Rusza budowa wiaduktu przy ul. Lutyckiej

Wizualizacja - grafika rozmowy
Pod koniec stycznia rozpocznie się realizacja ważnej inwestycji dla mieszkańców północno-zachodniej części Poznania - powstaną wiadukty, dzięki którym znikną uciążliwe przejazdy kolejowe na ulicach Lutyckiej i Golęcińskiej
Rusza budowa wiaduktu przy ul. Lutyckiej

Pod koniec stycznia rozpocznie się realizacja ważnej inwestycji dla mieszkańców północno-zachodniej części Poznania. Powstaną wiadukty, dzięki którym znikną uciążliwe przejazdy kolejowe na ulicach Lutyckiej i Golęcińskiej. W pierwszej kolejności wykonawca wprowadzi czasową organizację ruchu w rejonie ul. Lutyckiej. Zmiany będą obowiązywać od wtorku, 30 stycznia.

- Nikogo nie trzeba przekonywać, że budowa wiaduktów przy ul. Lutyckiej i Golęcińskiej to bardzo ważna i wyczekiwana inwestycja dla mieszkańców Strzeszyna i okolic. Po ich powstaniu linia kolejowa łącząca Poznań z Piłą nie będzie już przeszkodą w codziennej drodze do pracy czy szkoły wielu mieszkańców północno-zachodniego Poznania. Skończy się długie oczekiwanie na otwarcie szlabanu przy przejazdach kolejowych - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. 

Umowa z wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą prac została podpisana w grudniu 2023 roku. Od tego momentu zajmował się on, w porozumieniu z odpowiednimi jednostkami miejskimi, opracowaniem projektu czasowej organizacji ruchu.

- Wykonawca inwestycji przygotowuje się do przejęcia placu budowy i wprowadzenia pierwszych zmian dla kierowców. Prace rozpoczną się od utwardzania dojazdów do budowy i organizacji zaplecza, a następnie zakres robót będzie stopniowo poszerzany. Wiosną ruszy budowa drugiego wiaduktu, czyli w ciągu ul. Golęcińskiej. Dalej prace będą już realizowane równolegle i zakończą się w podobnym czasie - zapowiada Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Organizacja ruchu

Od 30 stycznia obowiązywać będzie ograniczenie prędkości na odcinku ul. Lutyckiej w rejonie przejazdu kolejowego oraz na przylegających do tej ulicy odcinkach ul. Podolańskiej i Szczawnickiej. Prędkość zostanie tam ograniczona do 30 km/h. Ponadto wprowadzone zostanie oznakowanie wjazdów na budowę i wyjazdów z niej. W kolejnych krokach wykonawca przystąpi do budowy tymczasowego przejazdu wzdłuż ul. Lutyckiej w rejonie ul. Szczawnickiej, po stronie wschodniej (tj. od ronda Obornickiego). W dalszych etapach ruch odbywał się będzie właśnie tymczasowym przejazdem. Należy spodziewać się także zamknięcia odcinka ul. Podolańskiej, który zostanie przebudowany. Terminy wprowadzenia kolejnych zmian będą podawane z wyprzedzeniem. 

Koniec stania przed szlabanem

Celem rozpoczynającej się inwestycji jest poprawa komunikacji w północno-zachodniej części Poznania oraz przejazdu drogą krajową nr 92. Polegać będzie ona na przebudowie układu drogowego od ul. Homera do ul. Szczawnickiej. Kierowcy bezkolizyjnie przejadą nie tylko nad torami kolejowymi, ale i nad ul. Podolańską. W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy odcinek tej ulicy wzdłuż torów kolejowych - między ulicami Szczawnicką a Lutycką. Z kolei ul. Szczawnicka zostanie wyremontowana od ul. Lutyckiej do ul. Podolańskiej, a skrzyżowanie z ul. Lutycką zyska sygnalizację świetlną. Ponadto pod wiaduktem, po obu stronach, równolegle do torów kolejowych powstaną ciągi pieszo-rowerowe. Nad torowiskiem przy ul. Lutyckiej wybudowana zostanie także kładka pieszo-rowerowa, która zapewni bezpieczny i wygodny dostęp do zielonych terenów rekreacyjnych w rejonie pobliskiego fortu oraz do osiedli mieszkaniowych na Strzeszynie.   

Drugą częścią inwestycji jest budowa wiaduktu przy ul. Golęcińskiej. Jego rozpoczęcie planowane jest na wiosnę. Powstanie on na północ od obecnego przejazdu przez torowisko kolejowe, czyli bliżej ul. Lutyckiej. Wraz z nim przebudowane także zostaną drogi dojazdowe, powstanie infrastruktura pieszo-rowerowa.

W ramach inwestycji przebudowane zostanie także rondo na skrzyżowaniu ulic Literackiej i Koszalińskiej. Te prace zostały ujęte w ogłoszeniu przetargowym jako prawo opcji i miasto zdecydowało się z niego skorzystać.

Inwestycja realizowana jest przy współpracy ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe. Zakończenie prac planowane jest na IV kwartał 2025 r.

PIM