Przetarg na autobusy z napędem wodorowym ogłoszony

Galeria zdjęć autobusy wodorowego pokazywanego w Poznaniu w 2019 roku - grafika rozmowy
W 2019 roku w Poznaniu jedna z firm produkujących autobusy wodorowe prezentowała swój pojazd z takim napędem
Przetarg na autobusy z napędem wodorowym ogłoszony

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu ogłosiło przetarg na dostawę nowych, niskopodłogowych, przyjaznych środowisku autobusów miejskich o napędzie elektrycznym zasilanych wodorem. Toczy się również postępowanie na dostawy i dystrybucję paliwa wodorowego.

MPK Poznań zamierza kupić do 25 autobusów o standardowej długości 12 metrów - 22 plus dodatkowo do 3 sztuk jako prawo opcji. Poza nowoczesnym, zeroemisyjnym napędem, pojazdy będą wyposażone podobnie, jak pozostałe z floty MPK Poznań. Będą to więc pojazdy niskopodłogowe, z rampą dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Autobusy będą też posiadały nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring i klimatyzację całopojazdową.

-  Zakup autobusów z napędem wodorowym to kolejny ważny krok ku czystszemu powietrzu i w stronę ekologicznego transportu publicznego - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania. - Jeśli oba prowadzone przez MPK Poznań postępowania przetargowe, na dostawy wodoru i autobusów, zakończą się po naszej myśli, to już za półtora roku na nasze ulice wyjadą pierwsze zeroemisyjne autobusy wodorowe - dodaje prezydent. 

Autobusy wodorowe - jak zwykło się mawiać o tego typu pojazdach, to de facto autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym, które pełni funkcję "elektrowni" na pokładzie pojazdu. Uzyskany prąd napędza pojazd, a jedynymi produktami reakcji zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna.

Zasięg autobusów wodorowych jest porównywalny do zasięgu pojazdów z napędem konwencjonalnym. Oznacza to, że pojazdy - w przeciwieństwie do autobusów elektrycznych bateryjnych - nie wymagają ładowania na końcówkach tras i będą mogły być wykorzystywane na wszystkich liniach komunikacyjnych obsługiwanych przez MPK Poznań.

- Autobusy wodorowe to zupełnie nowy rodzaj taboru i całkowicie nowe doświadczenia. Zależy nam na tym, aby dobrze przygotować się do eksploatacji pojazdów wodorowych i zadbać o bezpieczeństwo pracowników i podróżnych. Dlatego wybrany w postępowaniu przetargowym wykonawca nie tylko dostarczy nam pojazdy, ale również przeszkoli pracowników w tym kierowców i pracowników zaplecza technicznego zakresie ich obsługi - mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.

Przypomnijmy, że wcześniej, pod koniec stycznia tego roku, ogłoszone zostało postępowanie na dostawę i dystrybucję paliwa wodorowego w szacunkowej ilości 1,8 tony (z możliwością ewentualnego zwiększenia zamówienia). Dostawy paliwa mają rozpocząć się w trzecim kwartale 2023 roku, czyli wtedy, gdy do przedsiębiorstwa zaczną docierać pierwsze autobusy wodorowe, i trwać do połowy 2038 roku. Będą mogły być realizowane albo na zewnętrznej stacji tankowania paliwa wodorowego, do której czas dojazdu autobusem z zajezdni przy ul. Warszawskiej nie będzie przekraczał 20 minut, albo na stacji wybudowanej przez dostawcę na terenie zajezdni przy ul. Warszawskiej. Czas tankowania jednego pojazdu łącznie z wszystkimi czynnościami dodatkowymi nie może być dłuższy niż 20 minut. Tankowanie autobusów odbywać się będzie przede wszystkim w porze nocnej.

Zakup autobusów wodorowych możliwy jest dzięki uzyskaniu przez MPK Poznań dofinansowania z programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej  pod nazwą "Zielony transport publiczny", którego celem jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie.

Warto wiedzieć

  • Obecnie spośród ponad 330 autobusów miejskich MPK Poznań, 58 pojazdów (ponad 17 proc.) to autobusy elektryczne, bateryjne. 
  • Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, docelowy udział pojazdów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów (na poziomie 30 proc.) powinien być osiągnięty w roku 2028.
  • Ustawa przewidziała okresy przejściowe, dla których określone poziomy udziału pojazdów zeroemisyjnych we flocie wynoszą co najmniej 5 proc. od 2021 roku, co najmniej 10 proc. od 2023 roku i 20 proc. od 2025 roku.

RB, MPK