Działalność związku zapewni publiczny transport zbiorowy między powiatami i gminami województwa wielkopolskiego. Dzięki temu zagwarantowane będą połączenia, pozwalające na sprawną komunikację ich mieszkańców.
Uczestnikami mają być 23 samorządy: powiat poznański, Poznań, powiaty grodziski, kościański, nwotomyski i obornicki oraz gminy: Rogoźno, Buk, Czempiń, Dopiewo, Duszniki, Grodzisk Wielkopolski, Kórnik, Kuślin, Miedzichowo, Międzychód, Mosina, Oborniki, Stęszew, Suchy Las, Śmigiel, Śrem i Tarnowo Podgórne.
"Wielkopolski Transport Regionalny" powstanie do kwietnia 2021 roku, a zacznie działać w lipcu. Będzie miał własną osobowość prawną, a Miasto - za zgodą radnych - przekaże mu nieodpłatnie akcje spółki PKS Poznań S.A. Koszty transportu będą pokrywane przez wszystkich uczestników, proporcjonalnie do tego, jak często i jak długo będą jeździć autobusy na terenie każdej z gmin.
Do końca roku każda gmina, która wyraziła chęć dołączenia do związku, powinna przyjąć jego statut. Poznańscy radni zrobili to we wtorek, 8 grudnia, podczas sesji.
Już w marcu 2019 r. Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, poinformował starostów, burmistrzów i wójtów, że lokalny PKS notuje bardzo złe wyniki finansowe. Pod uwagę brano nawet jego likwidację, ponieważ Miasta Poznań nie było stać na finansowanie przewozów autobusowych dla okolicznych gmin i powiatów, które w ogóle nie miały udziału w kosztach.
W toku kolejnych spotkań Miasto Poznań oraz część powiatów i gmin obsługiwanych przez spółkę zadeklarowała chęć powołania celowego związku powiatowo-gminnego, który miał przejąć nieodpłatnie akcje poznańskiego PKS. Do tego czasu konieczne było podpisanie porozumienia międzypowiatowego, aby stworzyć sieć linii autobusowych, szczególnie tam gdzie nie dociera Poznańska Kolej Metropolitalna.
1 września 2019 r. poznański PKS przeszedł pod opiekę powiatu poznańskiego, a 26 września podpisano porozumienie. Było ono pierwszym krokiem do utworzenia związku powiatowo-gminnego, na który właśnie zgodzili się radni.
AW