Pierwsza część konstrukcji mostów Berdychowskich już nad Wartostradą

Galeria zdjęć z budowy Mostów Berdychowskich - grafika rozmowy
Na brzegach Berdychowa i Ostrowa Tumskiego montowane są wielkogabarytowe elementy pierwszego z mostów Berdychowskich fot. PIM
Pierwsza część konstrukcji mostów Berdychowskich już nad Wartostradą

Na brzegach Berdychowa i Ostrowa Tumskiego montowane są wielkogabarytowe elementy pierwszego z mostów Berdychowskich.  Drugi połączy Ostrów z Chwaliszewem. Wkrótce poprawi się też komfort objazdu zamkniętego odcinka Wartostrady - 11 kwietnia ułożona zostanie równa nawierzchnia na nieutwardzonym dotąd odcinku ul. Przystań.

- Spacerując wzdłuż Warty widać, jak po obu jej brzegach, a także na Ostrowie Tumskim, postępują prace przy budowie Mostów Berdychowskich. Widoczne są już elementy konstrukcyjne przyszłej przeprawy przez rzekę - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Mosty będą uzupełnieniem istniejącej infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Połączą Stare Miasto z Ostrowem Tumskim i dalej z terenami po wschodniej stronie Warty, w tym szczególnie tymi wokół Malty. Od lat przywracamy Poznaniowi i jego mieszkańcom te obszary. W przyszłym roku wszyscy będą mogli zobaczyć ostateczny efekt prac. 

- Po stronie Berdychowa najbardziej widać postęp prac związanych z przęsłem, gdyż nad Wartostradą zamontowano już pierwsze elementy łuku przyszłej przeprawy. Na plac budowy na bieżąco dostarczane są kolejne elementy konstrukcji, które są montowane i spawane w całość opierając się na podporach tymczasowych. W Krakowie i Radomsku, gdzie produkowane są konstrukcje przepraw, prowadzone są próbne montaże. W ten sposób weryfikujemy poprawność ich wykonania jeszcze przed transportem do Poznania - mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Zmiany na Zagórzu i Berdychowie

Nad Wartostradą widać już część przęsła mostu, na które składa się łuk. Nad nim docelowo zamontowana zostanie konstrukcja, po której poruszać się będą piesi i rowerzyści. Nie będzie opierać się na podporach, a przyczółkach, co nada całej przeprawie lekkości i unikatowego wyglądu. Jedynie na czas prac budowlanych konieczne jest zastosowanie tymczasowych podpór, które po zakończeniu prac zostaną zdemontowane.

Z uwagi na gabaryty przywożonych elementów konstrukcyjnych, transporty są prowadzone w nocy. W związku z tym niezbędne są zmiany w organizacji ruchu. Najbliższe przewidziane są na dni 15-17 kwietnia (od poniedziałku do środy). Wtedy to czasowo ograniczone zostanie parkowanie w rejonie ul. Nowe Zagórze 9-11 oraz ul. Wieżowej 47-69, co umożliwi dostarczenie materiałów na plac budowy. Ze względu na wyznaczenie alternatywnych miejsc parkingowych dla osób tam mieszkających, na odcinku ślepego wlotu ul. Wieżowej prowadzącego do budynków nr 73 i 75, obowiązuje zakaz ruchu pojazdów, których właścicielami nie są mieszkańcy. Należy stosować się do nowego oznakowania.

Zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami, po wyłączeniu odcinka Wartostrady po stronie Berdychowa, rozpoczął się montaż elementów konstrukcji stalowej nad Kanałem Ulgi. Na 11 kwietnia (czwartek) zaplanowano układanie masy bitumicznej na dotychczas nieutwardzonym fragmencie ul. Przystań, którym poprowadzony jest obecnie objazd i obejście. Prace będą miały charakter dynamiczny i ruchem na bieżąco będą kierować pracownicy wykonawcy. Należy stosować się do ich poleceń. 

Gdy tylko nawierzchnia będzie mogła zostać udostępniona, poprawi się jakość obejścia i objazdu wyłączonego z ruchu odcinka Wartostrady. Musiał on zostać zamknięty ze względów bezpieczeństwa. 

Montowanie i spawanie

Ze względu na montaż dużych, stalowych elementów, z których składać się będą oba mosty, konieczne są nie tylko wcześniejsze testy i odpowiednio zorganizowany transport z Krakowa i Radomska. To także zadanie wymagające dużej uwagi na placu budowy ze względu na technologię montażu i spawania konstrukcji. Poszczególne sekcje łuku łączone są obecnie po stronie Berdychowa i na Ostrowie Tumskim. Trwa także przygotowanie do montażu w zakresie mostu na Wartą. 

Do scalania tak dużych konstrukcji wykorzystywane są żurawie o udźwigu 500 i 450 ton, które ustawiane są na wcześniej przygotowanym podłożu. Największe, stalowe części mostów liczą 26 metrów długości, ustawiane są na posadowionych wcześniej elementach konstrukcji wsporczej i są scalane po odpowiednim zabezpieczeniu przed spadnięciem. Po przeprowadzeniu koniecznych pomiarów na plac budowy wkraczają spawacze, którzy już na stałe łączą poszczególne elementy. Części konstrukcji łuku i pomostu są zaprojektowane jako przekroje zamknięte. Przypominają wyglądem stalowe skrzynie. Wykonano w nich włazy, do których wchodzą uprawnieni spawacze i łączą konstrukcję od środka. Wykonawca dba o ich bezpieczeństwo, zapewniając wentylację i dopływ czystego powietrza. Prace spawalnicze prowadzone są również z poziomu gruntu.

Prace postępują na całym obszarze inwestycji. Wykonawca przygotowuje podłoże pod pozostałe podpory tymczasowe oraz miejsca na dźwigi montujące konstrukcję. Kontynuowane są także roboty w zakresie betonowania, sprężania i zasypywania elementów wszystkich podpór.

Mosty Berdychowskie ułatwią komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Nad Wartą i Cybińskim Kanałem Ulgi powstaną dwie konstrukcje o długości 165 i 117 metrów. Obie części zaplanowano jako analogiczne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym, tworzące jednolitą całość. Powstaną też chodniki, pochylnie, schody, oświetlenie i mała architektura. 

PIM