Konkurs "Innowacyjny Samorząd" powstał, by nagrodzić miasta i gminy, które mogą pochwalić się nowoczesnymi projektami. Jego organizatorem jest Serwis Samorządowy PAP. W tym roku wpłynęły aż 244 zgłoszenia z całej Polski.Wśród nich były inteligentne rozwiązania dotyczące zarządzania miejską infrastrukturą oraz projekty związane z rozwojem e-usług. Poznański "Internetowy Asystent Radnego Osiedlowego" (IARO) zdobył wyróżnienie w kategorii "duże miasta".
Poznańskie narzędzie pozwala na równy i szybki dostęp do korespondencji adresowanej do organów osiedli wszystkim radnym osiedlowym, którzy mają pocztę elektroniczną. Dzięki niemu można sprawnie przekazywać im zawiadomienia o sesjach rady osiedla (wraz ze wszystkimi materiałami, np. porządkiem obrad czy projektami uchwał). Z kolei Wydziałowi Wspierania Jednostek Pomocniczych Miasta narzędzie daje możliwość skontrolowania, czy radny osiedlowy przeczytał komunikat w IARO
Każdy radny otrzymuje indywidualny login i hasło, dzięki któremu może zalogować się do własnego profilu w IARO. Składa się on z czterech zakładek. W pierwszej z nich - "Moje materiały" - można znaleźć podzielone na kategorie komunikaty rozsyłane przez pracowników Wydziału Wspierania Jednostek Pomocniczych Miasta UMP.
Kolejna zakładka, "Moja Rada", zawiera informacje o sesjach, zawiadomienia o nich, archiwum, uchwały i protokoły. W trzeciej "Informacje od Zarządu" znajdują się linki do uchwał w BIP oraz do komunikatów zarządu osiedla. Wreszcie w czwartej zakładce, o nazwie "Rada Miasta Poznania", są linki do informacji dotyczących sesji, komisji i uchwał RMP.
Każdy radny ma możliwość filtrowania informacji przy pomocy tagów i według daty. Może też zdecydować, z jakich działów chce otrzymywać powiadomienia o publikacji nowego komunikatu.
Uruchomienie platformy IARO pozwoliło w dużym stopniu ograniczyć dokumentację papierową przekazywaną do radnych.
W Poznaniu działają 42 rady osiedlowe, a każda z nich składa się z kilkunastu członków. W sumie w Poznaniu działa ok. 670 radnych osiedlowych. Wszyscy mają założone indywidualne konta w systemie. Logują się tylko do swojego profilu, w którym mają spersonalizowane komunikaty. Przeciętnie radny otrzymuje tygodniowo kilkanaście załączników z dokumentacją dotyczącą spraw osiedlowych.
Internetowy Asystent Radnego Osiedlowego został zrealizowany z inicjatywy Wydziału Wspierania Jednostek Pomocniczych Miasta UMP przez Biuro Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa UMP przy współpracy z Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym. Wyróżnienie odebrał Michał Łakomski, pełnomocnik prezydenta ds. Smart City.
AW