżyce, Wildę, Grunwald, a także część Starych Winograd, Sołacza, Łęg Dębińskich i osiedla Główna. Do kolejnego - zurbanizowanego - zaliczane są pozostałe osiedla mieszkaniowe oraz tereny, gdzie dominują usługi i przemysł. Uchwała wyróżnia także obszar przyrodniczy, który wpisuje się w klinowo-pierścieniowy system zieleni.

Dla każdego z tych obszarów wyznaczono różne zasady sytuowania reklam, małej architektury i ogrodzeń. Jednakowy za to jest okres dostosowania nośników i innych elementów do zapisów uchwały - wynosi on 12 miesięcy od dnia wejścia w życie dokumentu.

Informacje przybliżające zapisy uchwały krajobrazowej można znaleźć na stronie www.poznan.pl/krajobrazowa.

JZ