W najbliższych latach kontynuowane będą w Poznaniu duże infrastrukturalne projekty podnoszące m.in. jakość transportu publicznego. Realizacja wielu inwestycji wspartych środkami z Unii Europejskiej jest prowadzona w różnych częściach miasta i w 2021 roku wkroczy w kolejne etapy. Zwłaszcza w śródmieściu wpłynie to nie tylko na poważne ograniczenie możliwości funkcjonowania komunikacji tramwajowej, ale także na organizację transportu zastępczego. Wiosną 2021 r. planowane jest rozpoczęcie realizacji kolejnego etapu Programu Centrum, który obejmie modernizację ulicy Św. Marcin od ul. Ratajczaka oraz Al. Marcinkowskiego. Nie będzie możliwy wówczas ruch tramwajowy ulicami Św. Marcin, 27 Grudnia oraz Al. Marcinkowskiego. Równolegle prowadzone będą prace w obrębie ronda Rataje, które z kolei uniemożliwią tranzytowy przejazd przez to skrzyżowanie.
Za każdym razem kiedy działania inwestycyjne lub remontowe wiążą się z koniecznością zamykania tras tramwajowych, ZTM opracowuje rozwiązania mające zapewnić jak najlepszą obsługę pasażerską obszarów pozbawionych ruchu oraz jak najsprawniejsze funkcjonowanie całej sieci. W celu zapewnienia dojazdu tramwajami do centrum miasta oraz umożliwienia przejazdu przez część śródmieścia, przygotowywane jest dość niecodzienne rozwiązanie - uruchomienie tymczasowego łuku tramwajowego łączącego tory na ul. Lewandowskiej i placu Wiosny Ludów.
- To usprawnienie umożliwi przejazd pomiędzy trasą przez most świętego Rocha i ulicą Strzelecką, a tym samym poprowadzenie ruchu tramwajowego pomiędzy węzłami "Kórnicka" i "AWF". Układ tramwajowy w centrum zyska większą elastyczność - tłumaczy Jan Gosiewski, dyrektor ZTM w Poznaniu.
Torowisko będzie tymczasowe, zamontowane na ulicy i przymocowane do jej nawierzchni. Będzie to pojedynczy tor, na którym ruch odbywać się będzie w obu kierunkach przy zastosowaniu odpowiedniego zabezpieczenia dla odcinków jednotorowych z ruchem dwukierunkowym. Po obu stronach zamontowane zostaną tymczasowe zwrotnice nakładkowe. Łuk połączy dzisiejszy tor na ul. Lewandowskiej w kierunku ul. Podgórnej (na wysokości przystanku Wrocławska) z torem na pl. Wiosny Ludów w kierunku ul. Strzeleckiej (na wysokości wejścia do CH Kupiec Poznański).
- Budowa takiego tymczasowego toru oraz sieci trakcyjnej będzie wymagała czasu. W związku z tym ruch tramwajowy na trasie przez most świętego Rocha oraz przez ulicę Strzelecką będzie musiał zostać zamknięty na około dwa tygodnie przed rozpoczęciem prac budowlanych na Alejach Marcinkowskiego - dodaje Tomasz Łapszewicz, zastępca dyrektora ZTM ds. inwestycji.
Łuki torowe istotnie poprawią sytuację komunikacyjną w centrum dając więcej możliwości wytyczenia tras objazdowych. Miasto zyska większą elastyczność sieci połączeń, co będzie miało fundamentalne znaczenie także w kontekście kolejnych planowanych prac w ramach Programu Centrum: budowy brakujących łuków pomiędzy ul. Towarową i Św. Marcin oraz modernizacji węzła Okrąglak (z ul. Gwarnej w ul. Fredry i z ul. 27 Grudnia w ul. Mielżyńskiego).
W przyszłości rozważana jest realizacja stałego układu torowego zapewniającego funkcjonowanie łuków w relacji łączącej ul. Strzelecką i ul. Lewandowskiej w obu kierunkach.
O terminie przeprowadzenia prac przy budowie tymczasowego łuku torowego przy pl. Wiosny Ludów będziemy informować w oddzielnym komunikacie.
RB, ZTM