- Montaż balustrad rozpoczyna się na moście między Berdychowem a Ostrowem Tumskim. Wykonawca przygotował tam prowadnice, których zadaniem będzie utrzymanie szyb ze szkła hartowanego stanowiących balustrady. Na powierzchniach bocznych łuku i pomostu krótszej konstrukcji widzimy już malowanie w docelowym kolorze. Równolegle na moście układana jest nawierzchnia z żywicy, po której będą poruszać się piesi i rowerzyści. Przygotowania do takich prac trwają także na dłuższym moście, łączącym Ostrów Tumski i Chwaliszewo. To wszystko pokazuje, że jesteśmy już w fazie bardzo zaawansowanych prac, a zakończenie tej inwestycji jest coraz bliżej - mówi Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Na dłuższym moście - nad Wartą - wykonawca zajmuje się również przygotowaniem miejsc na balustrady oraz wnęk pod odwodnienie. Zakończyły się także prace związane z zabezpieczeniem antykorozyjnym styków montażowych otworów technologicznych na powierzchni pomostu. To miejsca, które m.in. umożliwiały wejście spawaczom, a także umieszczono w nich infrastrukturę liniową w rurach osłonowych. Na dłuższym moście rozpoczęły się też prace związane z montażem elementów zbierających wodę.
Balustrady wyposażone będą w pochwyty, w których przewidziana jest instalacja oświetleniowa. Takie rozwiązanie uatrakcyjni przeprawę, gdyż punkty świetlne będą estetycznie wkomponowane w balustrady. Dobór opraw i opracowanie właściwego technicznie rozwiązania przeprowadzono we współpracy z Zakładem Metrologii, Elektroniki i Techniki Świetlnej Politechniki Poznańskiej.
Obie konstrukcje opierają się na przyczółkach, a dotychczas wykorzystywane podpory, ze względu na swój tymczasowy charakter, zostały zdemontowane. Projektanci postawili na minimalistyczny styl, wyrazisty w formie i oszczędny w detalu, dlatego wybór odpowiednich balustrad i oświetlenia był bardzo istotny.
Zespołowi projektowemu w składzie: Błażej Szurkowski (SKI Studio), Jerzy i Bartosz Gurawski (ARPA), Maciej Sokolnicki (MS86A) oraz Adam Turczyn, zależało na wykonaniu dwóch smukłych, zawieszonych nad lustrem wody wstęg, bez stosowania podpór pośrednich zakłócających widoki na Katedrę, Ostrów Tumski, most św. Rocha czy kampus Politechniki Poznańskiej.
- Na obiektach mostowych zostały zaprojektowane balustrady ze szkła, dające efekt pełnej przezierności nie zaburzającej geometrii obiektu. Elementem zwieńczającym jest delikatny w formie aluminiowy pochwyt, który dzięki szklanej podstawie wizualnie unosi się ponad płaszczyznę mostów. W płaskim korpusie pochwytu ukryta została oprawa typu LED z pełnym okablowaniem, pełniąca funkcję oświetlenia użytkowego, stanowiącego dodatkowy element iluminacji - wyjaśnia zespół projektowy.
Konstrukcje mają jednakową strukturę i tworzą spójną kompozycję przestrzenną, szczególnie czytelną z perspektywy mostu Rocha i południowych terenów nadwarciańskich. Ułatwią komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Technicznie przeprawa składa się z dwóch konstrukcji. Ta nad Wartą liczy 165 metrów długości, a druga, nad Kanałem Ulgi - 117 metrów.
PIM