Szykuje się wyjątkowy weekend z liniami turystycznymi. W sobotę autobusy linii 102 zawiozą pasażerów na Tor Poznań, gdzie odbywać się będzie Piknik z Automobilem zorganizowany w ramach rajdu pojazdów zabytkowych. Natomiast w niedzielę uruchomiona zostanie linia H. Funkcjonować będą również na linie 0, 20 i 100.
W tym roku mija 125-lat tramwaju elektrycznego w Poznaniu: 6 marca 1898 roku tramwaje konne zostały zastąpione przez elektryczne. O historii komunikacji miejskiej i pojazdów, które służyły pasażerom, można opowiadać długo. Jednak można również wybrać się na przejażdżkę liniami turystycznymi, obsługiwanymi historycznym taborem MPK Poznań - to znakomita okazja, aby przekonać się jak podróżowało się po stolicy Wielkopolski przed laty.
Zgodnie z harmonogramem, w sobotę na linię 20 wyjedzie tramwaj GT6 (tzw. krótki helmut). W niedzielę na trasie linii 0 kursować będzie skład "wojennych wagonów tramwajowych" KSW+KSW.
W niedzielę, 10 września uruchomiona zostanie również linia historyczna H, a to oznacza, że na poznańskie torowiska wyjedzie wagon silnikowy Bergische Stahlindustrie Typu I z wagonem doczepnym WD produkcji Carl Weyer (wagony silnikowe Typu I były pierwszymi tramwajami elektrycznymi kursującymi po Poznaniu. Odbudowany pojazd z 1898 roku będzie kursował na linii historycznej H razem z wagonem doczepnym WD produkcji Carl Weyer - takie pojazdy pojawiły się w Poznaniu w 1905 roku).
Rozkład jazdy linii H:
- Odjazdy z przystanku Gajowa/Stare Zoo: godz. 11.45, 12.45, 13.45, 15.05, 16.05;
- Odjazdy z placu Wielkopolskiego: godz. 12.10, 13.10, 14.10, 15.30, 16.30.
Na linii 100 w sobotę i niedzielę mają kursować Ikarusy 280 i 260.
Na linię 102, uruchamianą jedynie w soboty, przewidziano autobus DAF. Warto pamiętać, że w najbliższą sobotę, 9 września, trasa linii 102 zostanie wydłużona. W związku z organizowanym przez Automobilklub Wielkopolski 50. Poznańskim Międzynarodowym Rajdem Pojazdów Zabytkowych oraz piknikiem autobusy linii 102 pojadą aż do Toru Poznań.
Przebieg trasy linii 102 w dniu 9 września:
POZNAŃ GŁÓWNY - Dworcowa - rondo Kaponiera - Zwierzyniecka - Kraszewskiego - Dąbrowskiego - Szpitalna - Nowina - Polska - Dąbrowskiego - Wichrowa - Przeźmierowo Rzemieślnicza - Przeźmierowo Rynkowa - Przeźmierowo Wyścigowa - TOR POZNAŃ
TOR POZNAŃ - Przeźmierowo Wyścigowa - Przeźmierowo Rynkowa - Przeźmierowo Rzemieślnicza - Wichrowa - Dąbrowskiego - Lotnicza - 3. Pułku Lotniczego - Dąbrowskiego - Kraszewskiego - Zwierzyniecka - rondo Kaponiera - Dworcowa - POZNAŃ GŁÓWNY
Przystanek początkowo-końcowy Tor Poznań znajdować się będzie się na parkingu przy ul. Wyścigowej. W kierunku Toru Poznań autobusy nie będą wjeżdżać bezpośrednio pod Muzeum Broni Pancernej - będą zatrzymywać się na przystanku "Tatrzańska", zlokalizowanym na ul. Dąbrowskiego przy ul. Tatrzańskiej. Pomiędzy tym przystankiem a Torem Poznań (w kierunku przeciwnym: między Torem Poznań a Muzeum Broni Pancernej) autobus nie będzie się zatrzymywał na przystankach. Rozkład jazdy ulegnie korekcie.
Szczegółowe informacje (w tym schematy tras, rozkład jazdy, cennik) w zakładce Turystyka-Linie turystyczne.
Ważne: w szczególnych sytuacjach wskazane powyżej pojazdy mogą zostać zmienione na inne. Tramwaj typu I nie będzie kursował przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych.
Dni Pary na Maltance
W sobotę i niedzielę po wąskich torach Maltanki kursować będą dwa absolutnie wyjątkowe pojazdy: Borsig Bn2t - najstarszy czynny parowóz w Polsce oraz "ryjek", czyli wagon MBxc1-41 będący najstarszym w kraju sprawnym wagonem z napędem spalinowym.
Borsig Bn2t to parowóz z niezwykłą historią. Został wyprodukowany w Zakładach Augusta Borsiga w Berlinie w 1925 roku. Pełnił służbę w majątku ziemskim w Obrzycku, a po wojnie w Zakładach Chemicznych w Chorzowie, gdzie później został... pomnikiem. Przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych, został odbudowany i - w 1999 roku - skierowany do eksploatacji. Obecnie jest własnością MPK Poznań i ozdobą taboru wykorzystywanego na Maltance. Jest też najstarszym czynnym parowozem w Polsce.
Natomiast "ryjek" (wóz motorowy nr 1) jest najstarszym w kraju sprawnym wagonem z napędem spalinowym. Został wyprodukowany w 1932 roku w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein. Pracował na Bydgoskiej Kolei Powiatowej, później został przekazany na kolejkę wąskotorową w Witaszycach. Gdy w 1991 roku zapadła decyzja o jej likwidacji, wagon trafił do PKMK. W latach 1994-2004 roku był wykorzystywany na Maltance, powrócił na nią w ubiegłym roku, po tym jak przeszedł na własność MPK Poznań i został wyremontowany.
Kolejka Parkowa Maltanka jest jedną z najbardziej znanych atrakcji Poznania. Od lat cieszy się ogromną popularnością zarówno wśród mieszkanek i mieszkańców, jak i turystów. Przejażdżka nią wzbudza radość zarówno u młodszych, jak i starszych, a zgromadzony tabor przyciąga uwagę miłośników wąskotorówek.
Kolejka czynna jest codziennie (do ostatniego weekendu września). W dni robocze kursy ze stacji Maltanka odbywają się co godzinę, a w weekendy kolejka jeździ co 30 minut.
Szczegółowe informacje, w tym cennik i rozkład jazdy, dostępne są w zakładce Turystyka-Maltanka.
MPK