- Prace na ul. 28 Czerwca 1956 r. to drugi etap inwestycji, który zaczął się od zmian na ul. Wierzbięcice. W tym przypadku jednak nie zachowamy przejezdności, droga do skrzyżowania z ul. Kilińskiego i Krzyżową będzie całkowicie zamknięta. Pozwoli to nam szybciej zrealizować prace. Zakładamy, że ulica z nowym torowiskiem, jezdnią i chodnikami będzie dostępna w połowie przyszłego roku - mówi Tomasz Płóciniczak, dyrektor ds. przygotowania i realizacji inwestycji w spółce Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Pierwsze prace na ul. 28 Czerwca 1956 r. już się zaczęły. Do tej pory nie miały jednak wpływu na przejazd tramwajów i nie wymagały także zamknięcia dla samochodów. 13 grudnia przestaną tędy jeździć tramwaje i auta, co pozwoli na rozbiórkę torowiska oraz sfrezowanie starej nawierzchni jezdni. Obowiązkiem wykonawcy inwestycji będzie zapewnienie tzw. drogi życia dla pojazdów służb ratowniczych. Do dyspozycji pieszych będą tymczasowe przejścia umożliwiające bezpieczne dojście do posesji.
Wraz z wyłączeniem ul. 28 Czerwca 1956 r. na przebudowywanym odcinku, zamknięte zostaną skrzyżowania z ulicami: Przemysłową, Sikorskiego oraz św. Jerzego - będzie można na nich jedynie zawrócić. Objazd wschodnią częścią Wildy wytyczony zostanie ulicami Czajczą, Dolna Wilda i Chłapowskiego dla jadących w stronę Dębca, a w przeciwnym kierunku (centrum miasta), przez ulice: Krzyżową, Dolna Wilda i Czajczą. Alternatywą są objazdy w zachodniej części, które biegną ulicami Bergera, Roboczą i Fabryczną, a także Prądzyńskiego i Czarnieckiego.
Od 13 obowiązywał będzie nakaz jazdy w lewo z ul. Wierzbięcice w ul. Czajczą. Z ul. Górna Wilda w ul. Wierzbięcice możliwy będzie skręt w prawo w stronę centrum miasta oraz skręt w lewo w kierunku ul. Czajczej. Obowiązywał będzie również nakaz jazdy w lewo z ul. św. Jerzego w ul. Wierzbięcice. Ponadto wprowadzony zostanie zakaz zatrzymywania się i postoju na ul. św. Jerzego na odcinku od ul. 28 Czerwca 1956 r. do ul. Wierzbięcice oraz na ul. Sikorskiego od 28 Czerwca 1956 r. do Prądzyńskiego.
Wprowadzone ograniczenia pozwolą przeprowadzić planowane prace instalacyjne (związane z wykopami) oraz torowe w możliwie najkrótszym czasie. Wykonawca robót na podstawie doświadczeń z ul. Wierzbięcice wskazuje, że pozostawienie ruchu samochodowego wydłużyłoby czas prac i związanych z nimi utrudnień nawet dwukrotnie.
Torowisko w ul. 28 Czerwca 1956 r. zostanie gruntownie przebudowane, wymieniona zostanie również sieć trakcyjna. Podobnie jak na ul. Wierzbięcice, zastosowana będzie technologia ograniczająca hałas i drgania. Zmienią się również przystanki komunikacji miejskiej, które dostosowane będą do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przy rynku Wildeckim - w wyniku przeniesienia przystanków z ul. Wierzbięcice i Górna Wilda - planowany jest zintegrowany węzeł przesiadkowy z przystankami w formie antyzatok.
Pojawi się tam również parking na rowery. Wszystkie odnowione przystanki na przebudowywanym odcinku zostaną wyposażone w tablice informacji pasażerskiej. Sprawniejszą jazdę tramwajów umożliwi odseparowanie ruchu samochodowego od torowiska (poza odcinkiem przebiegającym przez rynek Wildecki).
Po obu stronach torowiska będzie jednopasowa jezdnia uwzględniająca ruch rowerowy. Jezdnia, miejsca parkingowe jak i chodniki zyskają nową nawierzchnię. Całość uzupełni mała architektura oraz zieleń, w tym kilkanaście drzew. Na odcinku między ul. Sikorskiego a ul. Krzyżową i Kilińskiego (poza skrzyżowaniem z ul. św. Jerzego) torowisko będzie zielone tak, jak na ul. Wierzbięcice.
Więcej o zmianach w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej na stronie ZTM Poznań.
PIM