- Kończymy kolejną, ważną inwestycję w naszym mieście. Kierowcy mogą już korzystać z wszystkich pasów na drogach dojazdowych oraz na samym rondzie. Priorytetem jest jednak komunikacja publiczna, dlatego całe przebudowane torowisko tramwajowe udostępniliśmy już w grudniu. Stopniowo oddajemy do użytku również wygodne chodniki i drogi rowerowe. Nie zabraknie oczywiście także nowych nasadzeń zieleni - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Od poniedziałku kierowcy mogą poruszać się wszystkimi pasami ruchu między rondem a mostem Królowej Jadwigi. Udostępniony został też ostatni zamknięty pas na ul. Krzywoustego od strony Kórnika (służący do jazdy przez rondo Rataje na wprost, do centrum miasta). W efekcie zmian wprowadzonych podczas przebudowy kierowcy zyskali więcej pasów ruchu. Wjazd na rondo z trzech stron umożliwiają po cztery pasy, a od ul. Jana Pawła II - pięć.
- W ubiegłym tygodniu pogoda pozwoliła na ułożenie ostatniej warstwy nawierzchni północnej jezdni ul. Krzywoustego między rondem a mostem Królowej Jadwigi, a także południowej - od mostu do ul. Jurackiej. Oznacza to, że obie jezdnie są gotowe i możemy udostępnić je kierowcom. Prosimy jednak o zachowanie ostrożności, bo wprowadzane będzie jeszcze m.in. docelowe oznakowanie na jezdni - mówi Tomasz Płóciniczak, dyrektor ds. przygotowania i realizacji inwestycji w spółce Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Wykonawca będzie wprowadzał docelowe, grubowarstwowe oznakowanie poziome przy sprzyjających warunkach atmosferycznych. Tam, gdzie nie ma jeszcze malowań, należy stosować się do oznakowania pionowego. Na rondzie odbywają się również testy sygnalizacji świetlnej, które mogą wiązać się z jej chwilowym wyłączeniem.
Ponadto prowadzone będą jeszcze prace wewnątrz pierścienia ronda związane z urządzaniem zieleni, w tym czasie pas wewnętrzny przeznaczony dla autobusów będzie wyłączony z ruchu. W dalszym ciągu obowiązuje zakaz poruszania się pojazdów ciężarowych. Stałą organizację ruchu wprowadzono także na moście Królowej Jadwigi, gdzie do dyspozycji kierowców będą po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.
Po weekendowej przerwie, na torowisko w poniedziałek wróciły także tramwaje. Dobiegają końca również prace na przystankach od strony mostu Królowej Jadwigi, czyli przy ul. Serafitek i przed rondem. Udostępnione zostaną na początku kwietnia. Po zakończeniu wszystkich robót na peronach, w rejonie ronda Rataje autobusy i tramwaje będą mogły zatrzymywać się na tych samych przystankach, które dodatkowo zostały wydłużone. Takie rozwiązanie usprawni przesiadki między tymi środkami transportu. Po torowisku będą mogły jeździć także autobusy komunikacji miejskiej.
Wkrótce wykonawca przystąpi do układania nawierzchni ostatnich odcinków nowych dróg rowerowych, które powstają po obu stronach ul. Krzywoustego między rondem a mostem. Z kolei piesi korzystają już z nowych chodników.
Pozostałe fragmenty ulic dochodzących do ronda zostały przebudowane w poprzednich etapach i są do dyspozycji mieszkańców. Odcinek pomiędzy rondem a mostem Królowej Jadwigi był czwartym i ostatnim przewidzianym do przebudowy. Wiosną wykonywane będą jeszcze roboty, które nie wymagają zmian organizacji ruchu, takie jak np. nasadzenia zieleni, prace teletechniczne i wykończeniowe.
Rondo Rataje jest bardzo ważnym węzłem komunikacyjnym na mapie Poznania, dlatego inwestycja została podzielona na etapy. W pierwszej kolejności prace toczyły się na ul. Jana Pawła II, a ostatnim krokiem jest kończąca się przebudowa ul. Krzywoustego, na odcinku między mostem Królowej Jadwigi a rondem. W zakres inwestycji wchodzi nie tylko modernizacja torowiska i jezdni, ale też oświetlenie drogowe, monitoring wizyjny, kanalizacja teletechniczna. Przed rozpoczęciem zasadniczych prac na rondzie wymieniono nawierzchnię dworca autobusowego Rataje, na którym perony zostały wyremontowane i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wszystkie roboty porządkowe i wszelkie formalności kończące inwestycję odbędą się tej wiosny.
Więcej o zmianach w komunikacji tramwajowej na stronie poznan.pl
RB, PIM