W kategorii miast powyżej 300 tys. mieszkańców Poznań zajął drugie miejsce, tuż za Warszawą. W całym rankingu stolica Wielkopolski pochwalić się może najwyższą jakościową oceną działań miasta - ze szczególnym naciskiem na stworzenie regulacyjnych ram funkcjonowania mobilności współdzielonej.
- Drugie miejsce w rankingu miast przyjaznych mobilności współdzielonej to duży sukces, jednak na tym nie poprzestajemy. Nieustannie dążymy do rozwoju Poznania na każdym polu. Inwestujemy w nowoczesny i ekologiczny transport publiczny, remontujemy jezdnie, budujemy nowe drogi rowerowe. Wspieramy także działania z zakresu carsharingu czy wypożyczania pojazdów elektrycznych. To tylko nieliczne z wielu działań, które podejmujemy, by poprawiać komfort przemieszczania się po mieście - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Miasta oceniane były w czterech obszarach. Pierwszy z nich to dywersyfikacja transportu, w której pod uwagę brane były m.in. dostępność transportu zbiorowego, mechanizmy wsparcia dla mobilności współdzielonej, a także wskaźnik motoryzacji indywidualnej. W kolejnym oceniano plany zrównoważonej mobilności miejskiej oraz obecność mobilności współdzielonej w miejskim prawie.
Kolejna kategoria dotyczyła infrastrukturalnych warunków dla mobilności współdzielonej, takich jak wsparcie lub restrykcje dla ruchu i postoju pojazdów, a także rozwój infrastruktury dla tej kategorii transportu. Ostatni obszar oceny dotyczył zarządzania mobilnością współdzieloną w oparciu o dane rzeczywiste oraz obecność w mieście cyfrowych rozwiązań w zakresie planowania podróży i łączenia różnych środków transportu.
- Poznań można uznać za jedno z najbardziej mobilnych miast w Polsce. Kompleksowe zaplecze regulacyjne, wsparcie dla wielu środków transportu i rozwój infrastruktury wspomagającej mobilność współdzieloną zapewniły wysoką pozycję miasta w rankingu - przeczytać można w raporcie przygotowanym po przeprowadzeniu badań..
Najwyższy wynik Miasto osiągnęło w kategorii regulacji, dzięki uchwalonemu Planowi Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, który wspiera rozwój np. wynajmu pojazdów elektrycznych. Wysoko oceniono także infrastrukturę, głównie dzięki obecnym w mieście tzw. hubom mobilności - wydzielonym przestrzeniom, na których udostępniane są różne pojazdy współdzielone oraz dodatkowa infrastruktura - oraz wprowadzonym miejscom dla carsharingu w strefie płatnego parkowania. Doceniono także wsparcie dla mobilności współdzielonej oraz dostępność różnych planerów podróży oraz aplikacji pozwalających korzystać z dostaw na tzw. ostatniej mili. Ranking przygotowano na podstawie danych z 2022 roku.
PD