- Wspólna akcja pracowników Działu Pomocy Osobom Bezdomnym, strażników miejskich, policji i streetworkerów z różnych organizacji tradycyjnie rozpoczyna się w listopadzie - mówi Anna Zając-Domżał, zastępczyni dyrektora MOPR w Poznaniu. - Zakończenie zimowych objazdów po miejscach niemieszkalnych nastąpi prawdopodobnie w marcu, ale zależy to od pogody.
Od 2 listopada w ramach programu "Mobilny Punkt Wsparcia" przy ulicy Dworcowej 1 wydawane są posiłki. Potrzebujący mogą zgłaszać się od poniedziałku do piątku w godzinach 17:00-19:00. Inicjatywa finansowana jest przez Miasto Poznań, realizatorami są stowarzyszenia Pogotowie Społeczne i Dom Pomocna Dłoń.
Poza ciepłym posiłkiem potrzebujący mogą tam uzyskać porady socjalne, terapeutyczne, opiekę przedmedyczną (poniedziałek-piątek w godzinach 17:00-18:00), środki ochrony osobistej i higieny, ciepłą odzież czy pomoc w uzyskaniu miejsca w placówkach. Na "Mobilny Punkt Wsparcia" Miasto przeznacza rocznie 130 tys. zł.
Darmowe posiłki są też wydawane w Kuchni Społecznej przy Taczaka oraz jadłodajniach Caritas przy Ściegiennego, Łąkowej i Niegolewskich.
- Jeżeli będzie taka potrzeba, ciepłą herbatę osoby w kryzysie bezdomności dostaną również w naszym Punkcie Obsługi Klienta przy Gronowej - dodaje Ewa Blukacz, kierownik Działu Pomocy Osobom Bezdomnym MOPR.
W Poznaniu zidentyfikowanych jest ponad 100 miejsc, w których przebywają osoby w kryzysie bezdomności. Najczęściej są to pustostany, szałasy, opuszczone altany na działkach, bunkry.
- Podczas objazdów nasi pracownicy informują o formach pomocy, z jakich mogą skorzystać osoby potrzebujące. Pytają o stan zdrowia, wskazują, gdzie można uzyskać pomoc medyczną, a gdy zachodzi taka konieczność sami ją wzywają. Gdy sytuacja tego wymaga, strażnicy miejscy przekazują pakiety żywnościowe - zaznacza Blukacz - Przede wszystkim jednak pracownicy socjalni namawiają do skorzystania z oferty Miasta. Odmowa ich nie zraża. Podczas kolejnej wizyty ponownie próbują przekonać te osoby, by zimę spędziły w placówce.
Poznań dysponuje ponad 300 miejscami w schroniskach, w tym 30 z usługami opiekuńczymi i kilkudziesięcioma w ogrzewalni przy ul. Krańcowej oraz noclegowni przy ul. Borówki. Do placówek nie są przyjmowane osoby będące pod wpływem alkoholu. Jedynie ogrzewalnia przy Krańcowej dopuszcza maksymalnie 1 promil alkoholu we krwi. Ośrodek ten wiosną i latem pełni funkcję świetlicy dla osób w kryzysie bezdomności, natomiast jesienią i zimą działa jako ogrzewalnia. W tym samym miejscu znajduje się również miejska łaźnia.
Osoby w kryzysie bezdomności mogą liczyć na wsparcie dostosowane do ich indywidualnych potrzeb, pomoc dzienną, nocną i całodobową, świadczenia pieniężne i niepieniężne (odzież, leki), prawo do świadczenia opieki zdrowotnej ze środków publicznych.
- Nasi pracownicy są w stałym kontakcie ze streetworkerami i wolontariuszami działającymi na rzecz osób w kryzysie bezdomności. Dzięki temu na bieżąco wymieniamy informacje na temat miejsc ich przebywania i możemy lepiej dostosować pomoc do potrzeb klientów - zaznacza dyrektor Zając-Domżał. - Każdorazowo także podejmujemy interwencje w odpowiedzi na zgłoszenia mieszkańców.
Jak pomóc osobom w kryzysie bezdomności?
Spędzenie długich godzin na zewnątrz przy niskich temperaturach może doprowadzić do wychłodzenia organizmu. Widząc osobę, która może potrzebować pomocy, należy niezwłocznie podjąć stosowne kroki - zastosować zasady udzielania pierwszej pomocy, a także zawiadomić odpowiednie służby.
Zgłoszenia osób w kryzysie bezdomności, które wymagają pomocy, przyjmują:
- Punkt Interwencji Kryzysowej (czynny całą dobę) - telefony: 61 835 48 66; 61 835 48 65
- Dział Pomocy Osobom Bezdomnym MOPR - telefon: 61 878 17 89; mail: pomocbezdomnym@mopr.poznan.pl; formularz zgłoszeniowy na stronie www.mopr.poznan.pl
Punkt Obsługi Klienta, ul. Gronowa 22 czynny jest w poniedziałek w godzinach 7.30-16.00, wtorek-czwartek w godzinach 7.30-15.30, w piątek w godzinach 7.30-15.00
- Straż Miejska - telefon: 986.
MOPR/PD