Dąbrowskiego, Głogowska, Grunwaldzka, Starołęcka, Jana Pawła II i rondo Śródka - to miejsca w Poznaniu, w których najczęściej dochodzi do zderzeń samochodów osobowych z tramwajami. Tylko w pierwszym półroczu 2022 roku takich kolizji było niemal 190. Powód? Pośpiech, nieuwaga, roztargnienie. W języku prawniczym: niezachowanie ostrożności, wymuszenie pierwszeństwa.
- Rozpoczęła się jesień, a to szczególnie trudna dla komunikacji tramwajowej pora roku. Tramwaj, jadąc z prędkością 50 kilometrów na godzinę, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych zatrzyma się dopiero po ok. 60 metrach. Na mokrej bądź oblodzonej szynie, zasypanej liśćmi, droga hamowania znacznie się wydłuża - mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań. - Dlatego właśnie teraz rozpoczynamy drugą edycję kampanii "Rozejrzyj się i ŻYJ!". Chcemy przypomnieć uczestnikom ruchu, że w zderzeniu z tramwajem nie mają szans, poprzez nierozważne zachowania narażają nie tylko siebie, ale i osoby korzystające z komunikacji miejskiej.
Zgodnie z przepisami kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania równorzędnego, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo. Tego przepisu nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża.
- Kierowcy przed wjazdem na przejazd tramwajowy zawsze powinni upewnić się, czy nie nadjeżdża pojazd szynowy - mówi Anna Bręk, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu. - I chodzi nie tylko o sam fakt przestrzegania przepisów, ale także o życie i zdrowie wielu osób. Zderzenie samochodu z tramwajem może mieć fatalne skutki nie tylko w odniesieniu do osób podróżujących autem, ale i podróżujących środkiem komunikacji zbiorowej. Dlatego zależy nam na budowaniu wśród uczestników ruchu świadomości, że tramwaj potrzebuje do zatrzymania znacznie dłuższej drogi hamowania, aniżeli na przykład samochód.
https://www.youtube.com/watch?v=vwQeLQhhz5I
- Motorniczy nie ma możliwości wykonania żadnego innego manewru niż tylko użycie dzwonka a w skrajnych przypadkach wdrożenie nagłego hamowania, które pozwala uniknąć stłuczki bądź osłabić zderzenie, ale jednocześnie doprowadza do tego, że pasażerowie przewracają się, spadają z siedzeń, uderzają się o poręcze czy urządzenia, doznając nieraz ciężkich urazów - mówi Krzysztof Dostatni: - Nasza kampania ma na celu ograniczenie do minimum takich sytuacji. Poprzez filmy edukacyjne, ulotki oraz specjalnie oklejony tramwaj będziemy ostrzegać przed takimi sytuacjami.
- Bardzo nas cieszy inicjatywa MPK Poznań i możliwość współpracy w zakresie bezpieczeństwa na przejazdach przez torowiska tramwajowe - mówi Anna Bręk. - Na co dzień bierzemy udział w działaniach profilaktycznych, ale też wyjaśniamy przebieg i okoliczności zdarzeń. Wiemy, że wielu z nich można byłoby uniknąć, gdyby nie nieuwaga, nieostrożność, pośpiech. Wierzę, że nasza kampania przyczyni się do podniesienia świadomości w tym zakresie.
Rozejrzyj się i ŻYJ! - to nazwa kampanii prowadzonej przez MPK Poznań i Komendę Miejską Policji w Poznaniu (jej nazwa nawiązuje do akcji prowadzonej na przejazdach kolejowych). W 2021 roku działania poświęcone były przede wszystkim pieszym, którym przypominaliśmy, że wchodząc na przejście nie mają pierwszeństwa przed tramwajem.
MPK